wanneer kiezen?

polderstars
Topic Starter

wanneer kiezen?

#1 , 03 okt 2008 10:42

hey,

Wie kan mij vertellen vanaf welke leeftijd een kind zelf kan kiezen of die bij moeder of vader gaat wonen?
Wat zijn de rechten van dit kind dan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 03 okt 2008 11:36

Kinderen kunnen kiezen waar ze wonen vanaf de leeftijd van 18 jaar. Daarvoor zijn het de ouders die dit beslissen in gezamelijk overleg (als er sprake is van gezamelijk ouderlijk gezag) en als ze hieromtrent van mening verschillen kunnen ze aan de jeugdrechter vragen om in hun plaats een beslissing te nemen. In het geval de zaak wordt voorgelegd aan de jeugdrechter is de jeugdrechter verplicht om het kind te horen vanaf 12 jaar maar horen wil niet zeggen dat het kind mag kiezen. Het wil alleen maar zeggen dat de rechter luistert naar het verhaal van het kind, net zoals hij ook luistert naar het verhaal van moeder en van vader. Op basis van de verkregen informatie neemt de jeugdrechter vervolgens een beslissing.

polderstars
Topic Starter

#3 , 03 okt 2008 14:18

dus een kind kan niet eerder beslissen? ik had gehoord dat het op 15jaar al kon? ben ik dan zo verkeerd?

Reclame

bemiddelaar

#4 , 03 okt 2008 14:32

ja, u hebt het verkeerd voor.
18 is de enige leeftijd waarop een kind kan kiezen

polderstars
Topic Starter

#5 , 03 okt 2008 16:49

Wat kan er dan wel voor de leeftijd van 18?

Kan een kind zijn ouder zoeken zonder dat de andere ouder daar inspraak in heeft?

Terug naar “Andere”