Wanneer deblokkeren bankrekening?

Mindy556
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wanneer deblokkeren bankrekening?

#1 , 06 mar 2016 19:15

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want ik ben ten einde raad.
Mijn vader is eind november 2015 plotseling overleden,er was een gezamelijke bankrekening bij Bpostbank,
die sinds begin december 2015 geblokkeerd is.
Nu,na dat Bpostbank al de documenten en het attest van erfopvolging (al meer dan 3 weken) in hun bezit hebben,word de rekening nog altijd niet gedeblokkeerd,er is al meermaals telefonisch contact opgenomen met dienst nalatenschappen,maar er word altijd gezegd dat het kantoor gesloten is.
Mijn moeder kan al 3 maanden niet aan haar pensioen,het cash geld in huis is zo goed als op,ik steun mijn moeder ook al 3 maanden financieel,maar heb ook mijn eigen kosten.Ben voor mijn moeder ook naar OCMW geweest om haar een voorschot op haar pensioen te lenen,maar die willen haar niet helpen.Als de rekening binnen een paar weken niet word vrijgegeven,zit zij financieel aan de grond.
Ik ben van mening dat Bpostbank ons aan het lijntje houd,maar waarom en mag een bank dat.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen,aub.
Bij voorbaat dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 06 mar 2016 19:19

Regel nummer 1 bij een overlijden van een gehuwde gepensioneerde: open zo snel mogelijk een nieuwe rekening (uiteraard op naam van de overlevende alleen) en laat daar het pensioen op toekomen. Jammer dat ik U dat niet x maand geleden kon vertellen.

--------------

Woont er een erfgenaam in het buitenland?

Mindy556
Topic Starter

#3 , 06 mar 2016 19:57

Dank voor u antwoord,wist daar niets van, voor het pensioen op een andere rekening te laten storten en er woont geen erfgenaam in buitenland.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 mar 2016 20:00

Waarom hebben jullie eerst drie weken geleden het attest van erfopvolging aan de bank overgemaakt?
Dat is wel erg laat.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mindy556
Topic Starter

#5 , 06 mar 2016 21:52

Omdat wij het attest van erfopvolging eerst ontvangen heb op 11 februari 2016 en die zelfde dag ook in de bank heb binnen gedaan.

wolf2

#6 , 07 mar 2016 20:57

Een paar maanden geleden gaf ik hetzelfde advies aan een weduwe. De bankbediende beweerde echter bij hoog en bij laag dat dat niet nodig was (om een nieuwe rekening te storten). Het heeft meerdere weken geduurd eer die bediende bijgedraaid is.

wanton

#7 , 08 mar 2016 16:45

Wolf, ik heb onlangs wel gedaan gekregen dat een weduwe over haar pensioen kon beschikken van de geblokkeerde rekening. Een wijziging van rekeningnummer voor pensioen duurt ook 2 maanden. Bovendien de banken moeten slechts rekening houden met de situatie en saldo's op de dag van overlijden. Indien daarna het pensioen van de langstlevende op dezelfde rekening komt, moeten zij dat beschikbaar houden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”