Oproep in verzoening door vredegerecht

pho450
Topic Starter

Oproep in verzoening door vredegerecht

#1 , 07 mar 2016 13:27

Mijn partner en ikzelf zijn opgeroepen in verzoening voor het vredegerecht. Aangezien de datum ons eigenlijk zeer slecht uitkomt, vroegen we ons af wat de mogelijkheden zijn bij dergelijke oproeping.
Is het bv mogelijk om de voorgestelde datum te laten verplaatsen? Of is dit niet gebruikelijk?
Is het voldoende als één van ons beiden aanwezig is? Of kan er dan geen uitspraak gedaan worden (of enkel niet verzoening?)?

Voor de duidelijkheid, mijn partner en ikzelf staan aan de zelfde kant, niet tegenover elkaar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pho450
Topic Starter

#2 , 07 mar 2016 17:54

Geen idee of het relevant is, maar bij 'betreft' staat enkel mijn naam en die van de tegenpartij.

j.demoor

#3 , 09 mar 2016 11:06

Ik ga ervan uit dat ‘opgeroepen in verzoening’ betekent :
“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).
Die procedure is kosteloos. Komt geen minnelijke schikking tot stand ,dan kan daarna de ene partij de andere partij voor de rechter dagen.

“Art.728.§ 2. Voor de vrederechter...mogen de partijen ook vertegenwoordigd worden door hun echtgenoot , hun wettelijk samenwonende of een bloed- of aanverwante houder van een schriftelijke volmacht en speciaal door de rechter toegelaten.”(Ger.W.).De opgeroepenen kunnen ongestraft wegblijven .

De datum verschuiven is ongebruikelijk en vereist het akkoord van alle betrokkenen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

pho450
Topic Starter

#4 , 09 mar 2016 11:45

Alvast bedankt voor het antwoord. Slaat het deel "houder van een schriftelijke volmacht en speciaal door de rechter toegelaten"enkel op de bloed- of aanverwanten of ook op de echtgenoot en wettelijk samenwonende?

M.a.w. moet ik als wettelijk samenwonende een schriftelijke volmacht en toelating van de rechter hebben?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mar 2016 18:09

Bij mijn weten een bewijs dat u wettelijk samenwoont ... te bekomen bij de gemeente.
(Vrede)rechter heeft geen toegang tot rijksregister en kan dus ook niet zien of u samenwoont.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”