Mijn vader is eigenaar van zijn eigen woning in de naburige fusiegemeente waar zijn hoofdverblijfplaats is. Hij helpt veel bij mij en is hier dus wel veel maar zeker niet in die zin dat zijn domicilie hier zou moeten zijn.
Hij kreeg een aangetekende waarin staat dat er 2 woonstcontroles gebeurden in mijn huis, waar mijn domicilie is en waarvan ik ook eigenaar ben. Hij zou volgens die woonstcontroles hier wonen. Vader is alleenstaande en zijn pensioen wordt niet beïnvloed op basis van al of niet samenwonen. Ik ben alleenstaande en voor zover ik weet zou ik ongeveer 1 000 euro per jaar aan belastingen terugkrijgen, mocht mijn vader te mijnen laste zijn, dus inwonen.
Primo, Inzake een hoofdverblijfplaats zouden er na lezen van een aangetekende ‘2 woonstcontroles’ op mijn adres geweest zijn met vermelding van de datums.
Eén ervan was een kort gesprek van de wijkagent met mijn vader die zich op het middaguur in mijn huis bevond en had ‘wellicht maar niet zeker’ plaats op datum 1. Het was zo luid dat het wegens de discretie en omdat de buren buiten stonden, in de hall verdergezet werd. Er was geen verzoek mijn woning te bekijken, dus te ‘controleren’. Er werd luid geroepen ‘Je woont hier’. Zelf was ik er niet. Meer nog, ik weet het nog maar sinds gisteren.
24 Dagen later zou er een nieuwe woonstcontrole geweest zijn maar er kwam die dag niemand aanbellen, althans niet toen ik aanwezig was. Tenzij dit die dag zou zijn dat er na 21.00 uur ‘s avonds als het al donker werd heel agressief gebeld werd, dan hard geklopt, waarbij dit lange tijd aanhield en waardoor ik besloot gezien het gevaar niet te gaan kijken in de hall en niet open te doen (dit is echter onbekend omdat de datum vergeten en er verder geen belang aan gehecht werd). Er werd ook noch een schriftelijke aankondiging verstuurd noch op een andere manier contact genomen.
Er is incorrecte, subjectieve informatie aan het gemeentebestuur omdat er maar 1 gesprek was in plaats van 2 woonstcontroles.
Secundo, het schrijven vermeldt ook dat vader zich binnen 8 dagen na afhaling moet melden bij de dienst bevolking van mijn gemeente om zich op mijn adres in te schrijven. Dit omdat de politie meldde dat zijn hoofdverblijfplaats hier is. 8 Dagen tijd is heel weinig. Ik denk gelezen te hebben dat het minimum 1 maand is.
Tertio, het lijkt me onoverkomelijk dat de enige reeds gedomicilieerde, eigenaar van de woning, moet instemmen met een domicilie dat door een andere persoon, ook al is het zijn vader, zou geplaatst worden op zijn adres. Ik werd niet gehoord. Iedereen kan zo naar een dienst bevolking gaan en zeggen ‘mijn domicilie is nu daar’. Dit gebeurde niet en zodoende denk ik dat er een fout gemaakt werd, die verhindert dat er kan uitgeoefend worden. Is dit correct?
VRAGEN
1. Is 8 dagen na ontvangst van een aangetekende die verplicht zich aan te bieden bij de dienst bevolking om zich daar in te schrijven, zoniet volgt ambtshalve inschrijving, wettelijk qua termijn?
2. Is inzage in de woonstcontroles vanwege de openbaarheid van bestuur een recht? Kan de gemeenteverordening gevraagd worden die dit regelt? Een gesprek in de hall met iemand die vrij is zich te begeven waar en wanneer hij wil, ook naar het niet ver gelegen huis van zijn zoon, kan moeilijk een woonstcontrole zijn. Van het overige, ontbreekt elk spoor.
3. Moet de reeds gedomicilieerde die ook eigenaar is, zijn toestemming geven? Moet deze ook gehoord vooraleer zelfs een dreiging tot ambtshalve inschrijving aangetekend te versturen?
4. Wat kan of moet concreet gedaan worden?
Dank voor de inbreng hier op het forum.