Huurcontract korte duur opzeggen

Adinda00
Topic Starter

Huurcontract korte duur opzeggen

#1 , 27 feb 2016 00:07

Dag,

Bij het contact bij het beheerkantoor werd mij verzekerd dat ik het appartement zonder problemen kon opzeggen.
1 jaar 3 maanden vergoeding, 2e jaar nog 2 en het 3e jaar 1 maand - hetgeen niet vermeld staat in het contract.
Of het contract geregistreerd is, weet ik niet, check ik sowieso na.

Nu bij nazicht blijkt dat contract van korte duur niet opgezegd kan worden. Voel me een beetje in het ootje genomen.
Bij punt 13 - is het 3 maanden, 6 maanden of de volledig resterende maanden ?

Dit staat er in mijn contract :

PUNT 2
2.Le bail est conclu pour une durée de :

Trois années (bail dit de courte durée, et de maximum trois ans), prenant cours le 01/11/2014 se terminant le 31/10/2017 résiliable moyennant préavis notifié au mois trois mois à l’avance par lettre recommandée.

Ce dernier peut être prorogé, par écrit et aux mêmes conditions, sans que la durée totale de location ne puisse excéder trois ans.

De plus, et à moins que l'une ou l'autre des parties ne notifie congé par lettre recommandée au moins trois mois avant l'expiration de la courte durée convenue, le bail sera réputé avoir été conclu pour une durée de neuf ans à compter de la date d'entrée en vigueur du présent contrat.

PUNT 3
3.DESTINATION - CESSION - SOUS-LOCATION - OCCUPATION

Le Preneur ne pourra céder ses droits ni sous-louer le bien sans l'accord préalable et écrit du Bailleur.

PUNT 13
13.RESOLUTION JUDICIAIRE AUX TORTS DU PRENEUR

En cas de résolution judiciaire de la présente convention par la faute du Preneur, ce dernier devra supporter tous les frais et toutes les dépenses résultant de cette résolution et payer, outre une indemnité de rupture équivalente à trois mois de loyer, les frais de remise en état ainsi que l'entièreté des honoraires de l’expert (ou des experts) chargé(s) de l’état de sortie locative, les loyers échus et les honoraires, dans les limites des usages professionnels, de l'agent immobilier éventuel chargé de la relocation.

L'indemnité de rupture susmentionnée sera portée à six mois dans l'hypothèse où il aura été avéré que le Preneur a en outre quitté les lieux loués sans avertissement.

Alvast bedankt voor uw hulp !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 feb 2016 08:24

Trois années (bail dit de courte durée, et de maximum trois ans), prenant cours le 01/11/2014 se terminant le 31/10/2017 résiliable moyennant préavis notifié au mois trois mois à l’avance par lettre recommandée.

Ce dernier peut être prorogé, par écrit et aux mêmes conditions, sans que la durée totale de location ne puisse excéder trois ans.

De plus, et à moins que l'une ou l'autre des parties ne notifie congé par lettre recommandée au moins trois mois avant l'expiration de la courte durée convenue, le bail sera réputé avoir été conclu pour une durée de neuf ans à compter de la date d'entrée en vigueur du présent contrat.

Dit zegt enkel dat u een opzegperiode van 3 maanden moet respecteren, er is geen sprake van verbrekingsvergoeding.

En cas de résolution judiciaire de la présente convention par la faute du Preneur, ce dernier devra supporter tous les frais et toutes les dépenses résultant de cette résolution et payer, outre une indemnité de rupture équivalente à trois mois de loyer, les frais de remise en état ainsi que l'entièreté des honoraires de l’expert (ou des experts) chargé(s) de l’état de sortie locative, les loyers échus et les honoraires, dans les limites des usages professionnels, de l'agent immobilier éventuel chargé de la relocation.

L'indemnité de rupture susmentionnée sera portée à six mois dans l'hypothèse où il aura été avéré que le Preneur a en outre quitté les lieux loués sans avertissement.

Het bovenstaande is enkel van toepassing bij gerechtelijke ontbinding (=uitspraak door een rechter) ingevolge een fout van de huurder, behalve bij gerechtelijke ontbinding ten laste van de huurder is punt 13 niet van toepassing.

U kan m.i. gelet op de contractuele bepalingen (indien er niets anders meer staat over een schadevergoeding) perfect geldig opzeggen mits een opzegtermijn van 3 maanden te respecteren maar ZONDER enige andere vergoeding te betalen.

Edit: nooit een contract tekenen indien u de taal niet goed begrijpt!
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

j.demoor

#3 , 01 mar 2016 11:23

“Art.3.§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 5. Zij kan slechts eenmaal, enkel schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden, worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn. Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent. Niettegenstaande enig andersluidend beding of andersluidende overeenkomst, wordt bij ontstentenis van een tijdig berekende opzegging of indien de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden en is zij derhalve onderworpen aan de §§ 1 tot 5. In dat geval blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, zulks onverminderd de toepassing van de artikelen 6 en 7...Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(20 februari 1991 BURGERLIJK WETBOEK. - BOEK III _ TITEL VIII _ HOOFDSTUK II, Afdeling 2. Regels betreffende de huurovereenkomsten met betrekking tot de hoofdverblijfplaats van de huurder in het bijzonder.“
‘dwingend recht’ houdt in dat er niet vooraf geldig kan van afgeweken worden

‘PUNT 2 2.Le bail est conclu pour une durée de : Trois années (bail dit de courte durée, et de maximum trois ans), prenant cours le 01/11/2014 se terminant le 31/10/2017 ‘ Dit Punt 2.2 wijkt niet af van voornoemd art.3,§6.

‘bij het beheerkantoor werd mij verzekerd dat ik het appartement zonder problemen kon opzeggen. 1 jaar 3 maanden vergoeding, 2e jaar nog 2 en het 3e jaar 1 maand’ is in strijd met voornoemd art.3§6 dat van dwingend recht is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”