nakend faiillesement

dgr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

nakend faiillesement

#1 , 03 mar 2016 15:59

In oktober 2013 ben ik in een bvba gestapt, ik ben medeoprichter we hebben het startkapitaal van 18600 euro volledig volgestort
na vele discussies met mijn medevennoot heb ik in september 2014 gezegd te willen stoppen, begin december 2014 is mijn ontslag gepubliceerd in het belgisch staatstblad, mijn aandelen werden verkocht aan een nieuwe zaakvoerder:bestuurder
de andere medeoprichter was verantwoordelijk wat betreft alle administratie, ik heb vele malen geprobeerd om de papieren te kunnen inkijken, maar hij had altijd wel een reden om dit niet te tonen...
ik weet wel dat er nog leveranciersschulden waren op het moment van mijn ontslag
ik ben achteraf te weten gekomen van leverancier dat er een afbetalingsplan werd voorgesteld na mijn ontslag , er is enkele keren wat betaalt, doch na een tijd is er niets meer betaalt
ik heb de medeopichter een aangetekend schrijven gestuurd om hem erop te wijzen van dit in orde te brengen, maar hij heeft de aangetekende brief nooit opgehaald
bvba moest in 2015 een jaarrekening neerleggen, maar heeft dit niet gedaan, ook in 2015 volgens mij geen deftige boekhouding gedaan...
ik verneem nu van leverancier dat ze het faillssement gaan aanvragen vooor deze bvba ,
Hoe moet ik mijn oprichteraansprakelijkheid zien?( gezien de 3 jaar oprichteraansprakelijkheid)
kan ik persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor de fouten die die bvba (na mijn ) ontslag gemaakt heeft?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007

#2 , 03 mar 2016 16:44

even geduld : dat is iets voor denlowie!

denlowie

#3 , 03 mar 2016 17:48

Je bent aansprakelijk wanneer men het financieel plan niet heeft gevolgd, en te weinig begin kapitaal, en bestuursfouten door u zijn begaan, maar wat na je ontslag gedaan is, kan je niks aan doen.
Ik denk dat je zelfs niks gaat horen van de curator, de meeste faillissementen worden eigenlijk niet uitgespit ! .
Men controleert de bankrekening van de 6 laatste maanden, als daar niks verdacht is, dan stopt hun werk.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

dgr
Topic Starter

#4 , 03 mar 2016 17:56

financieel plan is naar mijn inzien gevolgd, omzet is achteraf gezien een stuk te hoog ingeschat, startkapitaal was +- 35000 euro

denlowie

#5 , 03 mar 2016 18:01

Ik zou me toch niet onnodig zorgen maken !

dgr
Topic Starter

#6 , 03 mar 2016 18:38

misschien niet, maar maak me we wat zorgen, heb al enkele keren wat opgezocht ivm de oprichteraansprakelijkheid...

denlowie

#7 , 03 mar 2016 18:51

dgr
Topic Starter

#8 , 03 mar 2016 19:23

bedankt voor de info , maar hoe schat de curator dit financieel plan in...
wordt er niet geruster op
wordt het financieel plan altijd bekeken? ik kan niet inschatten of het financieel plan goed is opgesteld( is natuurlijk door de boekhouder gedaan)
bvba heeft na mijn ontslag toch 'grove' fouten gemaakt( nt indienen jaarrekening, geen deftige boekhouding gevormd, bvba niet stopgezet...)is hier dan nietnog altijd sprake van oprichteraansprakelijkheid of spreken we dan van bestuursaansprakelijkheid?

sterfhuisconsulent

#9 , 15 apr 2016 04:39

als uw opvolger geen alarmbel procedure met bijzonder verslag (binnen de 2 maanden) heeft gemaakt en geen jaarrekening etc etc dan vrees ik dat de curator eerder naar delging van het volledig passief als oorzaak van de faling zal gaan .U bent buiten schot door de publicatie van uw ontslag. Oprichtersverantwoordelijkheid wordt beoordeeld door een rechter op grond van het financieel plan ,niet door de curator. Die kan wel de vordering instellen maar wordt zelden toegekend tenzij onmiskenbare onderkapitalisatie.

Terug naar “Handelspraktijken”