rec. wetswijziging verblijfsduur recreatiewoning?

INGRID3333
Topic Starter

rec. wetswijziging verblijfsduur recreatiewoning?

#1 , 23 feb 2016 20:05

Weet iemand hiervan ?

Ik had een potentiele koper voor mijn recreatiewoning. Vandaag heeft de koper mij gemaild dat volgens haar notaris de verblijfsduur in een recente wet beperkt geworden is tot 181 dagen. Door omstandigheden , ziekte, wil zij daar zoveel mogelijk verblijven. Zij weet dat zij er zich niet kan domicilieren.

Toen wij dit huisje in 2007 kochten heeft men mijn dochter daar ingeschreven in de gemeente, zij had er dus haar domicilie. Een paar jaar later krijgt zij een ongeluk en moet jaren revalideren, zij komt terug bij moeder inwonen en wij schrijven haar bij mij in gezien een zeer lange revalidatie nodig bleek.

Op een gegeven moment besluit zij terug te gaan naar haar huisje omdat ze terug zelfstandig kon wonen ,maar haar opnieuw inschrijven bleek niet meer mogelijk. Het huisje staat reeds 2 jaar te koop , kost pakken geld en bovendien komt zij hierdoor ook niet in aanmerking voor een sociale woning. NU WE EINDELIJK EEN KOPER GEVONDEN HEBBEN zou de wet alweer gewijzigd zijn en zou je er nog max 181 dagen mogen verblijven. Ik kan dit niet geloven . Dus alsjeblief, kent er iemand deze broodrovende wetswijziging

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 feb 2016 20:14

Nog nooit van gehoord.
Wie zou dat aantal verblijfsdagen trouwens controleren?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

INGRID3333
Topic Starter

#3 , 23 feb 2016 20:23

zou het niet weten, maar die uitspraak is dus gedaan door een notaris

Reclame

j.demoor

#4 , 25 feb 2016 11:12

“Art.4.Het toeristische logies of, in voorkomend geval, de exploitant of de personen die belast zijn met het dagelijkse of feitelijke bestuur van het toeristische logies, moeten aan de volgende voorwaarden voldoen :...5° met behoud van de toepassing van de regelgeving inzake de ruimtelijke ordening, mogen alleen de exploitant, zijn echtgenote of samenwonende partner, zijn familie tot en met de derde graad van verwantschap en de personen en hun gezin die werken in het kader van de exploitatie van het toeristische logies, hun hoofdverblijfplaats hebben of gedomicilieerd zijn op of in het toeristische logies...”(10 JULI 2008. - Decreet betreffende het toeristische logies).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Administratief recht”