definitieve schorsing RVA

JPV
Juridisch actief: Ja

Re: definitieve schorsing RVA

#16 , 23 nov 2014 19:47

Wie zegt dat ?
Ik kom naar het OCMW om te zeggen dat ik voltijdse studies volg en daardoor volledig geschorst ben door de RVA in Turnhout. Dan heb ik om uitleg gevraagd en daar vertelden ze dat ik geen recht heb op een uitkering omdat ik "niet beschikbaar ben voor de arbeidsmarkt" omdat ik voltijdse studies volg.

Toen vroeg ik hoeveel studiepunten ik dan maximaal mag opnemen om toch beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt, daar was hun antwoord 16 studiepunten (60 SP = 1 normaal academiejaar). Dus 180 SP/16 = 12 jaar studeren en dat zie ik niet zitten. (bron: directeur RVA Turnhout)
klopt
Dan had ik geen enkele bron van inkomsten meer, ik ben met mijn beste vriend naar het OCMW gestapt en na lang wachten werden we in een lokaal voor meer uitleg opgeroepen. Ik heb geen inkomen en ben op dit moment niet samenwonend. Dat heb ik tegen die vriendelijke mijnheer gezegd. Hij gaf me het advies om bij de notaris een samenlevingscontract op te stellen mét mijn vriend, omdat er geen andere oplossing was.
(bron: OCMW Antwerpen)
klopt. U hebt recht op leefloon van het OCMW, maar moet dan natuurlijk ook wel doen wat het OCMW wil dat je wil doen. Als je niet beschikbaar bent om te werken, moeten ze je niet steunen (behalve indien u aan bepaalde voorwaarden qua student zijn voldoet).
Als u zin hebt kunt u dat allemaal nagaan. Heb ook geen recht op een studiebeurs, geen kindergeld of andere voordelen. Nu moet ik deeltijd werken als jobstudent en keihard studeren.

Laatste vraag is dan: hoeveel mag uw partner maximaal verdienen en waar is uw bronvermelding ?

mvg,
david
http://www.mi-is.be/sites/default/files ... rlands.pdf

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
davo
Topic Starter

#17 , 10 mar 2016 11:49

Een update van mijn situatie.

Ik zit nog steeds in dezelfde situatie als in mijn eerste bericht van vorig jaar. Er zijn wel enkele nieuwe elementen in mijn leven:

Ik weet sinds kort dat ik een een aangeboren erfelijke ziekte (naast de spierziekte) heb waarmee inderdaad is bewezen dat ik werkonbekwaam ben en was. Mijn vraag is nu of dit iets zou kunnen veranderen in mijn situatie ?

Mits begeleiding en ondersteuning zou later misschien wel mogelijk zijn om terug arbeid te verrichten. Maar dit is net een vicieuze cirkel waarin ik beland ben. Mijn medische kosten lopen steeds méér op en dit kan er niet meer bij.

Ik ben momenteel bezig met een aanvraag bij het FOD sociale zekerheid voor een tegemoetkoming.

Alvast bedankt

JPV

#18 , 10 mar 2016 16:26

als je minstens 66% arbeidsongeschikt bent, kan je geen werkloosheidsuitekring krijgen.
Als je nooit een verdienvermogen hebt bewezen (wat lijkt uit je posts hier), kan je geen ziekteuitkering krijgen

dan is er dus enkel nog de FOD sociale zekerheid.

Reclame

davo
Topic Starter

#19 , 11 mar 2016 15:35

Ok ik ben 66 % arbeidsongeschikt blijkt nu door een aangeboren ziekte. FOD sociale zekerheid is inderdaad vanaf nu een inkomsten, maar had ik dus eigenlijk veel langer recht op.

Ik heb ook al die jaren geen enkele inkomsten gehad, wat dus ook van invloed is voor bv. pensioen. Mijn vraag is eigenlijk nu of dat het de moeite is om daar iets aan te doen aan dat inkomstenverlies van de afgelopen 10 jaar ?

Met vriendelijke groeten

JPV

#20 , 11 mar 2016 18:47

je kan maar een uitkering van de FOD sociale zekerheid krijgen vanaf dat je handicap vastgesteld is, niet ervoor (bij wijze van spreken was je tot vandaag "gewoon lui" en ben je nu plots gehandicapt).

davo
Topic Starter

#21 , 11 mar 2016 22:09

Ok dat is zeer duidelijk en wat ik had verwacht.

Bedankt

Terug naar “Werkloosheid”