#14 , 14 mar 2016 13:00
Volgende keer gewoon de verhuurder niet binnen laten.
Je kunt altijd meer doen dan wat nodig, maar in dit geval lijkt me het me raadzaam dat u zich beperkt tot wat u verplicht moet van de wet:
Verhuurder moet via een aangetekende brief laten weten aan u dat deze graag eens op bezoek wilt komen, waarna deze een voorstel doet.
Dit voorstel kunt u goedkeuren of weigeren (tegenvoorstel doen), maar beide partijen moeten wel tot een consensus komen.
Verhuurder heeft het recht om langs te komen (mits kennisgave, zoals ik al zei), en dit 1x per jaar (tenzij contractueel meer bepaald).
Met andere woorden: dit bezoekrecht heeft deze al gehad in 2016 (op een niet zo'n koosjere manier).
De volgende keer dat deze voor de deur staat, doet u gewoon niet open.
Als verhuurder een brief stuurt (niet aangetekend): negeren.
Bellen: dan verwijs je hem naar de wet, zeg dat deze maar een aangetekende brief moet sturen om af te spreken, en u de deur niet zomaar meer opent.
Het kan ook nog zijn dat de verhuurder in het bezit is van een sleutel.
Deze mag hij niet gebruiken.
Doet hij dit toch? Naar de politie ermee wegens huisvredebreuk (en zorg dat je dit kunt bewijzen, bijvoorbeeld door een foto met je gsm te maken, dat is al een begin van bewijs).
Vergeet in dit geval niet: je slot vervangen is toegestaan (mits je de nieuwe sleutels maar afgeeft bij einde huur, of het huidige slot terug steekt).
Voor de rest: het is al gezegd: verhuurder heeft geen zaken met je privé leven.
Het houden van een hond kan niet zomaar verboden worden, en aangezien er geen clausule in je contract opgenomen is hierover, is het ook gewoon toegestaan.
Schade die de hond aanricht aan de woning, is wel voor jou.