Problemen nalatenschap

Murshili
Topic Starter

Problemen nalatenschap

#1 , 21 feb 2016 21:53

Mijn grootmoeder is in april 2015 overleden.
Haar drie kinderen en de zoon van haar vooroverleden zoon zijn de erfgenamen.
Drie erfgenamen hebben de erfenis aanvaard onder voorbehoud van boedelbeschrijving en één dochter heeft de erfenis verworpen.
De brandverzekering van de woning van mijn grootmoeder moet einde februari hernieuwd worden.
Daar de erfgenamen in onmin leven heeft de notaris de rekening van de verzekeraar naar één erfgenaam gestuurd met het verzoek om deze te betalen. Het bedrag zou bij de verdeling van de nalatenschap dan verrekend worden.
Dit houdt echter een risico in omdat de nalatenschap mogelijk deficitair zal zijn.
De betrokken woning heeft immers een beperkte waarde en er is nog een hoge claim van het OCMW voor de betaalde rusthuiskosten van de voorbije jaren.
De factuur kan ook niet meer voorgelegd worden aan de bank omdat deze enkel betalingen uitvoert tot zes maanden na het overlijden.
Bijkomend probleem is dat de polis de realiteit niet langer weerspiegelt omdat de woning geen inboedel meer heeft.

Ik zou graag jullie advies hebben voor het volgende:
1. Kan men zomaar de verantwoordelijkheid voor de betaling van de brandverzekering afschuiven op één erfgenaam ?
2. Kan de polis aangepast worden aan enkel de schattingswaarde van de woning zonder inboedel ?

Alvast bedankt.

Mvg,

Murshili

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 feb 2016 11:58

1. Ik denk dat er gedacht werd : regel het onder mekaar. Zodat 1 erfgenaam de kosten verdeelt en ieder zijn evenredig deel betaalt. Opgelet, indien iemand een nalatenschap weigert komen in eerste instantie diens kinderen in de plaats.
2. Ja dat kan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Murshili
Topic Starter

#3 , 24 feb 2016 08:40

Wanton,

Bedankt voor uw reactie.
Ik heb inmiddels een verzoekschrift verzonden naar de verzekeringsmaatschappij om de polis aan te passen.

Mvg,

Murshili

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”