Fout in PV

Bagera84
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Fout in PV

#1 , 03 mar 2016 19:10

Heb een PV in mijn brievenbus gekregen waarop ze me beschuldigen van het rijden met een defect dimlicht.
Het is niet defect. Vaststelling is gebeurd tijdens het kruisen van mijn wagen in de waaslandtunnel, daar hebben ze vastgesteld dat het dimlicht van mijn Blauwe OPEL ASTRA defect is. Mijn auto is Zwart. Ik vraag me af hoe ze in staat zijn om nummerplaat te lezen maar de kleur van de wagen (wat toch het opvallendste is) niet correct kunnen vaststellen. Hierdoor stel ik me dus ook vragen bij het vaststellen van de overtreding. Is de fout dat ze hier maken genoeg om de boete te kunnen aanvechten?

(ook nog... Er staat Wij, (naam van 1 commissaris), hebben vastgesteld dat.... moeten ze niet met 2 zijn om dit vast te stellen, en moet dan de 2de naam van vaststeller opgegeven worden?)

Dit is echt vreemd. Ik ben daags na de vaststelling ook gecontroleerd geweest tijdens een redelijk grote politiecontrole in antwerpen en toen hadden ze geen opmerkingen. Het was toen ook donker dus zouden deze agenten toch hetzelfde moeten vaststellen...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 03 mar 2016 19:33

Om met het laatste te beginnen ... neen ze moeten niet let twee zijn en ook geen witte handschoenen dragen.
Waaslandtunnel ...bij nacht kan een kleur er anders uitzien dan de werkelijkheid.. trouwens als ik me niet vergis staat de kleur ook in DIV.
Waarom kan men dan de nplt niet lezen ???
Mogelijk is het lampje stuk maar geeft soms toch contact --eens tegen kloppen en terug aanzetten.
Is het een PV verkeer of een PV van waarschuwing? ga naar het politiebureau en laat vaststellen dat uw lamp wel brandt. .. ttz die van uw auto.

Bij een grote actie wordt er niet altijd melding gemaakt over al of niet branden van één licht.

LeenW

#3 , 03 mar 2016 19:43

In een tunnel is inderdaad een kleur snel veranderd, en blauw naar zwart is nog aannemelijk vergeleken met bv rood naar groen. De letters op de nummerplaat zullen echter niet veranderen door kunstmatig licht.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 03 mar 2016 20:10

"Het is niet defect"

Waarschijnlijk wou uw wagen eens vriendelijk naar de flikken knipogen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bagera84
Topic Starter

#5 , 03 mar 2016 20:27

@Franciscus Ik heb geen kennis van strafrecht en heb me dat ooit laten wijsmaken dat ze met 2 moeten zijn voor vaststellingen, en dat ze geen witte handschoenen moete dragen ....pfff, die reactie doet me vermoeden dat jij denkt dat ik agenten niet respecteer, maar dat is wel het geval en er dan nog even bijgooien dat ik naar uw mening dom ben. Echt een vriendelijke heer ben jij. Het slecht contact is inderdaad een mogelijkheid waar ik eerlijk nog niet aan gedacht had omdat het licht op dit moment gewoon werkt. Was eerder in de trend van gekopieerde nummerplaat aan het denken. Het is een PV verkeer en willen dus dat ik een boete betaal. Ik zou je normaal bedanken voor je antwoord, maar... laat maar.

@LeenW Je hebt een punt, hoewel de kleurverschillen voor mij wel altijd duidelijk zijn. De grote controle zonder opmerking na de feiten en de andere kleur deden me twijfelen. Dank voor je antwoord.

@roharro lol, goeike ;)

Eén vraag is wel nog steeds niet beantwoord. Is de foute kleur in pv genoeg om de boete toch nog aan te vechten? heb het niet al te breed :s. Ik vermoed dat het antwoord nee is :s (daar gaat m'n clean sheat)

LeenW

#6 , 03 mar 2016 20:32

Aanvechten kan altijd, maar bij verlies zal het je meer kosten, dat is altijd een risico dat u neemt.

lohabra

#7 , 03 mar 2016 21:05

(ook nog... Er staat Wij, (naam van 1 commissaris), hebben vastgesteld dat.... moeten ze niet met 2 zijn om dit vast te stellen, en moet dan de 2de naam van vaststeller opgegeven worden?)
Ze droegen toch witte handschoenen, hoop ik ? :lol:

Neen: "wij", komt van de majestatis plurais (koninklijke meervoudsvorm). Neen, agenten moeten niet met 2 zijn om op een rechtsgeldige manier een PV op te stellen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Blaatpraat

#8 , 04 mar 2016 08:39

Het probleem bij aanvechten is dat jij moet bewijzen dat jouw dimlicht op dat moment wel werkte.
Wetgever gaat er namelijk van uit dat een PV correct is.

