Na overlijden vader samenwonend met stiefzoon

NOODLOT
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Na overlijden vader samenwonend met stiefzoon

#1 , 25 feb 2016 01:50

hallo, het is allemaal wat in gewikkeld.
ik heb raad gevraagd bij 3 verschillende notarissen .
geen van de 3 was bereid de taak op zich te nemen.
ik ben dan zelf op onderzoek gegaan om zoveel mogelijk in orde te krijgen.
ik heb al veel maar kan best nog wat hulp gebruiken.

Vorig jaar is mijn vader overleden,ik en mijn zus zijn 6 maanden later op de hoogte gebracht
door de dienst erf belasting.(wij hadden al jaren geen contact meer,ligt gevoelig)
ook de rest van zijn familie en 2 van zijn stiefkinderen waren nog niet op de hoogte gebracht.

DELA heeft de begrafenis betaald.
zijn stiefzoon heeft de begrafenis en zo geregeld naar zijn eigen wil.
EEN ANDERE BEGRAFENISONDERNEMER ,GEEN DOODSBRIEVEN,GEEN DOODKAARTJES
EN GEEN KOFFIETAFEL.
Mijn vader had nochthans bij DELA alle regelingen rond zijn begrafenis op papier laten zetten.
Ik heb bij DELA een kopie gevraagd van zijn wilsbeschikking.
ik heb die ook ontvangen per mail,maar van origineel is geen sprake.
er is geen onderscheiding te maken tussen wat origineel is aangeduid en wat nadien.
volgens de aangeduide vakjes zou mijn vader gewoon begraven worden maar ook
gecremeerd en uit gestrooid, dit laatste is gebeurt.

mijn stiefbroer beweerd dat mijn vader beneden woonde en dat hij eigenlijk niets bezat.
dat hij ons niet op de hoogte gebracht heeft omdat hij onze gegevens niet had.

toen ik daar binnen kwam stonden er een paar lege kasten een klerenkast met kleding van mijn vader,
een kast met vissers grief(mijn vader was verliefd op alles wat met vissen te maken had) ,een kast met vijzen en zo.
een laten bodem en matras zonder beddengoed recht tegen de muur gezet.
een houten bijzet tafeltje met een digibox en een één zit.
zijn portefeuille was helemaal leeg,er zat alleen een briefje van 20euro in.
geen klantenkaarten of zo ,ook de foto s van ons en de stiefkinderen waren niet meer aanwezig.
maar geen tafel ,stoelen,zetel(volgens de huisdokter lag hij dood in zijn salon in de zetel voor de tv)
geen tv ,radio,linnengoed ,toilet grief,zakdoeken , kuis grief en foto s .
geen horloge ,trouwring of andere juwelen.
geen persoonlijke papieren,verzekeringen ,ziekenkas enzo

enkele kartonnen dozen dat volgens mijn stiefbroer nog vuilnis was ,dat hij ze nog moest wegdoen.
ik heb deze meegenomen wat tegen zijn zin was.
ik heb deze heel grondig doorzocht.

daar in vond ik een adressenboekje met alle contact gegevens van alle familie leden,ook onze
gegevens waren vermeld.

factuur van een ondernemer voor het plaatsen van een nieuwe badkamer,bestelling van
een nieuwe keuken(2010),handleiding van een tv (na wat op zoekwerk een toestel van 2014 125cm scherm)
aankoopbonnen van frietketel ,auto polier machine ,bijzetverwarming,klopveger,
filterpomp voor aquarium,aan koop van japanse koi 200euro/stuk,video recorder,dvd brander......

rekening van DIV hij had dus nog steeds een auto(stond bij zijn stiefdochter in de garage)
zijn e-mail adres (laptop heb ik al losgekregen, de harde schijf was helemaal gewist)

heel veel foto s met inbegrip van de trouwfoto s van mijn vader en stiefmoeder.

huishoud boekjes met overzicht van al zijn uitgaven per dag met de vermelding wat hij op de bank,
in zijn portefeuille en thuis bewaarde (hij had geen spaarrekening bewaarde alles thuis)

zo heb ik ook zijn ziekenkas en verzekeringen terug gevonden(die waren allemaal nog lopende)
ook heb ik bij zijn overzicht een verwijzing naar swiss life gevonden dat zou een soort van belegging
levensverzekering zijn ,ik heb daar al verschillende mails voor gestuurd met bijgevoegd kopie
van mijn paspoort,geboorte bewijs ,zijn akte van overlijden en attest van erfopvolging.
maar zonder enig resultaat.

van DELA heb ik papieren gevonden waar ik niet aan uit kan.
een overzicht van 3 van de 5 stiefkinderen hun bankrekeningnummer
met vermelding 1/6 een bedrag van 146,16euro met 2 betaaldatums vermeld
een stempel met een datum 1 jaar voor het overlijden van mijn stiefmoeder en
een gele stikker met de bedragen op vermeld en op datum 3 maand na haar overlijden
de 2 ontbrekende kinderen staan bij mijn vader vermeld 2/6.

er is ook een gelijkaardig papier maar daar komen de datums wel overeen 3 dagen verschil
dat was 1 maand na haar overlijden en alleen aan mijn vader gericht.
ik vermoed dat dit het restbedrag van haar verzekering was.

mijn vader bezat dus wel alles ,ze hebben dan ook 6 maanden de tijd gehad om alles van plaats
te verwisselen en de rest te doorzoeken en te laten verdwijnen.

