Wat met vruchtgebruik bij 2 huizen?

Bartjeuh
Topic Starter

Wat met vruchtgebruik bij 2 huizen?

#1 , 17 mar 2016 09:22

Als één van 2 partners met kinderen overlijdt, dan verwerft de overlevende partner het vruchtgebruik over de eigen woning tot aan zijn of haar dood, en worden de kinderen blote eigenaars. Tot zover ben ik op de hoogte (denk ik toch).

Maar wat als er 2 eigendommen zijn? Kan de overblijvende partner dan het vruchtgebruik over BEIDE eigendommen opeisen, en dus vrij "pendelen" tussen de 2 eigendommen, of er eentje leeg laten staan voor de vakanties of om te verhuren of...? Of dient die partner eenmalig te kiezen tussen die eigendommen? En in dat geval: wat gebeurt dan met de eigendom waar die partner NIET voor kiest?

(ik ga er gemakshalve even van uit dat er geen testamenten of huwelijkscontracten of dergelijke zijn, en dat beide eigendommen in gemeenschappelijk bezit van beide partners waren)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 mar 2016 11:41

Vruchtgebruik krijg je alleen maar op de GEZINSWONING Appartementen en vakantiewoningen aan de kust horen daar niet bij dacht ik :( .

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 mar 2016 12:19

OPGELET!!!:
LLE krijgt vruchtgebruik van volledige erfenis, dus ook van alle onroerende goederen.
Maar enkel het vruchtgebruik van de gezinswoning is vrijgesteld van erfbelasting.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wolf2

#4 , 17 mar 2016 13:03

Uw zin

Kan de overblijvende partner dan het vruchtgebruik over BEIDE eigendommen opeisen, en dus vrij "pendelen" tussen de 2 eigendommen, of er eentje leeg laten staan voor de vakanties of om te verhuren of...?

moet in alle opzichten bevestigend beantwoord worden. Behalve dat "opeisen"; dat is niet nodig. De wet zorgt daar automatisch voor. Alletwee verhuren kan ook. De langstlevende kan om het even wanneer verzaken aan een deel van het vruchtgebruik of aan alles.

wanton

#5 , 17 mar 2016 22:45

Hij zal wel moeten kiezen wat de gezinswoning is. Daarvan is het vruchtgebruik heilig. Het VG van de tweede woning is niet 'levenslang' in die zin dat de blote eigenaars steeds het vruchtgebruik kunnen afkopen .
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”