Wijziging huwelijkscontract-toevoeging

erudiet
Topic Starter

Wijziging huwelijkscontract-toevoeging

#1 , 24 sep 2008 16:59

Kan aan een 'huwelijkscontract scheiding van goederen' de 'langst-leeft-al' formule worden toegevoegd?
Zo ja, hoe? Of is de enige mogelijkheid: scheiding-herhuwen en nieuw huwelijkscontract?

Dank voor antwoordje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 sep 2008 17:37

De clausule ' langst leeft , al heeft' kan niet worden toegevoegd aan een huwelijkscontract met scheiding van goederen , want zulke formule kan alleen maar gaan over 'gemeenschappelijke' goederen , die er niet zijn bij een contract 'scheiding van goederen'.
U kan een zgn. grote wijziging van huwelijksstelsel doen , waarbij U beiden inbreng doet van uw goederen in de gemeenschap , met inbegrip van de onverdeelde.
Raadpleeg een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

erudiet
Topic Starter

#3 , 24 sep 2008 17:58

Maar dan moet er wel de toelating van de kinderen om grote wijziging te doen?

Reclame

erudiet
Topic Starter

#4 , 24 sep 2008 18:00

Of is het zo dat de onverdeelde bij overlijden van één van beide voor 50% naar de overlevende gaat en 50% naar de erfgenamen ?
En onverdeelde zijn alle goederen gekocht op beide namen?
Erudiet

wanton

#5 , 24 sep 2008 18:27

Slechts het deel van de overledene gaat naar de erfgenamen, normaal ieder voor een gelijk deel.
De overlevende echtgenoot behoudt ten volle zijn deel (50 %) van de onverdeelde goederen , evenals natuurlijk zijn eigen goederen. Deze bekomt wel het vruchtgebruik op de goederen van de overledene.
Tot de onverdeelde goederen behoort gewoonlijk het huis. Dat hebben de echtgenoten samen gekocht of laten bouwen.Ieder heeft daarin normalerwijze 50 %, maar alleen de helft van de overledene komt in de nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

erudiet
Topic Starter

#6 , 24 sep 2008 21:09

Wat indien de grond gekocht werd door de echtgenoot (akte aankoop staat op zijn naam) vervolgens wordt er gebouwd en de facturen van het bouwbedrijf alsook het contract staan op beider namen en betaling gebeurde via een gezamenlijke rekening?
Het geld (roerend goed) dat op gezamenlijke rekening staat is dat ook in onverdeeldheid? zoals gezinspensioen,....dus 50% regel?

En alles wat via deze gezamenlijke rekening werd gekocht? Kan men ook als gezamenlijk beschouwen en dus in de onverdeeldheid steken?
Auto via financiering op beider namen en terugbetaald via gezamenlijke rekening?

Erudiet.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”