belastingsteruggave en echtscheiding

Pricilla
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

belastingsteruggave en echtscheiding

#1 , 28 feb 2016 10:58

Jaarlijks trekken wij als gehuwd koppel een behoorlijk bedrag terug van de belastingen. Dit jaar is niet anders. Met dit verschil dat er nu een echtscheidingsprocedure bezig is waar bij een eerste betekend vonnis mijn (ex) partner volgende week de woning MOET verlaten.

De teruggave van het geld gebeurt binnen 2 maanden en het totale bedrag wordt op ZIJN zichtrekening gestort.

Vermits we in een vechtscheiding zitten heb ik een héél sterk vermoeden dat ik mijn deel van de teruggave niet ga zien.
Ik verwacht ook dat hij zo laat als mogelijk het nodige zal doen om zijn woonadres officieel te wijzigen.

Wat kan ik doen naar de belastingen toe om alsnog binnen de komende 2 maanden een opsplitsing te bekomen van het bedrag en wat mij toekomt te laten stortten op mijn rekening?

Hartelijke dank aan wie mij kan helpen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 feb 2016 12:37

U schrijft bij ontvangst van het aanslagbiljet naar de ontvanger met verzoek het terug te betalen bedrag op te splitsen gelet op de echtscheidingsprocedure die lopende is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Pricilla
Topic Starter

#3 , 28 feb 2016 21:37

Hartelijk bedankt!

Reclame

Pricilla
Topic Starter

#4 , 24 mei 2016 16:37

Ondertussen is de opsplitsing gebeurd en mijn deel werd integraal op mijn rekening terug betaald.
Hiervoor werd, zoals door u gesuggereerd, een verzoek ingediend bij de ontvanger dmv een brief van mijn advocaat én een copy van mijn huwelijksakte waarin vermeld staat dat wij getrouwd zijn met het stelsel van scheiding van goederen.
Toch betwist mijn echtgenoot de correctheid van de uitbetaling naar mij toe. Hij beweert dat hij zowiezo moest mee tekenen op het formulier die ik ter ondertekening kreeg op het kantoor...
Mijns inziens zal ik niet de eerste persoon zijn die tijdens een lopende echtscheidingsprocedure haar bedrag uitgekeerd krijgt op basis van een aantal criteria. Bovendien weten de bedienden / ambtenaren van een ontvangskantoor wel waar ze kan en wat niet... dus denk ik dat hij voor de zoveelste keer weer aan het bluffen is.

peter kvm

#5 , 09 jun 2016 14:57

Hij was inderdaad aan het bluffen. Het huwelijkscontract zuivere scheiding van goederen sluit in deze elke betwisting uit.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”