Samenwonen - beding van aanwas

ikke273
Topic Starter

erfenisrecht van een kind bij feitelijk samenwonen

#1 , 06 aug 2007 17:40

Wij wonen sinds 11 jaar samen in een huis dat wij ook samen hebben gekocht. Toendertijd hebben we in de aankoopakte een tontine laten plaatsen omdat er toen nog totaal geen rechten waren bij overlijden van een van de partners. Onlangs zijn we terug bij de notaris langs geweest om onze lening te laten herschrijven en hij raadde ons toen aan onze tontine uit onze aankoopakte te laten schrappen en een wettelijk samenlevingscontrakt aan te gaan aangezien we samen een kind hebben en die totaal geen recht zou hebben op de erfenis van de woning indien 1 van de partners zou komen overlijden. Dit kan ik echter moeilijk geloven aangezien mij altijd verteld geweest is dat een kind altijd erft van zijn ouders. Er werd eveneens beweerd dat indien wij op hetzelfde ogenblik (mijn vriend en ik) zouden komen te overlijden dat de aankoop van ons huis zelfs teniet zou worden gedaan en dat de woning terug gaat naar de oorspronkelijke verkopers???????? Is er iemand die mij hieromtrent meer informatie kan verschaffen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 06 aug 2007 21:41

M??r dan waarschijnlijk staat er een beding van aanwas in uw aankoopakte. Als de eerste dan overlijdt, valt de helft van dat huis niet in de erfenis; erft uw gemeenschappelijk kind dus niets en moeten er geen successierechten worden betaald; Door de aanwas moeten er wel registratierechten worden betaald aan het tarief van destijds; ik denk dat het 11 jaar geleden nog 12,5% was in het Vlaams Gewest.

Dergelijk beding is dan ook uit de tijd als U weet hoe de successierechten tussen erfgenamen gebeuren: 3% tot 2000000 fr / 50000 eur en 9 % daarboven tot 10000000 / 250000 + dan nog eens vrijstelling voor het aandeel dat de langstlevende erft.

"en een wettelijk samenlevingscontrakt aan te gaan"
Dat maakt niet uit; met een testament kan U hetzelfde bekomen.

"aangezien mij altijd verteld geweest is dat een kind altijd erft van zijn ouders."
Ja, maar U moet zich de vraag stellen wat er in de erfenis valt.
Bvb. bij een huwelijkscontract "langst leeft, al heeft" valt er ook niets in de erfenis. De kinderen erven dan een lege doos.

"Er werd eveneens beweerd dat indien wij op hetzelfde ogenblik (mijn vriend en ik) zouden komen te overlijden dat de aankoop van ons huis zelfs teniet zou worden gedaan en dat de woning terug gaat naar de oorspronkelijke verkopers?"
Ik sluit dat niet uit als het om een werkelijke tontine gaat; maar zoals gezegd; dat lijkt me z???r onwaarschijnlijk.

j.demoor

#3 , 09 aug 2007 10:57

Bij overlijden van ??n partner wordt de andere partner ab initio eigenaar van diens deel van huis.Het gemeenschappelijk kind heeft daarop DAN geen rechten.

?9...c) Wat gebeurt er indien beide kopers gelijktijdig overlijden ? Sommigen menen dat de verkoper hierdoor weer eigenaar wordt van de verkochte zaak,daar geen der ontbindende en opschortende voorwaarden van het tontinebeding vervuld zijn.(15) Deze mening is reine onzin indien het niet de verkoper was die het beding heeft opgelegd...Een auteur tracht dit probleem op te lossen door toepassing te maken van art.1172 B.W.,waardoor de tontine nietig zou zijn in een dergelijke (onwaarschijnlijke) hypothese...?(MICHIELS,D.,Bedingen van tontine en aanwas,R.W. 1995-96,971-972).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

EvenSerieusNu

#4 , 30 sep 2008 23:14

Ik lees hier met veel aandacht over dit beding van aanwas. 't Is allemaal schoon hoor: je wettelijk kind onterven. Daar komt het beding van aanwas toch eigenlijk op neer.

Misschien moesten sommige ouders maar eens moeten nadenken over hoe graag hun kind hun wel zag of ziet. Misschien moesten ze er maar eens bij stilstaan hoe moeilijk de scheiding voor hun kind was. Eindeloze ruzies, zien hoe je moeder in armoede sukkelt terwijl een ander vrouw er op los leeft, en dan nog verwonderd zijn dat een ethisch mens dit verfoeit.

Je doet ermee wat je wilt. Ik weet alvast zeker dat ik later dit beding van aanwas tot in de hoogste rechtbank aanvecht. Het beding is een compleet teniet doen van het erfrecht. Als je dit beding goed keurt, moet je ook de plicht van kinderen om voor hun ouders te zorgen in hun oude dag afschaffen. En als ik zo wat de egoïstische praat van veel mensen hier lees, vermoed ik dat ze dat echt wel verkeerd zouden vinden.

[Uw verwensingen naar de HEL horen hier NIET thuis en werden gewist!] LEX.

wanton

#5 , 01 okt 2008 11:20

Ikke heeft het over een 'wettelijk samenlevingscontract'. Ik denk dat hier een misverstand is , want in een samenlevingscontract kan geen bepaling over de nalatenschap worden vermeld.
Bedoeld wordt : 'wettelijk samenwonen'. Hiervoor laten samenwonenden zich op hun gemeentehuis registreren , door een simpele verklaring te ondertekenen. Het wettelijk erfrecht kan alzo de tontine vervangen en is goedkoper. De overlevende partner bekomt automatisch het vruchtgebruik van de woning , terwijl het kind het deel van de overleden ouder bekomt. Via testament kan hieraan wel iets veranderd worden.
Tontine heeft namelijk voorrang op het erfrecht , maar is veel duurder.

Dus , Ikke , laat U vooreerst inschrijven als 'wettelijk samenwonend'. Trouwen is misschien nog beter!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”