Schulden moeder na weigering erfenis vader

brenda111
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schulden moeder na weigering erfenis vader

#1 , 20 mar 2016 23:56

Hallo ik heb een vraagje ,
Mijn vader is vorig jaar overleden en mijn moeder leeft nog ik heb mij meteen laten onterven ik heb ook al 4 jaar geen contact gehad met hun doormidden van verschillende redenen..
Nu heb ik horen zegge dat mijn moeder de leningen niet wil betalen en via een advocaat er voor wil zorgen dat ik ervoor moet opdraaien
is dit mogelijk ?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 21 mar 2016 07:04

Hallo ik heb een vraagje ,
Mijn vader is vorig jaar overleden en mijn moeder leeft nog ik heb mij meteen laten onterven ik heb ook al 4 jaar geen contact gehad met hun doormidden van verschillende redenen..
Nu heb ik horen zegge dat mijn moeder de leningen niet wil betalen en via een advocaat er voor wil zorgen dat ik ervoor moet opdraaien
is dit mogelijk ?
Alvast bedankt
als u de erfenis geweigerd heeft én ook geen enkel persoonlijk item heeft meegenomen, kan men niet stellen dat u de erfenis (en dan ook de schulden) aanvaard zou hebben.

Gelieve trouwens niet in andermans topic een vraag te stellen, u doet dit best in een aparte topic. Vandaar alles verplaatst naar een aparte topic.

Xenophon

#3 , 21 mar 2016 07:39

U kan niet moeten opdraaien voor de schulden van uw vaderr aangezien u de erfenis verworpen hebt, daar kunnen 100 advocaten niets aan veranderen (over kosten laatste ziekte en begrafenis kan nog gedebatteerd worden).

De schulden van uw moeder zijn in principe ook niet uw probleem, maar er bestaat wel steunplicht tussen kinderen en ouders dus indien uw moeder behoeftig mocht worden kan zij (of het OCMW) proberen u aan te spreken met een vordering tot onderhoud op basis van art. 205 BW.

Daar kan u zich niet aan onttrekken, behalve indien de rechter mocht oordelen dat het gedrag van die ouder dusdanig is dat een beroep op de steunplicht excessief zou zijn (vb. manifeste ledigheid, doelbewust aangaan van schulden.....). Behoeftigheid is echter wel manifeste behoeftigheid: zolang bv een uitkering wordt ontvangen of er werk is zal dit geen evidentie zijn.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”