Begin er maar eens aan...
Aangezien een lamp vervangen in een auto een koud kunstje is (zelfs voor niet-garagisten), kun je dit gewoon de dag nadien zelf gedaan hebben, zonder aangifte. (Zo zouden ze ook redeneren op de rechtbank)

Gebruiker21

#9 , 04 mar 2016 09:21

Verschil tussen zwart en donkerblauw is in een tunnel zo goed als niet te zien. Ik geef de topic starter weinig kans (tenzij de topic starter keihard kan bewijzen dat zijn wagen op het moment van de overtreding niet in de Waaslandtunnel was), maar hij mag altijd proberen, natuurlijk....
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#10 , 04 mar 2016 09:27

Aangezien een lamp vervangen in een auto een koud kunstje is (zelfs voor niet-garagisten), kun je dit gewoon de dag nadien zelf gedaan hebben, zonder aangifte. (Zo zouden ze ook redeneren op de rechtbank)
Heb jij de laatste 15 jaar nog wel eens een lamp van uw wagen vervangen? Als je met een 2 PK rondrijdt wil dat misschien nog wel lukken, maar bij de huidige wagens kan je soms zelfs niet meer vervangen, en moet je de hele troep laten vervangen in een garage. Het zijn geïntegreerde delen geworden met die led verlichting. Zonder universitair diploma van burgerlijk ingenieur is er geen meer beginnen aan.

Blaatpraat

#11 , 04 mar 2016 09:37

Heb jij de laatste 15 jaar nog wel eens een lamp van uw wagen vervangen? Als je met een 2 PK rondrijdt wil dat misschien nog wel lukken, maar bij de huidige wagens kan je soms zelfs niet meer vervangen, en moet je de hele troep laten vervangen in een garage. Het zijn geïntegreerde delen geworden met die led verlichting. Zonder universitair diploma van burgerlijk ingenieur is er geen meer beginnen aan.
Ja... Is geen enkel probleem om dit te doen.
Ofwel heb ik tot nu toe het geluk dat iedere keer een auto uitgekozen heb waarbij dit gewoon mogelijk is.

Ok: vroeger kon je het omhulsel gewoon losvijzen, lampendraden loshalen, lampje wisselen, kabels vaststeken en kap er terug over.
Nu moet je al wat meer doen, maar het blijft doenbaar.
Alleen al daarom heb ik gewoon altijd een setje reserve-lampen bij, je weet maar nooit...

Én helaas voldoe ik niet aan het gestelde diploma: ben maar industrieel, niet burgerlijk. :lol:

Lanox

#12 , 04 mar 2016 12:33

@LeenW Je hebt een punt, hoewel de kleurverschillen voor mij wel altijd duidelijk zijn.
Het draagt niet bij tot de juridische discussie, maar een tijdje geleden is er een hele hype op het internet geweest rond de kleur van een kleed op een foto. Volgens de ene was het kleed wit-goud, volgens de andere zwart-blauw. Om maar even aan te geven hoe "duidelijk" een kleur kan zijn.
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/ ... jurk.dhtml

Sirkii

#13 , 04 mar 2016 12:34

Ja... Is geen enkel probleem om dit te doen.
Ofwel heb ik tot nu toe het geluk dat iedere keer een auto uitgekozen heb waarbij dit gewoon mogelijk is.

Ok: vroeger kon je het omhulsel gewoon losvijzen, lampendraden loshalen, lampje wisselen, kabels vaststeken en kap er terug over.
Nu moet je al wat meer doen, maar het blijft doenbaar.
Alleen al daarom heb ik gewoon altijd een setje reserve-lampen bij, je weet maar nooit...

Én helaas voldoe ik niet aan het gestelde diploma: ben maar industrieel, niet burgerlijk. :lol:
Een burgerlijk ingenieur kan dit niet. Die kan alleen maar perfect uitleggen waarom er voor Jan modaal bij de meeste wagens geen beginnen meer aan is. ;-)

Franciscus

#14 , 04 mar 2016 17:57

Maar u hebt wel een rijbewijs en dus op zijn minst een theoretisch examen wegcode en verkeerswet afgelegd met goed gevolg.
U was dus duidelijk slecht voorgelicht. Ik schrijf nergens dat u dom zou zijn.

Om nog enkele misverstanden uit te weg te ruimen...
Dus niet met twee of witte handschoenen en neen ze moeten zich ook niet kenbaar maken als ze in uniform zijn en evenmin hun nummer geven.
Hier zijn wel uitzonderingen op kenbaar maken in uniform bij het betreden van een woning met legitimatiebewijs - dit dus tonen.
Als ze in burger optreden dienen ze zich ook te legitimeren met hun politielegitimatiebewijs.
Voor sommige wetgevingen moeten vaststellende ambtenaren inderdaad met twee zijn, doch dat is uitzonderlijk (enkele bijzondere wetten en procedures)

We zouden er nu toch al mogen van uitgaan dat de modale burger een en ander nu wel zou weten maar blijkbaar is dat dus niet zo.
En neen ze mogen ook brildragend zijn is evenmin een belemmering.

Over de grond van de zaak is er ook al het correcte antwoord gegeven.
Mijn verontschuldigingen dat ik u mogelijk zou kunnen gekwetst hebben.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Franciscus

#15 , 05 mar 2016 21:51

Beelden opvragen ??
Hoelang geleden?
Zijn dat geen veiligheidscamera's dan zal er een bevelschrift moeten komen.
U kan vragen ( bel met radiokamer TCK) via blauwe lijn politie Antwerpen of ze - die beelden nog hebben - of ze die willen bijhouden tot ze daarvoor een opdracht krijgen.
Laat hier best ook weten wat het resultaat is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”