Huis ouders als voorschot erfenis voor aankoop grond ?

Orpington
Topic Starter

Huis ouders als voorschot erfenis voor aankoop grond ?

#1 , 15 mar 2016 09:18

Korte schets: Ik ben enig kind, zelf eigenaar van een huis (nog op afbetaling) en mijn ouders zijn eveneens eigenaar van een huis.
Graag had ik het stuk grond naast ons angekocht maar heb geen cash geld voorhanden. Volgens mijn ouders bestaat er een constructie waarbij ik een voorschot op mijn 'erfenis' zou kunnen krijgen (hun huis) en zo ook cash geld om de bouwgrond aan te kunnen kopen. En dit alles zonder hun huis te verkopen en dat zij er dus ook in kunnen blijven wonen zolang ze nog kunnen.
Kan iemand mij helpen ? Ik woon in Waals-Brabant.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 15 mar 2016 13:01

Om een huis om te zetten in "cash geld" moet je't verkopen. Als je ouders woonzekerheid willen kunnen ze dus enkel de naakte eigendom verkopen. De interesse om "naakte eigendommen" te kopen is klein tot onbestaande zodat de verkoop weinig "cash" gaat genereren. Lijfrenteconstructies zijn een tweede mogelijkheid doch die brengen enkel min-of-meer de waarde van't huis op indien je de duurtijd van de bezetting beperkt.

Als uw ouders niet over (voldoende) roerende middelen beschikken (die ze kunnen/willen missen) dan zal er dus weinig "voorschot op de erfenis" kunnen geschonken worden.

wolf2

#3 , 15 mar 2016 19:56

Misschien hebben je ouders iets gelezen over de "omgekeerde hypotheek". Maar in België werkte dat nog niet, dacht ik. Google het eens.

Reclame

basejumper

#4 , 15 mar 2016 23:26

of een verkoop op lijfrente waarbij de koper een "bouquet" betaalt die tot 20 % van de waarde kan gaan en waarbij de ouders levenslang blijven wonen. Maar dan is die erfenis nadien weg natuurlijk...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”