Kosten laatste ziekte

fmr5600
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kosten laatste ziekte

#1 , 08 mar 2016 18:38

Heb net vandaag een mailtje gekregen van de hospitalisatieverzekering van mijn broer die overleden is.Ik heb de nalatenschap verworpen en de mensen van de mutualiteit zeggen mij nu dat ik geen terugbetaling kan bekomen van de reeds betaalde ziekenhuiskosten die ik had gedaan omdat ik geen erfgenaam meer ben wegens verwerping.Klopt dit?Nochtans staat in de wet dat de erfgenamen de ziekenhuiskosten dienen te betalen ongeacht de status die ze nadien innemen.Dan zou het toch logisch zijn dat je ook terugbetaling verkrijgt van de kosten die je reeds betaald hebt.Ik hou mijn hart vast voor de rekeningen die nog gaan komen.Iemand een antwoord op dit schrijven,

Dank bij voorbaat
rd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 mar 2016 18:42

Er is geen onderhoudsplicht tussen broers en zussen.
Moeten dus niet betalen als ze de erfenis verwerpen.
Geldt enkel voor kinderen van de overledene.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fmr5600
Topic Starter

#3 , 08 mar 2016 19:50

Roharro,bedankt.Ben al wat geruster.Zou het ook heel oneerlijk vinden.Voor de ene (schuldeiser) ben je wel erfgenaam en voor de andere (terugbetaling) ben je plots geen erfgenaam meer.Alleszins bedankt.

rd

Reclame

j.demoor

#4 , 10 mar 2016 12:22

“Art.785.De erfgenaam die de nalatenschap verwerpt, wordt geacht nooit erfgenaam te zijn geweest.Art.786.Het aandeel van hem die de nalatenschap verwerpt, komt ten goede aan zijn afstammelingen, indien plaatsvervulling plaatsvindt; zo niet, komt zijn aandeel door aanwas ten goede aan de andere erfgerechtigden in dezelfde graad; indien de verwerper alleen is in zijn graad, vervalt het aan de volgende graad, of aan de volgende orde, naar gelang van het geval.”(Burgerlijk Wetboek).

‘de mensen van de mutualiteit zeggen mij nu dat ik geen terugbetaling kan bekomen van de reeds betaalde ziekenhuiskosten ‘

Het recht op terugbetaling door de mutualiteit behoort tot de nalatenschap die u verwierp.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

fmr5600
Topic Starter

#5 , 12 mar 2016 23:52

Heb vanmorgen in de wetswinkel geweest.Broer/zus zijn wel degelijk verplicht de laatste ziekenhuiskosten te betalen.
Wetswinkel raadt aan na aangetekende brieven zonder gevolg naar de vrederechter te stappen indien de mutualiteit niet wil tussenkomen.
RD

roharro

#6 , 13 mar 2016 00:26

Heb vanmorgen in de wetswinkel geweest.Broer/zus zijn wel degelijk verplicht de laatste ziekenhuiskosten te betalen.
Wetswinkel raadt aan na aangetekende brieven zonder gevolg naar de vrederechter te stappen indien de mutualiteit niet wil tussenkomen.
RD
Dat zijn daar amateurs want dat klopt niet.
Er is GEEN onderhoudsplicht tussen broers/zussen.

"Wie is onderhoudsplichtig?
Echtgeno(o)t(e): het OCMW moet terugvorderen.
Kinderen en schoonkinderen: het OCMW moet terugvorderen. De bijdrage wordt beperkt tot het kindsdeel.
Kleinkinderen: het OCMW mag terugvorderen. Dat gebeurt uitzonderlijk.
De wegens overlijden gewezen schoonkinderen die kinderen hebben: het OCMW mag terugvorderen. Dit gebeurt uitzonderlijk.

De wegens echtscheiding gewezen schoonkinderen zijn niet onderhoudsplichtig. Er bestaat dus geen onderhoudsplicht tussen broers en zussen, tussen neven en nichten!
"

zie: http://www.vitalink.be/Zorgaanbod/Resid ... oudsplicht
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”