soc. inspectie

Luna02
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

soc. inspectie

#1 , 01 mar 2016 20:50

Ik kreeg vandaag een brief in de bus dat ik mij moet aanmelden bij een sociaal inspecteur van het riziv.
Ik heb in 2014 een tijdje op de ziekenkas gestaan door een ongeval thv mijn hand. Ik was toen ingeschreven als werknemer.
In dat jaar ben ik op een bepaalde dag een andere job gaan proberen, tijdens mijn werkloosheid. Op die dag viel de sociale inspectie binnen en ik stond niet ingeschreven :( . Ze hebben mijn gegevens genoteerd.
Ik heb die middag dan toch besloten om deze job niet uit te gaan oefenen.
Er is die dag geen contract opgemaakt geweest.
De eigenares wou dit enkel doen als ik de job wou gaan uitoefenen.
Nu moet ik die dag dus gaan verantwoorden bij een sociaal inspecteur.
Waar kan ik mij aan verwachten?
Ik ga waarschijnlijk iets moeten terug betalen van mijn ziekengeld, hoeveel?

Bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Schuppenzot

#2 , 01 mar 2016 21:29

Lijkt mij dat dit gecatalogeerd gaat staan als zwartwerk: onterecht ontvangen uitkeringen moeten worden terugbetaald en mogelijk schorsing van de uitkering. Mogelijks ook belastingen betalen op zwarte loon.

denlowie

#3 , 01 mar 2016 21:44

Je zal moeten oppassen met je verklaringen, op het ogenblik van inval heeft alle aanwezigen een verklaring moeten afleggen en die worden met elkaar vergeleken.
En de sociale inspecteurs die weten dat het bij 99 overtredingen op 100 het juist altijd hun eerste dag is dat ze daar aanwezig zijn, maar daar trappen ze al jaren niet meer in hoor, pas toch op wat je hun verteld en liefst de gehele waarheid daar zul je het best mee gediend kunnen zijn, als men weet dat je liegt zal je straf veel hoger kunnen zijn.
Je werkgever krijgt sowieso een zeer grote boete om mensen met een uitkering te werk te stellen, u zal er met wat weken terug te betalen er kunnen vanaf komen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Luna02
Topic Starter

#4 , 02 mar 2016 10:45

Bij die inval heeft niemand een verklaring afgelegd.
De zaakvoerster zelf was niet eens in de zaak.

jef007

#5 , 02 mar 2016 11:43

dan zal hoogstwaarschijnlijk de zaakvoerster later wel een verklaring afgelegd hebben
en het is zoals denLowie schrijft : 99% van de betrapte zwartwerkers, werken zogezegd hun eerste dag in het zwart

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 03 mar 2016 16:51

er zal in ieder geval van uitgegaan worden dat je op die dag arbeidsgeschikt bent. je zal dan ook, als dit doorgegeven wordt aan de mutualiteit, alle ongeschiktheidsuitkeringen sinds die dag moeten terugbetalen. (kan over duizenden euro's gaan)

Tegen die beslissing zal je dan in beroep kunnen gaan indien je kan aantonen dat dit niet het geval was.

Terug naar “Werkloosheid”