Mijn vader ,mijn stiefmoeder en haar zoon woonden samen,de zoon is eigenaar van de woning.
Mijn stiefmoeder en mijn vader konden (30 jaar geleden) zelf geen lening krijgen de zoon wel.
Mijn stiefmoeder is 6 jaar geleden overleden.
Haar kinderen (5) hebben toen de erfenis verworpen.

de laatste keer dat ik daar was was de beneden verdieping gezamenlijk ,salon,living,keuken en geen berging
de slaapkamer en badkamer op het 1ste verdiep ,de zoon had de 2de verdieping voor zichzelf.

Een paar maanden na haar overlijden hebben ze van de woning een kangoeroe zorgwoning gemaakt.
Zodat het pensioen mijn vader en dat van de stiefzoon hoog kon blijven en van andere voordelen kon genieten.
Op het gelijkvloers had mijn vader een eigen woon/zitruimte en gezamenlijke berging.
De keuken , badkamer en bureau waren ook gezamenlijk ,deze waren samen met mijn vader zijn slaapkamer
op de 1ste verdieping.
De zoon zijn zit kamer is ook op de 1ste verdieping ,zijn slaapkamer is op de 2de verdieping.

heb ik het recht om samen met mijn zus boven foto s te trekken van al het aanwezige en ter plaatse er
een inventaris van op te maken ?(voor dat dat ook verdwijnt)

aangezien dat alle haar kinderen de erfenis verworpen hebben ,hebben zij ook geen recht meer
op het geen dat onder het vrucht gebruik viel of heb ik dat verkeert?

hoe kan ik weten wat mijn stiefbroer is en wat mijn vader zijn deel was.
en wat met de kosten van de verbouwingen(keuken en badkamer dat hij mee betaalde?
dat is het enige dat ik nog kan bewijzen,dat hij samen met mijn stiefmoeder de woning
mee afbetaald heeft kan ik niet meer bewijzen dat is al jaren geleden.

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 25 feb 2016 07:35

Voor de begrafenis: dat is allemaal verleden tijd en de overledene zal zich er niet meer om bekommeren, ik zou adviseren dat u dat ook laat rusten. (het is me overigens een raadsel hoe iemand én begraven én gecremeerd én verstrooid kan worden maar soit).

U moet kijken wat u kan bewijzen en dan zien of er een zaak kan worden van gemaakt. Indien het nog niet te laat (daden van aanvaarding) is één advies: ga naar de notaris en aanvaard de erfenis onder voorrecht van boedelbeschrijving.

Aanvaard nooit zuiver indien u geen goed zicht hebt op wat er in de erfenis zit of kan zitten, ook qua schulden. Het is goed mogelijk dat er nog ergens een schuldeiser van een u onbekende lening oop vinkenslag ligt.

Als ik de 'stukken' die u hebt gevonden eens overloop en gelet op het feit dat uw vader zowiezo geen onroerend goed in eigendom had dan vraag ik me eerlijk gezegd af of het sop de kool waard is en u niet makkelijker af zou zijn indien u naar de griffie van de rechtbank van 1e aanleg trok om het register van verwerpingen te gaan ondertekenen.

U kan niet zomaar eisen om binnen te mogen in een woning waar u niet bent gedomicilieerd om foto's te maken (die overigens niets zouden bewijzen). Indien 3 notarissen bedankt hebben voor de eer om hierin betrokken te raken dan hadden deze daar vermoedelijk wel hun redenen voor, de meest waarschijnlijke dat ze geen zin hebben in nog een never ending dossier dat stof blijft vergaren op hun bureau.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

NOODLOT
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2016 13:31

mijn vader had geen schulden,alleen tegoeden .
op het attest van erfopvolging is bevestigd dat hij geen schuld had aan de belastingen of sociale diensten.

ook heeft zijn bank samen met mij alle verrichtingen nagekeken vanaf zijn overlijden teruggaande naar 1jaar voor datum.
daar mijn vader alle betalingen van winkel en zo cash betaalde was er een mooi overzicht van verzekeringen en andere
maandelijkse betalingen.

wat het betreden van de woning betreft.
het gaat over een gewone eengezinswoning met maar één ingang ,ook geen deuren met een slot op.
voor de nutsvoorzieningen zijn er telkens maar één meter.

mijn stiefbroer heeft mij zelf de sleutel van de woning gegeven zodat ik altijd zou binnen kunnen.
als ik en mijn zus een inventaris op maak om zo een overzicht te krijgen,dan kan hij de aankoop papieren van wat er op zijn naam staat bijeen zoeken,de inboedel is verzekerd voor ongeveer 60 000 euro.(brandverzekering aangepast in 2011 na de verbouwingen)
dit is ook het bedrag van vertrekpunt waar de belastingdienst rekening mee houd.

ik heb ook een kopie van de nalatenschap van mijn stiefmoeder aangevraagd ,om daar de inhoud van te weten te komen,
en wat de waarde van het vruchtgebruik was enzo

wat de aanvaarding betreft wij betalen nu al ieder 25euro per maand vanwege te laat indienen van de erfenis.
wat niet onze fout was.

wat de notarissen betreft ,ik had in begin niet veel informatie,alleen naam -adres en zijn bank,dat was volgens hen
te weinig informatie en te veel opzoek werk en dan nog het deel van de stiefkinderen er bij.

Reclame

Xenophon

#4 , 25 feb 2016 14:32

Vanuit een iets anders perspectief weet ik ongeveer hoeveel de meeste inboedels waard zijn bij verkoop en dat is meestal slechts een (kleine) fractie van de verzekerde waarde. Ik hoop voor u dat u die inboedel op uw aangifte niet gaat waarderen à 60 000 Euro.

En ik hoop dat het u niet overkomt maar u zou schrikken van wat er (soms na jaren) boven water kan komen van openstaande schulden waar u geen spoor zal van terugvinden in de transacties van 1 luttel jaar terug.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”