Onterechte boete de lijn

Anonymous123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onterechte boete de lijn

#1 , 12 apr 2016 18:35

Ik heb een paar uur geleden een boete gekregen van de lijn voor "zwartrijden".

Wat er was gebeurt, is heel simpel. De bussen die ik altijd pak zijn propvol, de bus vandaag was 10 minuten te laat waardoor het nog drukker was, vamvoor zat het vol, dus stapte ik op van achter. Ik probeerde me direct naar voren te begeven om te gaan betalen toen plots 2 controleurs me tegenhielden en me vertelden de bus te verlaten en me uiteindelijk een boete gaven.

Iets dat ik kan doen? Had gedacht aan beroep, maar als ik faal, zal dat Dan niet juist meer problemen opleveren? Ik vertel het tegen men ouders als ze thuis zijn. Tips zijn welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 12 apr 2016 19:32

Een bus van de lijn als je niet betaald heeft ben je verplicht om vooraan op te stappen, normaal moet iedereen behalve met rolstoel of kinderwagen altijd vooraan opstappen.

De boete is wel terecht

Je bent in fout punt !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mjers

#3 , 12 apr 2016 20:15

Die mensen hebben enkel de wet toegepast, in beroep ben je dan ook kansloos!

Betalen en vergeet het.

Reclame

Anonymous123
Topic Starter

#4 , 12 apr 2016 22:25

Niet echt in fout als hij zijn voorste deuren niet wou opendoen he....

Franciscus

#5 , 13 apr 2016 00:21

En waarom niet?
U mag niet achteraan opstappen en vooraan stond blijkbaar alles vol...

LeenW

#6 , 13 apr 2016 01:28

Je mag niet achteraan opstappen, einde discussie. In principe had je daarvoor ook nog een aparte boete voor kunnen krijgen, dus wees blij dat het bij die ene blijft.

JPV
Juridisch actief: Ja

#7 , 13 apr 2016 07:11

Als de busdeuren vooraan niet opengaan is dat niet zonder bedoeling: dat wil dan zeggen dat de bus te vol zit om nog mensen toe te laten. Ik zou dus zeker dit argument niet gebruiken voor de rechtbank, omdat dit enkel aantoont dat u de regels van De Lijn niet respecteert.

Zelfs al had u dus een geldig ticket (bvb sms-ticket/abonnement), dan had u waarschijnlijk nog een boete kunnen krijgen.

Blaatpraat

#8 , 13 apr 2016 08:58

Om even mee te gaan met de TS:
Ik weet dat er veel chauffeurs zijn die, als er wat volk rechtstaat op de bus, ze enkel de deuren achteraan willen open doen.
Je hebt dan de keuze: achteraan opstappen, of niet opstappen, zonder dat je de chauffeur hebt kunnen spreken.

denlowie

#9 , 13 apr 2016 09:09

zo pas aan een lijn chauffeur gevraagd, hij antwoordde kalm en zei " dit gelooft toch niemand ", als er drie deuren zijn mogen de abonnementen instappen langs de tweede deur, daar staat ook een ontwaarder.
Bij een bus met twee deuren altijd vooraan instappen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”