scheiden

coenraerds
Topic Starter

scheiden

#1 , 17 feb 2016 12:37

beste ,
ik ben gehuwd zonder contract . ik ben belg en zij is keniaans , 5 jaar getrouwd n nog steeds geen Belgish identiteit
- heb een zoon van 5 jaar , ik wil scheiden omdat ik niet goed voel in onze relatie .
maar ik had een vraag over mijn eigendom :

- ik heb mijn eigendom alleen gekocht ver voor ik trouwde in augustus 2000.
-wij zijn getrouwd in 2010 .
- elke maand betaald zij huur n deel van water , gas, elec, enz ...........
- zij heeft niets , geen z
beste moet ik mij zorgen maken over mijn eigendom te verliezen en zal mijn scheiding vlot verlopen ivm kosten enz.

- graag wil ik ook weten of ik een pro deo kan gebruiken om finan. kosten te drukken .
vriendelijke groetjes marc c

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 17 feb 2016 12:50

Pro-deo voorwaarden:
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=75

Huis was van u voor het huwelijk, zal dat ook blijven indien niet ingebracht in de gemeenschap. Indien uw echtgenote 'niets heeft', hoe betaalt ze dan 'huur' en kosten?

Het is vrij zeker dat u (afhankelijk van de regeling rond uw zoon) onderhoudsgeld zal moeten betalen. Daarenboven is het mogelijk dat uw echtgenote alimentatie vraagt indien ze behoeftig zou worden na de scheiding. Dat wordt echter in principe slechts toegekend indien er geen inkomen en geen uitkering is.

Uw ijver om de kosten van heel de procedure zo minimaal mogelijk te houden en uw rendement veilig te stellen is bewonderenswaardig doch wellicht dient ook eninge aandacht te worden besteed aan de niet strikt materiële elementen zoals de regeling voor uw kind.....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Sirkii

#3 , 17 feb 2016 13:22

Je bent getrouwd volgens het wettelijk stelsel : scheiding van goederen doch gemeenschap van aangroei (zelfs als de partner 0 euro zou verdienen).

Bv het terugbetaalde kapitaal van een hypotheeklening is van elk de helft. De restwaarde van de tijdens het huwelijk verworven goederen is van elk de helft. Idendito voor spaargeld waarvan je niet kan aantonen dat het er al was voor je huwelijk.

Het huis is dus enkel volledig van u indien het volledig afbetaald was toen je trouwde en idd niet ingebracht werd in de gemeenschap.

Bij een huwelijk zonder kontrakt (wettelijk stelsel) heeft het geen zin om elk de helft te betalen (het mag natuurlijk) omdat toch alle inkomsten gemeenschappelijk zijn.

Reclame

Xenophon

#4 , 17 feb 2016 13:29

Zoals Sirkii zegt; ik ging er bij mijn antwoord inderdaad van uit dat er geen lopende lening meer was op het huis aangezien u dat niet vermeldde, enkel zei dat het huis van u was voor het huwelijk.

Beroepsinkomsten zijn inderdaad gemeenschappelijk onder het wettelijke stelsel; bij scheiding zal de gemeenschap moeten worden vereffend. Scheiding van goederen was voordeliger geweest.....
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

coenraerds
Topic Starter

#5 , 18 feb 2016 10:43

ok goed ,
mijn vrouw werkt parttime 25 uren per week n heeft een vast loon .
mijn appartement moet nog afbetaald worden , maar is betaald over 5 jaar in augustus 2020

Xenophon

#6 , 18 feb 2016 14:08

Indien de lening werd betaald met beroepsinkomsten dan zijn deze onder uw huwelijksvermogensstelsel zoals gezegd gemeenschappelijk en zal er bijgevolg moeten verrekend worden, ook al staat de woning enkel op uw naam.

