Ik zal in het begin beginnen voor het gemak om dit uit te leggen, ik ben een student in Gent en had deze morgend een controleur in mijn bus. Normaalgezien nooit problemen mee omdat ik steeds een geldig vervoerbewijs heb, bij het vertonen van het vervoerbewijs wordt normaal ook naar een vertoning van identiteitsbewijs gevraagd. Dit vind ik allemaal goed en wel, maar deze morgen was het net ietsje anders.
Ik had al een aantal dagen een nieuw abonnement nodig dus stuurde ik berichten om mijn vervoer te betalen, deze moeten voor het opstappen gedaan worden. Dus wanneer ik aan de bushalte kwam stuurde ik mijn bericht, wanneer mijn bus net aankwam kreeg ik mijn bericht en stapte achteraan op aangezien het vooraan vol was. Dit was om 7u37 een minuut erna kwam er een controleur lans mij achter mijn vervoerbewijs vragen, toen ik mijn bericht toonde keek hij op en zei dat ik mijn bericht te laat had verstuurd. Hij zei dat hij vooraan in de bus beginnen controleren was om 7u35. Hierna vroeg hij of hij mijn identiteitskaart mocht zien, toen ik deze bovenhaalde en aan hem toonde met een stevige grip, GREEP hij deze uit mijn handen, hij stak deze achteraan in zijn tablet waarop hij mij een boete maakte.
Hier begint mij eigenlijk mijn vraag.
Ik weet dat deze mensen bevoegd zijn naar mijn kdentiteitskaart te vragen, maar mogen deze zomaar zonder mijn toestemming mijn identiteitskaart gebruiken? Deze werd mij afgepakt zonder ik daar enige toestemming voor gaf. Wanneer iemand deze afneemt vind in toch niet dat dit zomaar kan, voor politie begrijp ik dit volkomen.
Om verder het verhaal af te lopen, vertelde ik de controleur dat ik net was opgestapt waarbij de persoon die naast mij zat en alles meevolgde me gelijk gaf. De conducteur dacht dat ik al vanaf de eerste halte op de bus zat (ik stap op de 3de halte na het station op). De controleur negeerde dit gaf me enkele minuten later mijn identiteitskaart terug samen met een brochure waarin de boete uitgelegd stond, ik vertelde hem nogmaals dat ik een gemdig vervoerbewijs had maar zei dat ik de beochure moest lezen en dit zelf online moest argumenteren. Nu heb ik hiervoor 30 dagen tijd, maar ik heb niet enkel een probleem met de boete van 107 euro.
Ik heb helemaal geen toelating gegeven mijn identiteitskaart te gebruiken of uit mijn handen te nemen. Zijn controleurs van De Lijn hiervoor wel gewettigd?