Bewaartermijn van documenten.

Rebel-with-a-cause
Topic Starter
Berichten: 1216

Bewaartermijn van documenten.

#1 , 07 sep 2008 10:46

Situatie: na enkele verhuizen staan er verschillende dozen met allerhande papieren gestapeld.
Dit betreft zowel fakturen van nutsbedrijven, afgehandelde rechtszaken, rekeninguitreksels, loonbrieven, dossiers van faillissementen, enz...

Hoelang dient men documenten te behouden?
Mag men dit op electronische wijze (inscannen) bewaren?
Kan iemand mij een overzicht per categorie bezorgen of wijzen in de juiste richting?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 919

#2 , 07 sep 2008 11:28

In Budget en Recht van november/december 2007 - nr 195 staat een heel artikel over hoelang je juist alle dokumenten moet bewaren.

Contacteer mij eventueel per PM.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 12 sep 2008 12:47

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar...”(Burgerlijk Wetboek).

Alhoewel er enkele bijzondere kortere verjaringen zijn is de algemene verjaringstermijn tien jaar.Het is dus voorzichtigst ALLE rekeninguittreksels(of kwijtingen) tien jaar te bewaren.Klasseer de stukken bij de betrokken uittreksels.Elk kalenderjaar samenbinden.Bij toevoeging van het elfde jaar het eerste verbranden,enz
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Rebel-with-a-cause
Topic Starter
Berichten: 1216

#4 , 13 sep 2008 10:55

@ Tope en J.Demoor, dank u voor de info. :wink:

Terug naar “Archief”