Verhuren met oude Bulex en gaskachels

simonjo
Topic Starter

Verhuren met oude Bulex en gaskachels

#1 , 25 feb 2016 22:13

Ik vraag mij af of je een woning nog mag verhuren met een oude Bulex doorstromer (open systeem) met waakvlam.

En wat met gaskachels vb in living, keuken, slaapkamers... hoe zit dat eigenlijk met het wettelijke onderhoud?

Of moet je bijkomende gasdetectoren plaatsen naast de rookdetectoren ?

Iemand enig idee...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 feb 2016 08:41

Verhuren met die toestellen is niet wettelijk verboden, als ze maar degelijk werken en tijdig zijn onderhouden. Een gasdetector is aangeraden niet verplicht.

Xenophon

#3 , 26 feb 2016 08:49

Zorg er gewoon voor dat u een geldig certificaat van correct onderhoud heeft en dat de afvoer van de verbrandingsgassen (en toevoer van lucht) reglementair zijn én dat dat ergens wordt genoteerd. Zet ook expliciet in het contract een onderhoudsplicht en vermeld dat het omwille van veiligheidsredenen strikt verboden is iets te wijzigen aan het systeem van toevoer van lucht en de afvoer van de verbrandingsgassen. Een gasdetector is op zich niet echt noodzakelijk maar een CO-detector zou ik wel voorzien. Enig probleem indien die doorstromer in een badkamer mocht staan is dat die riskeert vals alarm te geven door de hoge luchtvochtigheid.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

sloeberken

#4 , 26 feb 2016 09:02

Ik vraag mij af of je een woning nog mag verhuren met een oude Bulex doorstromer (open systeem) met waakvlam.
Als deze in de badkamer staat, is het antwoord nee en zeer gevaarlijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon

#5 , 26 feb 2016 09:09

Ben je daar zeker van? Ik weet niet voor Vlaanderen maar meen dat het in Brussel wel mag, alleen zijn er strenge voorwaarden voor de afvoer en toevoer van gassen/lucht.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

sloeberken

#6 , 26 feb 2016 09:31

Ben je daar zeker van? Ik weet niet voor Vlaanderen maar meen dat het in Brussel wel mag, alleen zijn er strenge voorwaarden voor de afvoer en toevoer van gassen/lucht.
Als je als verhuurder graag een co dode hebt in u pand, met dergelijke oude boilers.

KJ86

#7 , 26 feb 2016 09:54

2. TYPE B
Toestel bestemd om te worden aangesloten op een afvoerkanaal waarbij de verbrandingslucht wordt
ontnomen uit de installatieruimte. De toestellen type B worden ook wel “toestellen met open
verbrandingsruimte” of “open toestellen” genoemd. Ook gaskachels met open verbrandingsruimte,
aangesloten op een schoorsteen, zijn gastoestellen van het type B.
Vanaf 29 september 2014 (Addendum NBN 51-003/A1, B.S. 29/09/2014) mogen toestellen type B niet
opgesteld worden in een slaapkamer, een badkamer, een stortbadruimte of een WC.
Als overgangsbepaling is tot 1 september 2015 is uitzonderlijk toegelaten dat een toestel type B opgesteld in
een slaapkamer, een badkamer, een stortbadruimte of WC vervangen wordt door een toestel van hetzelfde
type indien het vervangen door een toestel type C niet op een normale wijze blijkt te verwezenlijken.
Een centrale verwarmingsketel type B opgesteld in een slaapkamer, kan enkel vervangen worden door een
ketel type C.
Bestaande toestellen type B opgesteld in een slaapkamer, een badkamer, een stortbadruimte of een WC
mogen echter in bedrijf blijven voor zover hun luchttoevoer en afvoer van de verbrandingsproducten voldoet
aan de gestelde eisen (zie p. 128 en verder).

Bovenstaande tekst komt uit het technisch handboek van Wonen Vlaanderen en is bewijs dat men bestaande toestellen in badkamers in stand mag houden.

sloeberken

#8 , 26 feb 2016 10:08

De toestellen type B worden ook wel “toestellen met open
verbrandingsruimte” of “open toestellen” genoemd. Ook gaskachels met open verbrandingsruimte,
aangesloten op een schoorsteen, zijn gastoestellen van het type B.
Vanaf 29 september 2014 (Addendum NBN 51-003/A1, B.S. 29/09/2014) mogen toestellen type B niet
opgesteld worden in een slaapkamer, een badkamer, een stortbadruimte of een WC
.
We spreken toch over dit toestel.

Xenophon

#9 , 26 feb 2016 10:20

Ja maar lees de onderste paragraaf van wat KJ86 gepost heeft: ze mogen niet opgesteld (geïnstalleerd) worden maar de bestaande mogen wel blijven, mits voldaan aan de voorwaarden.

KJ86

#10 , 26 feb 2016 10:21

Voor een correcte interpretatie moet je het artikel volledig lezen en niet de stukken eruit pakken die enkel en alleen uw standpunt ondersteunen.

Bestaande geisers van het type B mogen opgesteld staan in een badkamer!

sloeberken

#11 , 26 feb 2016 10:52

Dan heb ik toch heel andere ervaringen met inspectie wonen Vlaanderen. De verluchting zal geen enkel tekortkomeng mogen hebben.
Als verhuurder vind ik het totaal onverantwoord, en soms zal de aanpassing om een reglementaire verluchting te plaatsen, meer kosten dan nieuwe boiler.

simonjo
Topic Starter

#12 , 26 feb 2016 15:28

Bon, vele reacties hierop, alvast bedankt.

Denk dat het gezonde verstand ons leert om een nieuwe condenserende gasketel te installeren met gesloten systeem aanvoer/afvoer.

Xenophon

#13 , 26 feb 2016 16:21

Als het gewoon een doorstromer is voor sanitair warm water en die wordt correct onderhouden en de afvoer/toevoer is conform dan is er m.i. geen enkele reden om dat toestel te vervangen. Het loopt mis indien die toestellen slecht geplaatst zijn, niet onderhouden worden of de gebruikers stommiteiten uithalen zoals de luchttoevoer in de ruimte belemmeren.

Maar het is uw geld uiteraard, en uw goed.

KJ86

#14 , 26 feb 2016 20:34

Geld is vaak geen probleem, rendement wel.
Een investering moet renderen en dat durven veel particulieren vergeten. Meerwaarde op vastgoed mag je de komende jaren op uwe buik schrijven, om die reden kan je best voorzichtig omspringen met het huurinkomen en bijkomende investeringen uitstellen.
Als de geiser correct geplaatst is, moet je geen schrik hebben, die toestellen zijn onverwoestbaar. Een condenserende ketel daarentegen vraagt regelmatig herstellingen.

Terug naar “Huren”