hypotheek geweigerd

evsb1982
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

hypotheek geweigerd

#1 , 18 mar 2016 18:33

beste mensen

mijn vriendin en ik willen samen ons droomhuis kopen
mijn vriendin heeft haar appartement verkocht en haar lopende leningen allemaal afbetaald
mijn huis is ook verkocht , de compromis is getekend
nu is het zo dat wij samen min inkomen hebben van 4500€
maar omwille van het feit dat mijn vriendin 3 jaar geleden een achterstand had met een lening , die nu volledig afgehandeld is op een zwarte lijst staat en waardoor wij geen nieuwe hypotheek kunnen aanvragen maar we hebben wel een compromis getekend om ons droomhuis te kopen en zouden dit ook graag willen kopen
maar steeds opnieuw een negatief advies van de bank
nu mijn vraag
wat kunnen we nog doen of waar kunnen wij terrecht om toch nog dit huis te kunnen kopen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 18 mar 2016 19:33

U vriendin staat maximum 12 maanden nog op de zwarte lijst wanneer al de schulden zijn afbetaald.

Dat de banken dit weigeren is normaal en wettelijk, dus je kan nog even wachten, 12 maanden is nu ook geen eeuwigheid en niks zegt dat het dan al onmiddellijk gaat meestal achtervolg je dit toch een paar jaar, banken vergeten niet snel.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

evsb1982
Topic Starter

#3 , 18 mar 2016 19:50

denlowie
het probleem is dat wij binnen 2 maand geen woonst meer hebben
en huren is niet echt een optie omdat ik met grote honden zit , wat ook deel uitmaakt van mijn werk

Reclame

denlowie

#4 , 18 mar 2016 20:13

Proberen bij de grootbanken, die nemen meer risico's.

Ik zeg niet dat er bij julie daarom een risico is hé.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

evsb1982
Topic Starter

#5 , 18 mar 2016 20:17

denlowie

KBC
fortis
dexia
vdk
argenta
crelan
allemaal geweigerd
nu maandag weten we pas iets over AXA en ing
maar zijn er geen speciale banken voor dit soort toestanden ?

basejumper

#6 , 18 mar 2016 20:29

Denlowie

Grootbanken zijn doorgaans net strenger....Zwarte lijst is no go...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

evsb1982
Topic Starter

#7 , 18 mar 2016 20:32

maar kunnen wij nog ergens terecht ?
we zitten hier echt op ons tandvlees :(

sloeberken

#8 , 18 mar 2016 23:20

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#9 , 19 mar 2016 02:29

Uw vriendin is verbrand omwille van die leningsachterstand in het verleden, daar komen banken niet meer aan, ook al omdat hun kredietverzekeraars dat niet willen. Ik denk ook niet dat het probleem zomaar zal opgelost zijn na schrapping van de lijst van de NBB.

Vlaams woningfonds, daarvoor zal u vermoedelijk een te hoog inkomen hebben, daarbij komt dat die ook niet happig zullen zijn op contracteren met een wanbetaler.

Opties: indien u het financieel aankan alleen lenen en iets kopen om te gaan samenwonen en dat dan uiteraard ook enkel op uw naam laten registreren. Uw vriendin dan een woonstvergoeding laten betalen. Zorg er voor dat u niet in problemen kan komen wanneer die vergoeding wegvalt (een vriendin vertrekt makkelijker dan een bank waar u een krediet heeft...) en kom niet in de verleiding samen iets te kopen maar zelf het afbetalingsrisico te dragen.

Of -maar alleszins nadat ze van de zwarte lijst is- met een sterk dossier gaan horen, open kaart spelen en een lage quotiteit lenen (dus veel spaargeld) zodat de bank weet dat wat er ook gebeurt, ze er hun broek niet zullen aan scheuren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Blaatpraat

#10 , 21 mar 2016 09:28

Je kunt ook eens proberen om naar een hypotheek.winkel te gaan, daar je situatie uit te leggen.
Misschien kennen zij een kredietverstrekker die hier wel in zou durven mee gaan.

Lanox

#11 , 21 mar 2016 09:35

denlowie

KBC
fortis
dexia
vdk
argenta
crelan
allemaal geweigerd
nu maandag weten we pas iets over AXA en ing
maar zijn er geen speciale banken voor dit soort toestanden ?
Heeft u open kaart met hen gespeeld bij de aanvraag of hebben ze uw historie zelf moeten ontdekken?

Gebruiker21

#12 , 21 mar 2016 10:16

Waarom verbranden mensen toch zoveel bruggen voor ze effectief een alternatief hebben? U hebt enkel een compromis getekend. Dan is het nog véél te vroeg om uw huidige woongelegenheid op te zeggen! Dit is een beetje zoals uw ontslag geven nog voor uw contract bij uw volgende werkgever getekend is. U neemt dus een risico door beiden jullie huis te verkopen, voor je effectief zeker weet dat je een ander kan kopen.

Los daarvan: hebben jullie met de inkomsten van beide woningen genoeg om een een kleinere woning te kopen zonder te lenen? Je kan ondertussen de situatie laten "bekoelen" wat betreft de zwarte lijst, sparen, en binnen enkele jaren jullie droomwoning kopen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

goednieuws

#13 , 21 mar 2016 18:15

Probeer Europabank eens. Als je ergens een lening krijgt ga je wel een veel hoger tarief moeten betalen. Maar huren kost ook geld.

goednieuws

#14 , 21 mar 2016 18:20

Waarom verbranden mensen toch zoveel bruggen voor ze effectief een alternatief hebben? U hebt enkel een compromis getekend. Dan is het nog véél te vroeg om uw huidige woongelegenheid op te zeggen! Dit is een beetje zoals uw ontslag geven nog voor uw contract bij uw volgende werkgever getekend is. U neemt dus een risico door beiden jullie huis te verkopen, voor je effectief zeker weet dat je een ander kan kopen.
Mja ik zie het toch liever zo dan eerst een huis kopen en dan maar zien of het ander nog verkocht raakt, zo zijn er al zeer veel mensen in de problemen gekomen. En het is vaak zo dat mensen vrijblijvend bij de bank informeren en te horen krijgen dat ze kunnen lenen, dat kan ook met zo´n inkomen, maar later als de definitieve aanvraag gedaan wordt weet men pas echt iets zeker.

Terug naar “Kopen”