Ontbinden verkoop - schuldbemiddeling erfgenaam

Virginie231
Topic Starter

Ontbinden verkoop - schuldbemiddeling erfgenaam

#1 , 22 feb 2016 16:08

Dag Iedereen.

Wij hebben via een immokantoor op 12/02 een mondeling bod gedaan op een woning die dan ook geaccepteerd werd door de erfgenamen-verkopers (tot op heden hebben wij niets getekend)

De week erop spreken we af om de effectieve compromis te tekenen , maar blijkt dat één van de 7 erfgenamen - verkopers in schuldbemiddeling zit.

Waardoor er geen akte kan getekend worden, maar een aankoopbelofte. Zelf hebben we hieromtrent opzoekingen gedaan en wat bleek dat een aankoopbelofte ons weinig zekerheid gaf, aangezien dit moet voorkomen voor de arbeidsrechtbank en we dus niet zeker zijn dat we de woning kunnen kopen dit kan dan ook maanden aanslepen. Hier op volgend hebben wij dan ook beslist niet verder te gaan met de verdere aankoop, gezien er niet gewerkt kan worden met een compromis.
Vandaag ontvangen wij een oproep van het immokantoor, dat de verkopers (erfgenamen) ons voor de rechtbank willen slepen en een schadevergoeding willen eisen van 20% van de initiële verkoopprijs!!

1) Kunnen wij deze verkoop ontbinden? Gezien wij op het moment van het bieden niet op de hoogte waren dat één van de erfgenamen in schuldbemiddeling zit?

2) Kunnen zij 20% schadevergoeding eisen?

3) Gezien wij een mondeling bod gedaan hebben, dan hebben zij toch geen voet om op te staan? Gezien er niets getekend werd tot op heden.

4) In de meeste gevallen, indien dit voor de arbeidsrechtbank moet voorkomen.. Hoe lang kunnen zo'n dossiers aanslepen? Wetende dat die ene persoon reeds in schuldbemiddeling zit.

Alvast bedankt voor jullie reacties, dit zou mij enorm helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 22 feb 2016 16:24

1) In onderling overleg, of via de rechtbank
2) Staat er hierover iets in je belofte? Zo nee, dan kunnen ze 5% eisen.
3) Je hebt toch een aankoopbelofte getekend?
4) Geen idee

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 feb 2016 16:32

Een mondelinge overeenkomst is wel degelijk geldig zodra er overeenstemming is over het voorwerp, de prijs en de modaliteiten. Een paar bedenkingen:

1. De immo zal het bestaan van een overeenkomst moeten kunnen bewijzen. Als er niets op papier staat wordt dat lastig.
2. U was akkoord om te kopen (en bijgevolg een verkoopovereenkomst te kunnen tekenen), niet om een aankoopbelofte te ondertekenen die u opzadelt met verplichtingen maar geen rechten biedt. Wat zij nu willen is bijgevolg niet wat er overeengekomen was en u bent daar niet toe gehouden.
3. Ze kunnen vanalles vragen om te trachten u onder druk te zetten. Maar vragen is 1 zaak, krijgen iets anders.

M.i. hebben ze geen been om op te staan; u kan dit op diverse wijzen spelen (cf supra). Laat u niet overhalen om dergelijke belofte te tekenen; in de gegeven omstandigheden zou ik gewoon wegwandelen ware ik u. Hun problemen moeten niet de uwe worden. Als er toch nog een compromis mocht worden getekend, betaal dan geen cent voorschot aan de immo maar maak het over op de derdenrekening van de notaris.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Virginie231
Topic Starter

#4 , 22 feb 2016 16:37

@blaatpraat; hier staat helemaal niets van in de belofte.. deze hebben wij zelf nog niet gezien.
Ook werd er nog niets getekend, enkel hebben wij mondeling een bod doorgegeven.

Blaatpraat

#5 , 23 feb 2016 08:53

Ah, uit de context maakte ik uit dat je geen compromis getekend had, maar wel een aankoopbelofte.

Je hebt niets ondertekend? Dan heb je geen plichten.
Het is aan de immo om dit alles te bewijzen.

Laat ze maar blufpoker spelen (dreigen met rechtbank). Ze weten zelf maar donders goed dat ze geen schijn van kans maken dus.
En mocht het toch zo ver komen: het is niet netjes, maar liegen is niet verboden. Je kunt dus altijd zeggen dat je je gewoon afvroeg of de eigenaars voor dat bedrag zouden willen verkopen, maar dat je nog geen bod uitgebracht had.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 feb 2016 15:52

Ik ben het eens met Xenophon dat de verkopers niet kunnen leveren waar u voor geboden heeft, maar ik zou er niet zo snel vanuit gaan dat de immo niks kan bewijzen.
U zegt dat u mondeling een bod heeft uitgebracht en dat dit door de verkopers aanvaard werd. Op welke manier is deze aanvaarding aan u gecommuniceerd? Ook enkel mondeling? Is er ook geen mailverkeer of iets dergelijks?

Virginie231
Topic Starter

#7 , 23 feb 2016 16:31

@lanox ; Het bod werd bevestigd per mail, daarin vroeg het immo kantoor ook naar onze persoonlijke gegevens voor de opmaak van de compromis (toen waren we nog niet op de hoogte dat iemand in schuldbemiddeling zat) Die dan ook beantwoord werd met onze gegevens, dus hebben ze wel degelijk een bewijs...

Terug naar “Kopen”