verblijfsvergunnuing buitenlandse student

alfavito
Topic Starter

verblijfsvergunnuing buitenlandse student

#1 , 08 mar 2016 17:44

Dag allemaal

Broer van mijn vrouw is ongeveer 7 jaar geleden naar Belgie aangekomen om hier te studeren. Hij heeft bachelor diploma rechten aan de Universiteit van Antwerpen behaald, en gaat dit (of volgend jaar) ook master diploma halen.

Wij waren een beetje verbaasd toen wij hoorden dat hij geen enkel recht heeft om hier na het beeindigen van zijn studies te verblijven. Enige mogelijkheid is om een arbeidsovereenkomst te sluiten, maar dan zou een Belgische onderneming voor hem verblijfsvergunning moeten aanvragen, heel veel kosten betalen waardoor het niet echt realistisch is.

Bestaat er echt geen enkele mogelijkheid om na zoveel jaren studies verblijfskaart aan te vragen op basis van ofwel behaalde diploma ofwel van zoveel jaren wonen in Belgie?

Alvast vriendelijk bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon

#2 , 08 mar 2016 19:07

Welke nationaliteit? Ik dacht dat er in bepaalde gevallen uitzonderingen waren, minstens voor een paar jaar na de studies. Tenminste, dat heeft een Indische ingenieur me ooit verteld. En -terzijde- een ander punt: wat gaat die persoon met een Belgisch diploma rechten kunnen aanvangen in het verre buitenland?
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

alfavito
Topic Starter

#3 , 08 mar 2016 19:59

Welke nationaliteit? Ik dacht dat er in bepaalde gevallen uitzonderingen waren, minstens voor een paar jaar na de studies. Tenminste, dat heeft een Indische ingenieur me ooit verteld. En -terzijde- een ander punt: wat gaat die persoon met een Belgisch diploma rechten kunnen aanvangen in het verre buitenland?
Hij is van Oekraiene dus hij zal daar inderdaad niets kunnen aanvangen met Belgische diploma. Het is geen groot probleem voor hem om werk te vinden maar op het moment dat hij zegt dat de werkgever voor hem een verblijfskaart zou moeten aanvragen stop elke sollicitatie.

Reclame

j.demoor

#4 , 10 mar 2016 14:22

“Art.40bis.§ 1. Onverminderd de meer voordelige bepalingen vervat in wetten of Europese verordeningen waarop de familieleden van de burger van de Unie zouden kunnen aanspraak maken, zijn de hiernavolgende bepalingen op hen van toepassing.§ 2. Als familielid van een burger van de Unie worden beschouwd...(=echtgenoot,partner,bloedverwant in neergaande of opgaande lijn)...Art.58.Wanneer de aanvraag tot het bekomen van de machtiging om langer dan drie maanden in het Rijk te verblijven bij een Belgische diplomatieke of consulaire post ingediend wordt door een vreemdeling die in België wenst te studeren in het hoger onderwijs of er een voorbereidend jaar tot hoger onderwijs wenst te volgen moet die machtiging toegekend worden indien de betrokkene zich niet bevindt in een der in artikel 3, eerste lid, 5° tot 8°, bedoelde gevallen en indien hij de hiernavolgende documenten overlegt : ...”(15 DECEMBER 1980. - Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen).

‘Broer van mijn vrouw is ongeveer 7 jaar geleden naar Belgie aangekomen om hier te studeren.’...’Hij is van Oekraiene’

Hij is geen familielid van een burger van de unie en is dus onderworpen aan art.2 en 9 van voornoemde wet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

alfavito
Topic Starter

#5 , 10 mar 2016 15:24

“Art.40bis.§ 1. Onverminderd de meer voordelige bepalingen vervat in wetten of Europese verordeningen waarop de familieleden van de burger van de Unie zouden kunnen aanspraak maken, zijn de hiernavolgende bepalingen op hen van toepassing.§ 2. Als familielid van een burger van de Unie worden beschouwd...(=echtgenoot,partner,bloedverwant in neergaande of opgaande lijn)...Art.58.Wanneer de aanvraag tot het bekomen van de machtiging om langer dan drie maanden in het Rijk te verblijven bij een Belgische diplomatieke of consulaire post ingediend wordt door een vreemdeling die in België wenst te studeren in het hoger onderwijs of er een voorbereidend jaar tot hoger onderwijs wenst te volgen moet die machtiging toegekend worden indien de betrokkene zich niet bevindt in een der in artikel 3, eerste lid, 5° tot 8°, bedoelde gevallen en indien hij de hiernavolgende documenten overlegt : ...”(15 DECEMBER 1980. - Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen).

‘Broer van mijn vrouw is ongeveer 7 jaar geleden naar Belgie aangekomen om hier te studeren.’...’Hij is van Oekraiene’

Hij is geen familielid van een burger van de unie en is dus onderworpen aan art.2 en 9 van voornoemde wet.
Mijn vrouw heeft wel Belgische nationaliteit.

Hij staat bovendien 4 jaar ingeschreven bij ons op het adres, is art. Art. 42quinquies niet van toepassing op hem of is dat helemaal anders? Familieleden die geen burger van de Unie zijn, kunnen het in het eerste lid bedoelde duurzaam recht slechts verkrijgen indien zij gedurende deze periode gezamenlijk gevestigd waren met de burger van de Unie. Deze voorwaarde inzake gezamenlijke vestiging geldt niet voor de familieleden die de in artike l 42quater, §§ 3 en 4 bedoelde voorwaarden vervullen, noch voor familieleden die hun verblijf behouden op grond van artikel 42quater, § 1, tweede lid.

Xenophon

#6 , 10 mar 2016 18:19

Mijn vrouw heeft wel Belgische nationaliteit.

Hij staat bovendien 4 jaar ingeschreven bij ons op het adres, is art. Art. 42quinquies niet van toepassing op hem of is dat helemaal anders? Familieleden die geen burger van de Unie zijn, kunnen het in het eerste lid bedoelde duurzaam recht slechts verkrijgen indien zij gedurende deze periode gezamenlijk gevestigd waren met de burger van de Unie. Deze voorwaarde inzake gezamenlijke vestiging geldt niet voor de familieleden die de in artike l 42quater, §§ 3 en 4 bedoelde voorwaarden vervullen, noch voor familieleden die hun verblijf behouden op grond van artikel 42quater, § 1, tweede lid.
Hij is geen familielid van een Unieburger in de zin van Art. 40bis, par. 2. Daar staan een hele reeks verwanten in, echter NIET verwanten in de zijlijn zoals broers of zussen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Administratief recht”