mijn kind het huis uitzetten

vedideto
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

mijn kind het huis uitzetten

#1 , 15 mar 2016 14:09

Ik ben reeds jaren echtgescheiden met 2 kinderen. Er is co-ouderschap.
De oudste dochter is al jaren onhandelbaar met fysieke, maar vooral verbale agressie.
Kan ik mijn dochter het huis uitzetten ? Zij zou bij haar andere ouder kunnen gaan wonen. Of deze hiermee akkoord zal gaan is een vraagteken.
Indien ja, welke zijn de stappen ?
Indien zij ook niet terecht kan bij haar andere ouder : hoe moet het dan verder ?
Indien neen en ik het toch reeds heb gedaan : welke zijn de gevolgen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 15 mar 2016 14:12

Is ze meerderjarig?

Dit is een beslissing die enkel door de rechtbank genomen kan worden.
Ik dacht vredegerecht, maar met het onlangs opgerichte familierechtbank zou dit ook kunnen.
Alleszins kun jij haar niet op straat zetten.

Als ze meerderjarig is, kan ze in theorie op haar eigen benen staan.
Als ze minderjarig is, weet ik niet vanbuiten hoe dit zit.

Franciscus

#3 , 15 mar 2016 16:11

Meerderjarig vrederechter.
Minderjarig familierechtbank (afdeling jeugdrechtbank)

Best dat u in beide gevallen een chronologische (tijdslijn) van alle feiten maakt en de mogelijkheden en zaken die u gedaan hebt om het conflict op te lossen.

Ook eens contact opnemen met vb het justitiehuis in uw arrondissement en ook met een www.caw.be een www.jac.be of www.amok.be (beide laatste zijn specifieke jeugdorganisaties.

Reclame

vedideto
Topic Starter

#4 , 15 mar 2016 16:22

dank voor de reactie ! ze is minderjarig

Mariette

#5 , 15 mar 2016 16:31

Indien U co-ouderschap heeft is dit toch een beslissing die beide ouders moeten nemen?

Recent kwam weer in het nieuws dat "geplaatste" kinderen gewoon losgelaten worden na hun meerderjarigheid, met alle nefaste gevolgen vandien.

De puberteit is voor sommigen een moeilijke periode (men moet vooral als ouder voor ogen houden dat hun hersenen niet genoeg ontwikkeld zijn, de rest wel).
Het is zeer verleidelijk om zo'n moeilijke puber "uit huis te zetten", maar besef toch liefst eerst dat deze periode tijdelijk is, en vooral dat al die instellingen dikwijls meer kwaad dan goed doen.

giserke

#6 , 15 mar 2016 17:08

Een uithuiszetting voor een minderjarige is volgens mij een taak van de jeugdrechter, omdat de minderjarige dan geplaatst moet worden in een instelling.

Maar als je daar aan begint, bezin je beter eerst vooraleer je begint.
Want als de jeugdrechter tot de conclusie komt dat het een gewone typische normale 'minderjarige puber snotaap' is bij wijze van spreken waarvan er veel zijn, dan ga je de boter op eten, en maatschappelijk aangeduid worden als slechte ouder.
Dit betekend naar allerwaarschijnlijk ook een breuk met uw kinderen.

Maw de pubertijd laten overwaaien en kordaat rechtlijnig zijn is volgens mij de beste keuze.

vedideto
Topic Starter

#7 , 16 mar 2016 10:12

Het gaat (helaas) niet over puberen, maar over al jaren agressief gedrag (fysiek en verbaal). Er valt dus ook echt niet mee te praten, ik heb dit al meerdere malen geprobeerd. Het gaat over terroriseren van mij en de anderen.
Ze kan terecht bij haar moeder, het is niet dat ik haar 'op straat zet'. Ze zegt zelf dat ze enkel bij mij komt om me te pesten, dus wil ze eigenlijk ook liever bij de mama wonen.
Het probleem is ook dat ze na een tijdje daar weer onhandelbaar is en dat ze dan daar ook weer niet meer welkom is.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 mar 2016 10:17

Dan denk ik dat u en uw ex er belang bij hebben om gezamenlijk eens met de dochter te praten en desnoods gezamenlijk naar hulpverlening te stappen met dit probleem. Uit huis zetten van een minderjarige is niet zo eenvoudig, wordt niet lichtvaardig gedaan en behalve indien u over een goed dossier beschikt met verslagen van hulpverleners zal een dergelijk initiatief bij de rechter op een koude steen vallen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

vedideto
Topic Starter

#9 , 16 mar 2016 10:56

hulpverlening hebben we al geprobeerd; was een flop, heeft daar na 2 x op een agressieve manier afgehaakt.
Ook de politie er bij halen haalt niets uit; ook bij hen haalt ze verbaal agressief uit.

Franciscus

#10 , 16 mar 2016 11:26

Wat voor de dossiervorming bewijsmateriaal is.
wet OCJ van toepassing dus zowel de hulpinstelling als politie zal dat moeten melden aan jeugdrechter
http://wvg.vlaanderen.be/jongerenwelzij ... jeugdzorg/
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Hier eens lezen een politiezone die ook uitleg geeft
http://www.politiedeinzezulte.be/inhoud ... e-situatie

Terug naar “Echtscheiding”