woningdelen

rosiane
Topic Starter

woningdelen

#1 , 21 feb 2016 16:08

Mijn zoon gaat om financiële redenen een woning delen met een vriend.
Ze hebben het huurcontract allebei getekend.
Nu vraagt hij zich af of ze allebei kunnen of moeten domiciliëren op dat adres en welke gevolgen dit heeft.
Bedankt op voorhand voor een reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 feb 2016 16:54

Wat staat er in zijn huurovereenkomst. 1 persoon is voldoende om niet als leegstaand te worden aanzien voor de gemeente, maar van iedere Belg wordt ver<wacht dat hij zijn domicilie neemt op het adres waar hij meestal verblijft. Dus beiden dienen zich te domiciliëren anders is het domiciliefraude.

rosiane
Topic Starter

#3 , 21 feb 2016 17:06

Dank u, maar wat zijn de sociale en financiële implicaties van het samenwonen met iemand waar je geen familiale of relationele band mee hebt?

Reclame

Xenophon

#4 , 21 feb 2016 17:58

Geen, behalve indien er een uitkering ontvangen wordt, dan zal men onderzoeken of er geen relatie is. Ik weet niet wat u verder bedoelt met sociale implicaties. Dat de buurt zal denken dat het een homo-koppel is misschien. Maar als zij zich daar niets van aantrekken dan is er geen probleem. Financiële implicaties: waarschijnlijk hoofdelijkheid in het huurcontract dus als 1 van beiden niet betaalt dan kan de verhuurder alles bij de andere halen. Ook mogelijk problemen indien 1 van beiden wil opzeggen en daar contractueel niets werd over geregeld.

Voor de rest: als er schulden zijn kan de deurwaarder alles opschrijven behalve wat de andere partij kan bewijzen dat diens exclusief eigendom is.

Zo co-housing kan maar daar moet liefst op voorhand en samen met de verhuurder duidelijk over afgesproken worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

rosiane
Topic Starter

#5 , 21 feb 2016 19:12

Dank u wel voor uw reactie. Neen, met sociale implicaties bedoel ik alle eventuele niet financiële moeilijkheden, vanuit de gemeente, de post, weet ik veel. Kunnen twee mensen zomaar op eenzelfde adres wonen, terwijl ze geen familiale of andere band hebben?
Met de financiële gevolgen dacht ik eerder aan belastingen. Worden bijvoorbeeld gemeentetaksen en dergelijke dan aan beiden aangerekend?
Problemen wegens eenzijdige opzeg en schulden zijn uiteraard een risico, maar zijn inherent aan menselijke relaties gebaseerd op vertrouwen.

Xenophon

#6 , 21 feb 2016 19:20

Neen, fiscaal maakt het niets uit, ieder betaalt op het eigen inkomen. Het is juridisch niet anders dan wanneer 2 personen van verschillend geslacht die een relatie hebben feitelijk zouden samenwonen, behalve dan dat ze uiteraard een aparte slaapkamer zullen hebben. Vergelijk het daarmee.

In Brussel komt het redelijk vaak voor; als er problemen zijn is het meestal rond de huur.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

rosiane
Topic Starter

#7 , 21 feb 2016 19:27

Ok, dan liggen verdere verantwoordelijkheden in hun eigen handen.
Nog eens bedankt voor uw toelichting.

Terug naar “Andere”