achterpoortjes ontlopen boete bij verkoop woning onder de 3 jaar

nickenineke
Topic Starter

achterpoortjes ontlopen boete bij verkoop woning onder de 3 jaar

#1 , 21 apr 2016 07:53

Beste,
Wij hebben de woning van onze dromen gevonden en willen zeer graag overgaan tot de aankoop hiervan.

Nu hebben wij 2 jaar geleden onze huidige woning gekocht, die we nu dus opnieuw moeten verkopen om ons droomhuis te kunnen aankopen .

Ik hoor van de notaris als je je huis binnen de 3 jaar na aankoop opnieuw verkoopt, je een grote boete aan je been hebt.

Nu is mijn vraag: zijn er manieren om die boete niet te moeten betalen? Kunnen we iets doen om die te ontlopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 21 apr 2016 08:31

Je huidige woning heeft - veronderstel ik - een KI dat laag genoeg was om aangekocht geweest te zijn onder "klein" beschrijf : 5% registratierechten ipv de gebruikelijke 10%.

Voorwaarde voor klein beschrijf is dat je'r minimaal 3 jaar gedomicieerd moet zijn. Bij snellere verkoop moet je't verschil verhoogd met een boete bijbetalen.

Daar is niets aan te doen.

nickenineke
Topic Starter

#3 , 21 apr 2016 08:38

Ik hoor dat je wel bezwaar kan aanteken tegen de betaling van de boete als het zou gaan over overmacht.
Nu vroeg ik me af welke redenen er zoal allemaal aanvaard worden als die overmacht??

Reclame

sloeberken

#4 , 21 apr 2016 08:49

Dit forum is er niet om achterpoortjes te zoeken, daarvoor moet je een advocaat nemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

nickenineke
Topic Starter

#5 , 21 apr 2016 08:57

Ik heb het wat verkeerd verwoord, ik wou gewoon weten welke redenen zoal allemaal als overmacht aanvaard worden bij een vroegtijdige verkoop van je woning?
Dan kunnen we eens kijken als we eventueel aan 1 van deze redenen voldoen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 apr 2016 09:28

Overmacht is iets waar je zelf totaal niets kan aan doen. Een huis van uw dromen vinden is iets waar je zelf hebt naar gezocht, en is dus geen overmacht. En het JF dient niet om u te helpen om ergens boetes te ontlopen

nickenineke
Topic Starter

#7 , 21 apr 2016 10:01

Het feit dat onze zaak op korte tijd enorm is gegroeid is toch iets wat we niet op voorhand hadden kunnen voorzien?
Dat was ook helemaal onze bedoeling niet, het is nu eenmaal zo gelopen (en we zijn blij natuurlijk) maar daardoor
moeten we verhuizen naar een woning met meer ruimte.
Natuurlijk hebben we zelf gezocht naar een grotere woning van waaruit het wel mogelijk is onze zaak verder te zetten.

Lanox

#8 , 21 apr 2016 10:36

Even uw post uit uw ander topic ook naar hier gekopiëerd omdat het relevante info bevat.
Beste,

Wij kochten in mei 2014 onze huidige woning aan.
In augustus 2015 startten we met onze eigen zaak. Die zaak groeide onverwacht snel, waardoor we in april 2016 moesten overschakelen van eenmanszaak naar een vennootschap.
Onze huidige woning is absoluut niet aangepast om onze zaak verder te kunnen runnen.
Daarom gingen we op zoek naar een huis met de nodige extra ruimte.
Nu, zou de verkoop van onze woning dus binnen de 3 jaar na aankoop gebeuren, waardoor we blijkbaar een enorme boete (€18000) zouden moeten betalen aan de Belgische staat.

Nu is onze vraag: kan onze gedwongen verhuis wegens beroepsredenen aangekaart worden als overmacht? Zodoende we vrijgesteld worden van de boete?

Alvast heel erg bedankt!
Nick en Ineke

Lanox

#9 , 21 apr 2016 10:47

Sinds wanneer zijn jullie gedomiciliëerd op jullie huidig adres? Voor recht te hebben op verminderde registratierechten moeten jullie daar 3 jaar gedomiciliëerd zijn. In praktijk kan u dus uw huidige woning verkopen zonder in overtrading te zijn, zolang u er maar blijft wonen gedurende 3 jaar. Misschien liggen er hier voor jullie nog mogelijkheden?

U spreekt ook over 18.000€ boete. In principe moet u het verschil tussen klein en groot beschrijf bijbetalen, aangevuld met een boete gelijk aan 5/3 van dit verschil. Dus u dient 5% van de aankoopprijs bij te betalen en 1.67% boete. Dit kan voor u een semantische discussie lijken, u moet immers betalen dus wat maakt het uit hoe het heet, maar het kan zijn belang hebben bij onder andere meeneembaarheid van registratierechten.

polk

#10 , 21 apr 2016 10:50

Als overmacht wordt bijvoorbeeld geregeld aanvaard (afhankelijk van de concrete situatie):
- relatiebreuk
- gezondheidsproblemen op één of andere manier veroorzaakt door de woning
- financiële problemen door de aankoop van de (eerste) woning

Als u echter moet gaan zoeken naar welke overmacht eventueel voor uw situatie van toepassing is, is de kans klein dat uw bezwaar aanvaard zal worden. En bijvoorbeeld een relatiebreuk simuleren is fraude.

Kan je niets proberen af te spreken met de verkopers van uw droomhuis, zodat je nog een jaar in je huidige woning kan blijven wonen?

LeenW

#11 , 21 apr 2016 11:41

Een droomhuis vinden is inderdaad geen overmacht. Bekijk het zo: als het echt u droomhuis is, zou u niet moeten twijfelen om die boete te betalen.

Terug naar “Kopen”