garantie geven als particulier

cruz
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

garantie geven als particulier

#1 , 21 apr 2016 23:25

hallo,

in begin 2016 heb ik een als particulier een tafel gemaakt (eiken tafel).
en deze verkocht via het internet.
omdat de koper een factuur wou heb ik een standaard/voorbeeld factuur aangepast en deze hem bezorgd.
hij heeft deze getekend en terug bezorgd.
maar over garantie is er niets gezegd of afgesproken niet mondeling noch schriftelijk.

aangezien de tafel niet meer bruikbaar is (krom getrokken) wilt de koper dat ik een nieuwe tafel bezorg of het betaald bedrag vergoed.
ben ik dit wettelijke verplicht als particulier zijnde?
ik heb de koper een factuur en bestelbon gegeven, hier staan de standaard gegevens in (contactgegevens beide partijen, beschrijving product, leverdatum, prijs,...).
maar over garantie of verplichting daarvan werd er niet afgesproken of op papier gezet.

ps: als het krom trekken volledig mijn schuld zou zijn zou ik hem natuurlijk gewoon vergoeden of de tafel vervangen maar het is niet zeker wat of wie de oorzaak is van het kromtrekken.

alvast bedankt

met vriendelijk groet

Cruz

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 21 apr 2016 23:34

Als particulier hebt u geen enkele garantieverplichting, maar u mag eigenlijk ook niet factureren. En als u dit vaker doet, bent u ook geen particulier meer maar handelaar.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 apr 2016 05:58

En als u via internet een zelfgemaakte tafel verkoopt zou de fiscus wel eens heel geïnteresseerd kunnen zijn naar de inkomsten daaruit

Reclame

sloeberken

#4 , 22 apr 2016 07:45

Staat op die documenten factuur en bestelbon op, dan ben je wel strafbaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie

#5 , 22 apr 2016 08:44

Man man toch hoe haal je het in je hoofd om een factuur te maken, als de verkoper een klacht neerlegt zal het voor u een zeer dure tafel kunnen worden, je heeft een resem regels overtreden zowel fiscaal als sociaal.
1/ geen BTW nummer
2/geen bedrijfsbeheer
3/geen aansluiting bij een sociale kas
4/valsheid in geschrifte
5/zwart werk
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007

#6 , 22 apr 2016 14:15

ben je zeker dat je maar één (1) tafel gemaakt en verkocht hebt?

cruz
Topic Starter

#7 , 22 apr 2016 16:59

even voor de duidelijkheid het was geen "officieel" factuur, maar gewoon een voorbeeld van een standaard factuur (van het internet).
met wat aanpassingen in verband met het verkocht product (tafel).
er staat geen btw-nr op geen naam van een zaak of dergelijke.
een bedrijfsbeheer diploma heb ik dan weer wel.

in totaal heb ik 3 tafels gemaakt en verkocht, maar alleen deze tafel met een factuur.

achteraf gezien was het wel ondoordacht van mij om een factuur te maken.

moest de persoon wettelijke stappen nemen ben ik dan zodanig in fout dat ik bestraft kan worden (boete, verplichte garantie moeten geven,...)?

mvg

denlowie

#8 , 22 apr 2016 17:05

Natuurlijk, ik wil je boete niet betalen!

Dit is wel zwart werk en je stelt dit te koop op een verkoopsite, waar ook de belastingen mee lezen, ik zou daar toch zeer mee oppassen of anders zelfstandig worden in bij beroep, als dit niet zoveel is kan je vrijstelling van BTW krijgen (max 25.000€ ontvangsten) en je sociale bijdragen zijn ook zoveel niet en dan kan je op je twee oren slapen !
Als de koper stappen onderneemt dan hang je zeker, dit zou een zeer dure tafel kunnen worden.

LeenW

#9 , 22 apr 2016 17:09

Dan zit je wel met een probleem, men zou je als zelfstandige kunnen beschouwen omdat er regelmaat is, dan zit je wel met garantieverplichting (om nog maar te zwijgen van de fiscale gevolgen).

denlowie

#10 , 22 apr 2016 17:17

De sociale boet kan 4000€ zijn , maar dan komt de BTW en de belastingen eens zien en de BTW kan een veelvoud zijn !

sloeberken

#11 , 22 apr 2016 19:05

moest de persoon wettelijke stappen nemen ben ik dan zodanig in fout dat ik bestraft kan worden (boete, verplichte garantie moeten geven,...)?
fraude, schriftvervalsing en belasting ontduiking, maak dat je met die koper tot een oplossing komt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW

#12 , 22 apr 2016 19:08

fraude, schriftvervalsing en belasting ontduiking, maak dat je met die koper tot een oplossing komt.
... en breng u daarna fiscaal in orde

cruz
Topic Starter

#13 , 22 apr 2016 19:16

alvast erg bedankt voor de info en hulp.

maar nog 1 vraag

als particulier mag je een eenmalig een DEBETNOTA of kostenstaat opmaken, of niet?
en is 3 tafels in totaal maken waarvan maar 1 met een factuur of kostenstaat of debetnota al genoeg om als handelaar gezien te worden?

maar ik zal in ieder geval fiscaal alles in orde maken

mvg

LeenW

#14 , 22 apr 2016 19:22

3 lijkt mij genoeg voor zelfstandige te worden, gefactureerd of niet speelt dan geen rol meer.

Franciscus

#15 , 22 apr 2016 23:12

U hebt daden van koophandel gesteld ..
en zoals reeds hierboven geschreven een factuur - wat een juridisch economisch woord is met zekere bepaalde voorwaarden waaraan dit document formeel moet aan voldoen ....en bij u dus niet uitleg zie boven.
Tevens zijn uw algemene voorwaarden vermoedelijk ook niet opgenomen op de 'factuur' en staat u als 'de facto handelaar' nergens.
Zorg dat u asap met die man een regeling treft ... het is niet een occasionele verkoop van vb een tweedehandstafel of goederen bij een overlijden.

Terug naar “Handelspraktijken”