Indexering alimentatie en buitengewone kosten

infozoeker
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Indexering alimentatie en buitengewone kosten

#1 , 26 feb 2016 13:13

Ik ben vooral op zoek naar informatie rond volgende zaken.
Mijn vriend is gescheiden en heeft twee kinderen. Hij betaalde maandelijks 400 euro alimentatie en mag volgens het vonnis de kinderen twee weekends per maand zien. Het gebeurde vrij vaak dat we de vrijdagavond een mail kregen dat we de kinderen de volgende dag niet moesten gaan halen want dat ze naar hier of naar daar moesten. Hun reizen vallen ook altijd in de periodes waarop hij de kinderen normaal zou mogen zien. De bezoektijd is ondertussen ook al ingekort van de zaterdag 14.30 tot en met de zondag 17 uur in plaats van de zaterdag 10 tot en met de zondag 17 uur omdat de kinderen gingen zwemmen en daarna dansen.
Ze woont ondertussen al lang niet meer bij haar ouders maar huurt zelf een woning van het OCMW.
We zijn in het begin een paar keer naar de politie geweest omdat ze de kinderen niet wou meegeven maar op den duur zijn we er mee gestopt omdat er telkens zo'n scène gemaakt werd aan de voordeur. De jongste zoon leed er ook enorm onder.
Het zou ons misschien kunnen verweten worden dat we dat niet elke keer gedaan hebben.
De kinderen worden ingeschreven in allerlei clubs, op scholen zonder dat wij daar ook maar iets van weten. Als we naar hun vorderingen vragen, krijgen we als antwoord dat we dat op hun school maar moeten gaan vragen. Daar voor moet je eerst wel weten welke school natuurlijk.
De kinderen antwoordden plots niet meer op de berichtjes die gestuurd werden met de vraag hoe het ging of met gelukwensen voor nieuwjaar en verjaardag. Ze hebben dan uiteindelijk toch heel kort geantwoord dat ze niet meer wilden komen. Ze zijn 12 en 15 jaar.
We hebben er geen idee van hoe dat komt. Ik kan wel begrijpen dat ze thuis hun vriendenkring hebben en in die twee weekends dat ze bij hem zijn, kennen ze niemand uit de buurt.
Onlangs kregen we een brief van haar advocaat dat ze 4000 euro vragen voor de achterstal qua indexering van jaren terug en dat ze het onderhoudsgeld laat verhogen. Dat moet tegen dan gestort worden want anders wordt de deurwaarder op ons afgestuurd. Die achterstal van indexering betwisten we niet. Dat is niet betaald geweest. Ze heeft er tot nu toe ook nooit naar gevraagd.
Nu kregen we nog een brief om 3000 euro te betalen voor buitengewone kosten van 10 jaar ver en weer wordt gedreigd met de deurwaarder. Daar heeft ze tot nu toe ook nooit naar gevraagd. Ze heeft ons nooit ook maar één enkele rekening voorgelegd. Ze heeft eens langs haar neus weg een bedrag gevraagd voor een bril en toen heeft mijn vriend gezegd dat ze de officiële factuur mocht opsturen en de rekening van de oogarts. We hebben de factuur nooit gezien en er is ook nooit over gerept geweest.
Ze heeft ons nooit op de hoogte gebracht van bezoeken aan oogarts, orthodontist, ...
Er is nooit iets gevraagd geweest en plots krijg je 2 zo'n brieven in een maand tijd.
Tot hoe ver terug kan ze al die zaken nog vragen ? Je kunt moeilijk bijdragen in buitengewone kosten als er nooit naar gevraagd wordt en als je er zelf niets over weet.
Ik weet niet wat er allemaal nog op ons af zal komen.
Wat hadden wij allemaal moeten doen ? Hadden we moeten eisen dat ze op alle weekends die in het vonnis vermeld stonden, zouden komen ? Hadden we klacht moeten neerleggen ? De indexering had betaald moeten zijn, daar discussiëren we niet over. Ik kan er ook inkomen dat de kosten stijgen. Waarom krijg je onmiddellijk een brief met dreiging van een deurwaarder terwijl ze gewoon even had kunnen telefoneren en overleggen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeliefje35

