hoederecht kind buitenland

takeo3
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

hoederecht kind buitenland

#1 , 03 apr 2016 18:19

Ik heb een kind in Afrika(6 jaar oud), dat mijn achternaam heeft en de Belgische nationaliteit, met een Afrikaanse moeder.
Door problemen werd het hoederecht haar afgenomen in het Afrikaanse land waar ze woont, en aan haar moeder gegeven. (vermits ik er niet woon)
Die grootmoeder staat aan mijn kant, en ik betaal maandelijks voor z'n onderhoud en school (is daar niet gratis)
Ik kan hem niet naar België brengen zonder haar(de moeder) toestemming, want dan zou ik opgepakt kunnen worden wegens kidnapping. Ik denk dat ook zij haar kind niet uit het land kan brengen.
Nu heeft ze een nieuwe vriend leren kennen in Duitsland, en ze zou graag, met m'n zoon, naar Duitsland verhuizen.

Ik ben akkoord, op voorwaarde dat de kwestie van het hoederecht geregeld wordt. Nu weet ik niet hoe het werkt, zeker omdat Duitsland weliswaar EU is maar toch een ander land. Kan je co ouderschap aanvragen met iemand die in een ander land woont, en hoe werkt dat dan concreet?
Telt de situatie wat hoederecht betreft in het Afrikaanse land ook in Europa?

Veel dank alvast moest iemand mij kunnen helpen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 03 apr 2016 18:40

Wat is er van de moeder in het afrikaanse land van herkomst precies afgenomen? Het ouderschap of verblijfsrecht. Want deze terminologie verschilt in alle landen wel. Als het hoederecht is in de klassieke betekenis is, veronderstel ik dat de grootmoeder nu de ouderlijke beslissingen neemt. Dus wettelijk gezien kan de moeder het kind niet eens meenemen naar Duitsland. Wellicht vraagt ze dus toestemming aan jou om het kind te mogen meenemen. Beetje ingewikkelde situatie dus. Ik zou in de eerste plaats overleg plegen met de grootmoeder die nu het hoedrecht heeft; Wat vind zij er van: onafgezoen van de practische problemen: ziet de grootmoeder deze verhuis zitten voor het kind, En is de problematiek die aan de basis lag van het afnemen van hoederecht: zijn die problemen dan blijvend opgelost? En wat gebeurt er als de opveoding ook mank loopt in duitsland? Ik denk dat je een jurist internationaal recht mbt ouderlijke rechten moet consulteren, want dit is een ingewikkelde situatie.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”