De doos van Pandora

catherine
Topic Starter

De doos van Pandora

#1 , 14 apr 2006 17:10

Hallo,

zoals ieder ben ik geboren uit een vader en een moeder. Papa heb ik gekend tot ik 12 jaar was, toen is hij gestorven. Hij was getrouwd met een andere vrouw en ik heb ook een halfzus. Papa was wel elke dag bij ons thuis, het leek voor mij, als kind, een normale gezinssituatie, tot... hij stierf (geen begrafenis, niks meer, mijn leven als kind stoptte, ik moest te vlug volwassen worden en voor het verdriet van mijn moeder zorgen).

De doos van pandora is dichtgebleven tot op vandaag. In die doos zit een relatie tussen mijn ouders die 25 jaar duurde en een onwettelijk kind, ik.

2006. Mijn papa zou nu honderd jaar geworden zijn. Hij stierf in januari 1975. Mijn zus erfde alles. Zij is nu 75 jaar, ik ben 44. Mijn zus heeft geen kinderen en er is een groot vermogen.

Wat kan ik doen om ook een deel van mijn vaders vermogen te erven? Het is zo lang geleden... Van mijn vader erven zou me een identiteit geven die ik tot nu toe hab gemist en waar ik het moeilijk mee heb (vergelijkbaar met een adoptiekind). Wie kan me helpen de doos terug open te maken?

Catherine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 14 apr 2006 17:48

Mijn zus erfde alles.
Ik VERMOED dan ook, dat U NIX zal erven van uw zus...tenzij er een testament is!

catherine
Topic Starter

#3 , 18 apr 2006 14:02

Hallo,

dat is een kort en duidelijk antwoord maar het maakt me uiteraard niet tevreden. Anderen beweren dat ik als natuurlijk kind wel van mijn zus zou kunnen erven omdat zij geen ouders of kinderen heeft. Uiteraard moet ik dan bewijzen dat zij mijn zus is. Hoe ik dat moet doen, weet ik nog niet maar ik ben op zoek naar antwoorden. Nog anderen zeggen dat ik nog steeds de erfenis van mijn vader kan aanvechten en zelf het graf kan laten openmaken om onze genetische band te laten vaststellen. Ik heb ook foto's van ons gezin.

Ik krijg ook steun van de familie van mijn vader (de zoon van mijn vaders broer). Het idee dat ik voor mijn deel van de erfenis zou moeten gaan, komt immers van hem, een man die ik vorige week voor de eerste keer in mijn leven heb ontmoet.

Mij gaat het niet zozeer om die erfenis (alhoewel die zeker van pas komt als je weet dat ik een alleenstaande moeder ben met drie kinderen waarvoor ik geen alimentatie krijg). Het gaat me vooral om 'de erkenning'. Waarom is zij meer waard dan ik?

'De verhalen' vertellen dat er ooit een schenking (bij testament) zou hebben bestaan maar dat die uit de weg geruimd zijn door de notaris geld toe te steken.

Bon, ik weet het allemaal niet meer. Wat ik wel weet is dat ik er psychisch onder lijdt dat mijn vader mijn moeder heeft gebruikt. We vormden een normaal gezin (vader en moeder 25 jaar samen) althans in mijn kinderogen (ik was 12 toen hij stierf). Nogmaals als er maar ook een heel klein piepklein kansje is dat ik 'erkenning' kan krijgen dan wil ik die kans aangrijpen. Is er dan niemand die, vanuit de rechtshoek, me helpen kan met wat goede raad? Ik kan het niet opgeven eer ik er 100% zeker van ben dat het onmogelijk is om van mijn vader of zus iets te erven.

Dank,
Catherine

Reclame

Lex

#4 , 18 apr 2006 14:59

Ik kan, JAMMER GENOEG,alleen maar bevestigen wat ik schreef op 14 april,5.48pm!

U KAN/ZAL van uw (half)zus NIETS erven, TENZIJ er een testament zal zijn...

sperwer

#5 , 18 apr 2006 15:14

als onwettig kind heb je geen rechten of plichten tegen over de gene die je niet erkent heeft. Je kan wel bevestiging gaan halen over wie je ouders zijn via DNA onderzoek, maar dit geeft je geen extra rechten tegen over je half zuster. Voor haar ben je wettelijk een vreemde.

Lex

#6 , 18 apr 2006 15:39

dat is een kort en duidelijk antwoord maar het maakt me uiteraard niet tevreden. omdat zij geen ouders of kinderen heeft.
U bent niet geboren uit een huwelijk...U bent nooit erkend geweest door uw vader...uw bent ook nooit geadopteerd geweest door vader...U heeft geen ERFENISRECHTEN!!!

Vandaar dat uw (half)zus 32 jaar geleden alles erfde!

sperwer

#7 , 18 apr 2006 16:53

Catherine,

het ?nige dat je kan doen is zorgen voor een goede relatie met je halfzuster en jullie problemen over jullie vader uitpraten.
Maar vergeet niet dat zij ook problemen heeft met de relatie tussen jullie vader en jou moeder.
Het is niet haar schuld dat je vader je niet erkend heeft en niet jou schuld dat hij een relatie had met je moeder.

Maar ik zou ook eens gaan uitzoeken waarom je neef plots na zoveel jaren komt opduiken en jou achter erfenis doen gaat.

Hij is immers ??n van de wettelijke erfgenamen als er geen testament is.
Hij komt jou dus vertellen dat je achter geld moet aangaan dat hij zonder testament zal erven. :?: :?: :?: :?: :?:

Waar zit het addertje :?: :?:

Als jij erfgenaam zou worden van je halfzuster heeft hij immers geen rechten meer. Hoe weet hij van jou bestaan? Is er soms iets dat hij weet, maar jij niet.
Al aan gedacht dat jij MISSCHIEN in het testament van je halfzuster staat en hij door jou er achter te sturen jou er uit wil krijgen.

Het komt mij zeer verdacht over dat iemand plots afkomt met dingen die 32 jaar geleden zouden gebeurd zijn. En een schenking gebeurd onder levenden. Dus als je vader een schenking aan jou of je moeder zou gedaan hebben, kan niemand deze tegen gehouden hebben door omkoping van een notaris.

Je kan toch maar beter eens eerst goed nadenken en alles gaan onderzoeken, voor je ook maar iets onderneemt om achter een erfenis te gaan waar je wettelijk GEEN enkel recht op hebt.

Sorry als dit je kwetst, maar als buitenstander sta je anders tegenover zulke dingen en denk je ook anders. En val je rapper over dingen die niet kloppen, een buitenstaander heeft immers niets te winnen of verliezen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”