Ongeschikte woning wegens gebrek aan isolatie: wat zijn de consequenties voor verhuurder?

sloeberken

Re: Ongeschikte woning wegens gebrek aan isolatie: wat zijn de consequenties voor verhuurder?

#16 , 20 mar 2016 16:51

Daarom wil ik weten wat de consequenties zijn tussen ongeschikt en onbewoonbaar (is één van mijn vragen)?.
Bij ongeschikt kan de huurder nog blijven wonen, mits misschien huurkorting?
Ongeschikt zegt het zelf.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Quinlan
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#17 , 20 mar 2016 17:18

2) Lees wat ik geschreven had in plaats van dezelfde vraag te herhalen: u kan dat contractueel niet bindend vastleggen, dat is wettelijk niet mogelijk en de vrederechter zal daar geen rekening mee houden, behalve dan dat deze zal concluderen dat u in volle wetenschap een ongeschikte woning heeft verhuurd.
Dus als ik het goed begrijp gaat het gewoon over het feit dat dakisolatie een verplichte woonkwaliteitvereiste zal worden en dus geen minnelijke schikking met de huurder getroffen kan worden?

Hoe kwam ik op mijn redenering?
Stel dat je als verhuurder isolatiewerken wenst uit te voeren, maar wegens budgetaire redenen heb je dit pas volgend jaar voorzien.
Vandaag is de woning vrij.
De veranderingswerken zijn reeds ingecalculeerd in de nieuwe geaficheerde huurprijs.
Morgen komt er een nieuwe huurder en die is blij met de toekomstige isolatiewerken en heeft geen problemen dat dit pas volgend jaar zal voorzien worden. Het is uiteraard netjes dat je hem een korting geeft op de huurprijs tijdens de periode voorafgaand de werken.
Er wordt dus overeengekomen dat er een huurcontract wordt opgemaakt met de nieuwe huurprijs en korting gegeven wordt zolang de werken niet uitgevoerd zijn.
Zover ik dit reeds ben tegengekomen op dit forum is dit prefect wettelijk.

Bedankt aan allen voor alle info!

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#18 , 21 mar 2016 08:09

U bent verschillende zaken door elkaar aan het halen in een poging uw standpunt door te drukken; uw redenering snijdt geen hout omwille van het volgende:

Het voorbeeld dat u aanhaalt over 'renovatiewerken' die verrekend worden in de prijs stemt immers niet overeen met de situatie waarover u vragen stelt (u geeft zelf aan kortlopende contracten af te sluiten, u gaat niet volgend jaar renoveren maar in de periode tussen 2018-2022, in 2020 is een dwingende norm van kracht die bij niet naleving tot ongeschiktheid kan leiden.....).

Kortom: u tracht het onvergelijkbare te vergelijken.

Wat u tracht te doen is middels een contractuele bepaling de afdwinging van een norm die van dwingend recht is trachten buitenspel te zetten. Dat gaat niet. De contractant kan zich daar gelijk wanneer aan onttrekken en bij een geschil zal de desbetreffende bepaling voor niet geschreven gehouden worden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Huren”