huis gekocht met extra bewoner

Elmo
Topic Starter

huis gekocht met extra bewoner

#1 , 19 feb 2016 07:03

Beste forumleden,

Mijn man en ik hebben een woning gekocht. Binnenkort tekenen we de notariële akte. Toen we de woning gingen bezichtigen, hadden de eigenaars een tijdelijke logee in huis. Nu blijkt dat die logee niet zo tijdelijk is. Meneer is er officieel gedomicilieerd en wil niet vertrekken. De huidige eigenaars verhuizen na ondertekening van de akte naar het buitenland.
Wat kunnen wij nu best doen?
Alvast bedankt om mee te denken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers

#2 , 19 feb 2016 07:52

Stuur die "logee" een AS waarin je verzoekt onmiddellijk (of tegen X datum) de woning te verlaten. Doet hij dit niet, dat moet je naar het vredegerecht en zal de rechter hem een ultimatum geven...

P.S. Wie is die logee, is dit één van de verkopers? Een huurder?

Xenophon

#3 , 19 feb 2016 08:20

Wat staat er in het compromis of de akte over de levering van de woning? Die logé(e) is in principe (indien bezetting ter bede en geen huur) het probleem van de verkopers en het is aan hen ervoor te zorgen dat u de woning vrij in bezit kan nemen. Praat met de notaris en met de verkopers hierover, sta op uw strepen, hun dwaasheid hoeft niet uw probleem te worden.

Indien alles faalt dan dient u via de vrederechter te werken zoals hierboven beschreven maar dit zou in principe kunnen worden vermeden + weet dat er tussen een eventueel vonnis voor uitdrijving en de uitvoering daarvan wettelijk 1 maand dient te liggen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Elmo
Topic Starter

#4 , 19 feb 2016 10:45

Dank voor de antwoorden.
De logee is een vriend van de familie, die de verkopers toen in huis genomen hebben. Wij hebben geen contact met deze persoon, en geen identiteitsgegevens. Bij mijn weten is er geen huurcontract. Dit zou volgens de compromis ook gewoon aflopen op datum van de akte.
Dus als die persoon niet vrijwillig vertrekt, is de kans miniem dat de zaak is opgelost binnen anderhalve week?
Doen wij er dan goed aan om de akte te tekenen?

Xenophon

#5 , 19 feb 2016 10:59

Bel naar de notaris, u moet duidelijkheid hebben over het statuut van die bewoner. Denken dat hij niet huurt is niet goed genoeg. Indien hij wel een huurcontract blijkt te hebben gaat u met een groot probleem zitten.

Vraag eventueel de notaris om in een clausule te voorzien waarbij u beroep kan doen op de gewapende macht om de bezetter uit het huis te zetten indien deze nog aanwezig is na het ondertekenen van de akte.

Hoe staat eea exact omschreven in het compromis?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

Elmo
Topic Starter

#6 , 19 feb 2016 11:26

In de compromis staat letterlijk: "de verkoper verklaart dat het verkochte goed niet verhuurd is."
Ik ga er van uit dat dit klopt. Zo niet is dit een flagrante leugen, en dan werkt de verkoper zich wel heel erg in de nesten, toch?

Xenophon

#7 , 19 feb 2016 11:35

Ja, en dan kan u na het verlijden van de akte de boel opruimen op uw kosten en trachten uw centen terug te krijgen van een verkoper die naar het buitenland vertrokken is. Ik wens u veel succes.

Bel met de notaris, er moet een oplossing komen die u juridische zekerheid biedt. Hoe lang nog voor het verlijden van de akte?

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 feb 2016 12:22

Stuur de verkopers in ieder geval al een AS om hem erop te wijzen dat het pand VOLLEDIG vrij van huurders dient te tegen de ondertekening van de akte.. Vraag aan de notaris dat hij een deel van de koopsom inhoudt voor het geval de huurder niet is vertrokken en bepaal al een bedrag per dag dat er nog een huurder inzit.
Als de notaris dat niet wil doen, ben je ook niet verplicht te kopen en/of de akte die dag te tekenen. De bal ligt dan volledig in het kamp van de verkoper . Eens betaald en verkoper vertrokken naar het buitenland blijf jij met de last zitten

Elmo
Topic Starter

#9 , 19 feb 2016 17:47

Dank voor alle tips! Ik neem contact op met de notaris. Het tekenen van de akte is voorzien op 1 maart.

LeenW

#10 , 19 feb 2016 17:52

Ten slotte: Zorg ervoor dat er een notaris is die uw belangen behartigt. Als het enkel een notaris is die banden heeft met de verkoper, stel dan onmiddellijk uw eigen notaris aan.

Elmo
Topic Starter

#11 , 19 feb 2016 18:33

Dat laatste punt zit wel goed, bedankt voor de tip!

Terug naar “Kopen”