#11 , 12 feb 2016 10:07
Ik -zelf agnosticus zijnde- meen dat men hier toch van alles op één hoop aan het gooien is. Indien ik me niet vergis staat in de conventie voor kinderrechten ergens dat ouders het recht hebben een 'richting' aan te geven inzake religie voor hun kinderen. Dat is nog iets anders dan 'dwingen' maar het is een prerogatief van ouders waar een rechter rekening zal mee houden. Thuis bij haar vader hoeft uw dochter geen sluier te dragen volgens de religieuze voorschriften en wanneer ze buiten komt doet ze toch haar zin, ze zal naar ik veronderstel niet continu gevolgd worden.
Indien de fysieke integriteit aangetast wordt (besnijdenis) is dat potentieel wel iets anders; ik meen dat men daarvoor naar de rechtbank kan trekken en vragen dat dit uitgesteld wordt tot op een ogenblik dat de kinderen daar zelfstandig kunnen over beslissen. Idem dito voor het godsdienstonderwijs dat wordt gevolgd; zoals aangehaald is de kans groot dat de rechter daar voor het status quo zal kiezen.
Voorts kan u ook bij wijze van voorzorg laten registreren dat uw kinderen niet zonder uw toestemming naar het buitenland mogen reizen indien begeleid door uw ex echtgenoot maar het is niet omdat die ineens islamitisch aan het worden is dat hij zijn kinderen zou ontvoeren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.