Ongeval in recht, vervangwagen (beroepsmatig)

An12
Topic Starter

Ongeval in recht, vervangwagen (beroepsmatig)

#1 , 17 apr 2016 20:10

Ik weet dat de vraag hier onlangs gesteld is geweest door iemand anders maar ik ga ze opnieuw stellen aangezien mijn situatie anders is.

Ik heb een ongeval gehad (kop-staart aanrijding) waarbij ik de benadeelde ben. Mijn wagen heeft achteraan veel schade en ik heb hem als zelfstandig thuisverpleegkundige echt nodig. Ik heb een full omnium.

Ik heb nu een vervangwagen gekregen bij mijn verzekering aangezien ik ook assistance bij hen heb maar na 10 dagen moet ik deze opnieuw inleveren, mijn wagen gaat niet gerepareerd zijn in die periode vertelde de garage me. Het is zelfs goed mogelijk dat hij perte totale verklaard wordt :(

Ik weet van een vriendin (die een ander beroep heeft voor alle duidelijkheid, wel gelijkaardig ongeval) dat zij geen vervangwagen kreeg na haar ongeval en dat maakt mij bang.

Ik ga echt niet opdraaien voor de kosten van een huurwagen, dat vertik ik! Maar heb wel een wagen nodig beroepsmatig.
Iemand die hier in de verzekeringen werkt? Ik zit met alles bij Belfius..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 17 apr 2016 21:52

Het krijgen van een vervangwagen hangt idd af van de afgesloten verzekering. 10 dagen bij u. Zonder zo n verzekering 0 dagen.

Uw full omnium zal je normaliter snel uitsluitsel geven of de wagen total loss is en volgens je omniumpolis uitbetalen voor herstelling of om een nieuwe te kopen.

De afhandeling van de BA kan langer duren doch als je in uw recht bent zal je ook vergoed worden voor de bijkomende kosten die je hebt zoals gebruiksderving. Hiervoor worden standaaardtabellen gebruikt (k Dacht zo n 20€ per dag - mogelijks meer als je kan aantonen dat huren van gelijkaardige wagen duurder was - vraag Belfius wat je best doet opdat de gehuurde wagen op uw verzekering komt)

Je moet wel zelf initiatief nemen om na die 10 dagen over een auto te beschikken (bv huren, goedkope leenwagen van garage als je een nieuwe kocht, ...). Als je dat vertikt zal je autoloos zijn na 10 dagen ... Ook een ongeval in recht brengt nu eenmaal loopwerk met zich mee.

LeenW

#3 , 17 apr 2016 22:13

Normaal staat in uw polis beschreven waar u recht op heeft, lees deze na of bel desnoods morgenvroeg met uw kantoor zodat er duidelijkheid is. Vertikken allemaal goed en wel, maar uw werkgever gaat het zeker niet appreciëren, ongeval in uw recht of niet.

Reclame

basejumper

#4 , 18 apr 2016 20:28

Op zich is er niet echt een probleem. Als u in uw recht ben dan kan u perfect de bewezen onkosten voor een zelf gehuurde wagen aan uw verzekeraar bezorgen en die mee in de gevraagde schadevergoeding steken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

An12
Topic Starter

#5 , 20 apr 2016 14:44

Ondertussen meermaals contact gehad met mijn verzekering.

Ik krijg een vervangwagen MAAR ik moet 10% zelf betalen van de kostprijs hiervan aangezien mijn wagen zogezegd niet verslijt terwijl hij stilstaan....

Kan ik die 10% verhalen bij de tegenpartij? Mijn verzekering zegt dat ze het gaan proberen maar ik heb zelf niet gevraagd om deze miserie.

@LeenW: ik ben zelfstandige, van een werkgever is er geen sprake ;-) maar ik werk wel bij een groep en wil uiteraard niet zonder wagen vallen zodat het werk niet in het gedrang komt, tenminste als ik genezen ben... (ben zelf ook gewond geraakt bij het ongeval, whiplash + rug)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 apr 2016 20:12

De 'indicatieve tabel' voorziet:
"Indien de benadeelde een vervangwagen huurt heeft hij recht op de terugbetaling van de gemaakte kosten op voorwaarde dat de vervangwagen van hetzelfde type is. Bovendien kan als besparing voor het niet-gebruik van het eigen voertuig een bedrag worden aangerekend gelijk aan 10 % van de huurfactuur."

De meeste rechters volgen de indicatieve tabel. Ik zou dus niet tegen de aansprakelijke procederen voor die 10 %.

Terug naar “Verkeersongevallen”