coenraerds
Topic Starter

#7 , 18 feb 2016 15:32

mijn vrouw betaald de lening nie mee, ze heeft geen recht om lening af te betalen , maar
ze betaald wel de helft mee voor kost en inwoon , ze kan hier ook niet gratis wonen , iedereeen doet zijn deel .
ongelooflijk dat het huis dat ik gekocht heb , enkel op mijn naam , mijn vrouw ook aansprake maakt .
vind ik wel een klucht hoor , iets waar ik voor gewerkt heb , een ander mee kan profiteren voor niets .
terwijl huren zoveel duurder is

Xenophon

#8 , 18 feb 2016 16:30

Dat is niet profiteren maar een logisch gevolg van uw huwelijksvermogensstelsel. Had u scheiding van goederen gekozen, de situatie zou anders zijn. uiteraard kan ze (via het gemeenschappelijk vermogen) enkel aanspraak maken op compensatie voor de 5 jaar dat ze met u gehuwd was en ze is geen mede-eigenaar van de woning.

coenraerds
Topic Starter

#9 , 18 feb 2016 17:20

dus jij bedoelt dat ik de helft van mijn huis kan verliezen ??

Xenophon

#10 , 18 feb 2016 19:35

Neen, lees wat ik schrijf: wat betreft de eigendom zit u safe*, u zal wel gehouden zijn haar te compenseren voor de 5 jaar dat de lening met gemeenschappelijke inkomsten werd betaald.

*Hetgeen niet wil zeggen dat een rechter bv niet zou kunnen oordelen dat uw echtgenote en kind voorlopig in het huis kunnen blijven en u dient te verkassen in afwachting van de definitieve regeling. Maar nog eens: niets zegt dat dit zal gebeuren dus haal diep adem, blijf kalm en handel alles correct af.

coenraerds
Topic Starter

#11 , 18 feb 2016 22:30

hartelijk bedankt als ik nog vragen heb , weet ik waar ik moet zijn

vriendelijke groetjes

coenraerds
Topic Starter

#12 , 19 feb 2016 15:00

beste , zou ik alsnog een contract van goederen kunnen aangaan nu , voor het afbetaald is n mij veilig stell of is dat al lang te laat
& wat ik wil vertrekken naar het buitenland n wil mijn huis verkopen ??

Xenophon

#13 , 19 feb 2016 15:16

Detail: beide partijen dienen akkoord te zijn om het huwelijksvermogensstelsel te wijzigen. Uw binnenkort ex echtgenote zal u vermoedelijk genoeg kennen ('iedereen doet zijn deel') om even stil te staan bij het altruïstisch karakter van dergelijke operatie.

Om het huis te verkopen dat dient als gezinswoning voor het gehuwde koppel, ook al is het huis van u, dient uw echtgenote akkoord te gaan (of minstens zich niet te verzetten). Dan nog blijft het zo dat een deel van dat huis met gemeenschappelijke inkomsten verworven werd.

Kijk, u bent gehuwd, u hebt een kind met de dame, u hebt een huwelijksvermogensstelsel gekozen....nu wil u scheiden. Aanvaard de consequenties van uw keuzes, tracht niet iets op te zetten dat elke derderangsadvocaat zo doorprikt en behandel uw partner en kind als personen, niet als kostenposten die moeten afgestoten worden. Lang uitgesponnen scheidingen kosten ook een vermogen.

JPV

#14 , 19 feb 2016 20:08

beste , zou ik alsnog een contract van goederen kunnen aangaan nu , voor het afbetaald is n mij veilig stell of is dat al lang te laat
& wat ik wil vertrekken naar het buitenland n wil mijn huis verkopen ??
hoe slim is het om je voornaam & achternaam in deze berichten te plaatsen en dan af te komen met een vraag naar raad om je vrouw en kind financieel te benadelen...

coenraerds
Topic Starter

#15 , 20 feb 2016 22:34

kom ik met de vraag , in wat voor land leven wij , jij weet totaal niets van mijn leefomgeving ; ik ben hier trouwens enkel voor info n niet omdat ik direct in de put spring als men erom vraagt .
ik heb ook rechten .

Terug naar “Echtscheiding”