#2 , 02 mar 2016 17:30

Kijk eens goed jullie vonnis na, wat staat er exact in over de termijn wanneer de ex ten laatste de facturen moet doorsturen ivm bijzondere kosten. Bij ons bv, moeten deze binnen de 3 maanden doorgestuurd worden, en wij moeten betalen binnen de maand. Je kan haar ook via mail vragen naar de bewijzen van facturen, zonder officiële facturen, geen betaling. En niet een rekeninguittreksel van haar betaling, maar affectief de factuur vragen. Bij medische kosten ook het bewijs van terugbetaling ziekenkas vragen.
Indien ze verder dreigt met deurwaarder, stuur een aangetekend schrijven waarin je vraagt achter haar bewijs van doorsturing van de facturen.
Onderhoudsgeld verhogen kan niet zonder toestemming van jullie of kan enkel afgedwongen worden via rechtbank.
Ivm de weekends, indien zij de kinderen niet brengt of niet meegeeft met jullie, telkens politie erbij. Jullie kunnen ook de kinderen voeren naar hun hobby.
Reizen vb. Een kamp van jeugdbeweging of cm, ja die datums kan je soms niet kiezen wanneer ze vertrekken, maar een reis zonder jullie en met de ex, kan niet in jullie weekend / vakantieregeling vallen.

infozoeker
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2016 17:21

Dank u wel voor de reactie.
Ik zal het vonnis eens goed bekijken.
Ze communiceert niet met ons. Op sms, telefoontjes en mails antwoordt ze niet. We krijgen die brieven van haar advocaat en daar staan die kosten in vermeld en die verhoging van de alimentatie met de vermelding dat als we tegen een bepaalde datum het geld niet storten dat ze dan zonder voorafgaande waarschuwing een deurwaarder op ons afsturen. We durfden niet anders dan dat te betalen. We hebben niet echt de mogelijkheden om zelf een advocaat te nemen.
Het is gewoon vreemd dat ze er jaren niets over zegt en ook niets vraagt en plots krijgen we beide brieven na elkaar. Wie weet wat ons nog allemaal te wachten staat.
Ze is onlangs begonnen met de bouw van een huis. Da's niet gratis natuurlijk. Ik verwacht me nog aan een aantal brieven waarin ze geld vraagt.
De datum van kampen kan je uiteraard niet veranderen maar voor ons is dat geen probleem maar dan zouden ze in ruil daarvoor eens een ander weekend kunnen komen maar daar vindt ze ook altijd een uitleg voor. Meestal zijn ze te moe om het weekend erna te komen. Het zou gewoon handig zijn, moest er normale communicatie mogelijk zijn maar ja. Een paar jaar geleden verliep de communicatie heel goed toen ze een relatie had. Dan werd er bijna geen weekend afgezegd. Die goeie communicatie heeft jammer genoeg maar een half jaar geduurd.

Dank u wel voor de goeie raad.

Reclame

Madeliefje35

#4 , 04 mar 2016 07:29

Zeker niet betalen. Die verhoging van allimentatie kan niet door haar en haar advocaat geëist worden zonder jullie toestemming of door een nieuw vonnis. Betalen is toestemmen zou je denken. Stuur daar voor maar een aangetekend schrijven.
Zelf al dreigt ze met een deurwaarder, deze zullen ook vragen wat er in het vonnis staat.
Betaal de indexering, maar kijk goed na of ze een correct bedrag doorstuurt.
Voor de datums, ja kan niet eisen dat ze dan in een ander weekend komen, alleen maar vragen...

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 mar 2016 07:56

Wat staat er EXACT in het vonnis in verband met de bijzondere kosten? Graag de woordelijke tekst (zonder namen uiteraard).

In elk geval kan niet meer geëist worden dan hetgeen werd toegekend. U bent ook geen flexibiliteit verplicht: het vonnis en de bezoekregeling zijn wat ze zijn. Eventueel kan u naar de rechtbank trekken om opnieuw de puntjes op de 'i' te zetten maar in dat geval dient u over een gestoffeerd dossier te beschikken, m.a.w. klachten en vaststellingen indien de kinderen niet tijdig overgedragen werden, anders zal de tegenpartij eenvoudig beweren dat het niet klopt en dat u niet bent komen opdagen om hen op te halen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Echtscheiding”