Huurindexatie rechtsgeldigheid

Lvc
Topic Starter

Huurindexatie rechtsgeldigheid

#1 , 11 feb 2016 10:54

Hallo, ik heb een dubbele vraag en hoop dat iemand mij kan helpen.

Vandaag 11/2/2016 krijg ik een mail van mijn huisbaas dat hij gaat indexeren dit ingaand vanaf februari 2016 en ik dit meteen aan mn bank moet doorgeven.

Contract opgemaakt 29/1/2014
Ingang contract 1/2/2014

Nu is mijn huur via bestendige opdracht voor 10/2 al doorgevoerd.
Mijn vraag nu:
1) is dit rechtsgeldig om gewoon te mailen
2) moet zo'n indexering niet aangekondigd worden voor de ingangsdatum

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2016 11:04

1. Dit dient volgens de wet schriftelijk te gebeuren.
2. De verhuurder kan de indexering opeisen tot 3 maanden terug. De indexering die de verhuurder kan opeisen vanaf februari 2016 bedraagt uw basishuurprijs * 123,69 / 121,27. Voor December 2015 en januari 2016 is dit uw basishuurprijs * 121,51 / 121,27.

Ik ga er uiteraard vanuit dat u een schriftelijk huurcontract heeft en dat dit contract de indexatie niet expliciet uitsluit.

sloeberken

#3 , 11 feb 2016 11:09

De indexatie is rechtsgeldig, je kan ook wachten tot verhuurder u een AS stuurt. Maar dat zal niets veranderen, enkel de relatie met u verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Lvc
Topic Starter

#4 , 11 feb 2016 11:15

Dus mag ik er ook vanuit gaan dat dit 2kanten werkt en dus vanaf nu enkel via mail hoef te melden als er iets is of ik mogelijk een opzeg zou willen doen of is dit naar de huurder toe wel altijd verplicht om via aangetekende zending te doen?

roharro

#5 , 11 feb 2016 11:18

Opzeg moet met aangetekende brief.
Of uw verhuurder andere vorm van opzeg aanvaardt hangt af van zijn goodwill.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox

#6 , 11 feb 2016 11:20

Zolang u overeenkomt met uw verhuurder maakt het niet uit hoe u de communicatie doet/gedaan heeft. Het is pas als er problemen opduiken en u bepaalde communicatie dient te willen/kunnen bewijzen dat dit van belang is. Uiteraard kunt u zelf niet altijd voorzien of er problemen zullen opduiken in de toekomst en dient u zelf af te wegen of u dit vandaag via aangetekende zending wil doen of via mail.

artemis

#7 , 11 feb 2016 11:23

1) U kan natuurlijk de puntjes op de i zetten en doen of uw neus bloedt tot u hierover een AS krijgt, maar dat is enkel uitstel van executie en u stelt zich daar niet bepaald sympathiek mee op.
Het is verhuurder zijn recht om te indexeren en uw plicht om de huur aan te passen, dus waarom zou u een mail die u gelezen hebt negeren wat dit betreft? Er is uiteindelijk toch geen ontkomen aan.

Maar aan u de keuze. Bedenk wel dat een dergelijke opstelling ook in twee richtingen zou kunnen gaan werken.

roharro

#8 , 11 feb 2016 11:25

Best geen spijkers op laag water gaan zoeken.
Zal enkel in uw nadeel spelen en u wint er zeker niets mee.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#9 , 11 feb 2016 11:27

Dus mag ik er ook vanuit gaan dat dit 2kanten werkt en dus vanaf nu enkel via mail hoef te melden als er iets is of ik mogelijk een opzeg zou willen doen of is dit naar de huurder toe wel altijd verplicht om via aangetekende zending te doen?
Een opzeg is nog iets anders omdat daarbij de datum van ontvangst van cruciaal belang is, dan neem je geen risico.
Maar je kan ook laten tekenen voor ontvangst.

mava105

#10 , 11 feb 2016 12:47

De nieuwe huurprijs kan pas worden uitgerekend tegen de laatste paar dagen van de maand. De vraag voor indexering met gelijk de nieuwe prijs kan niet vroeger verzonden worden. Verhuurder dient nl het indexcijfer te kennen van eind van de maand.

Terug naar “Huren”