vervalsing factuur

anhea
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vervalsing factuur

#1 , 20 apr 2016 22:17

Wij zijn aan het bouwen en hebben een vervalste factuur aangekregen van onze aannemer en deze natuurlijk betaald met alle gevolgen nadien....
Nu is mijn vraag naar jullie toe hebben jullie tips of raad wat we kunnen doen we voelen ons echt machteloos.We hebben een pv laten opmaken bij de politie, hebben ons burgerlijke partij gesteld, hebben een advocaat onder de arm genomen.Maar je hebt echt het gevoel dat er niets gebeurd. Hoe moeilijk kan het zijn om dit geld te traceren(of zie ik dat wat simpel), wie heeft die rekening geopend?Is bpost niet verplicht om identiteiten te checken voor er een rekening geopend wordt? Kunnen zij aansprakelijk gesteld worden indien het om een vervalste identiteit gaat? Heeft er iemand tips?
Hoe kan ik de boot nog afhouden bij de aannemer om deze factuur een tweede maal te betalen? Mij lijkt dat dit een hele simpele manier is om geld te verdienen je kan dit blijkbaar ongestraft doen en je wordt er rijk mee....Ik heb nog nergens iemand gevonden die zijn geld al heeft terug gezien.Als ze deze persoon vinden en die heeft niets meer dan hoeft hij het gewoon niet terug te betalen... Snap de logica zij mogen jou zonder geld zetten maar jij niet bij hen.................

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 20 apr 2016 22:41

Gaan we er van uit dat de aannemer hier niets mee te maken heeft? Die moet je uiteraard nog betalen, die kan er dan ook niks aan doen. Hij mag interesten eisen bij laattijdige betaling.

Franciscus

#3 , 20 apr 2016 22:47

Uw aannemer heeft daar toch niets mee te maken.
Hij kan indien u niet betaald uw bouw zelfs stilleggen wegens niet houden aan contract dus best minnelijk regelen.

Valse facturen .. gebeurd redelijk veel ergens uit de bus gehaald brievenbus bij u of postbus kan ook.
U hebt niet gezien dat het een valse factuur was.
Wat was er vervalst aan?
Politie stelt PV op en zal bij bank trachten de eigenaar van rekening waarop gestort werd te achterhalen ...vermoedelijk is die al leeg.
Geld overgeschreven naar buitenland of afgehaald door stroman.

Reclame

anhea
Topic Starter

#4 , 22 apr 2016 11:51

Aannemer moet ik inderdaad terug betalen.Kans is klein dat de aannemer er iets mee te maken heeft.De vervalste factuur zag er helemaal hetzelfde uit als de andere facturen enkel het rekeningnummer was veranderd(niet overplakt of zo was echt professioneel gebeurd) maar dit is me niet echt opgevallen omdat ik heb betaald heb met nog 5 andere facturen.Ik vind het gewoon stom van hem dat hij onze factuur ergens veel verder gaat posten terwijl hij in hetzelfde dorp woont als ik .We wonen mss maar 5 min van elkaar vandaan en ik passeer dagelijks meerdere keren aan den bouw..

chantika

#5 , 22 apr 2016 12:03

Het was niet nodig om de naam van de financiële instelling te vermelden.

Lanox

#6 , 22 apr 2016 12:15

Kent iemand hier uitspraken van de rechtbank over dit soort gevallen waarbij de client een factuur betaalt die achteraf vervalst blijkt te zijn, Dit onderwerp is hier al meerdere keren ter sprake gekomen. Ik heb toen reeds aangehaald dat er grote bouwbedrijven zijn die kunnen steunen op een hele batterij juristen en die dit soort zaken als verloren (vanuit hun standpunt) beschouwen.

LeenW

#7 , 22 apr 2016 14:22

Lijkt mij straf, hoe kan de aannemer verantwoordelijk zijn?

Lanox

#8 , 22 apr 2016 14:55

Geen idee, vandaar dat ik graag eens uitspraken en argumentaties had willen zien.
Ik kan me voorstellen dat er geargumenteerd zou worden dat de aannemer verantwoordelijk is om de factuur tot bij de client te brengen en dat ze gedurende dat proces onderschept wordt.

JPV
Juridisch actief: Ja

#9 , 22 apr 2016 14:59

enig argument zou ik zien als hun briefpapier niet nagemaakt was, maar "vrij beschikbaar gemaakt". Dan zou je een stuk van de verantwoordelijkheid bij de aannemer kunnen leggen, al betwijfel ik of een rechter dit zomaar zal volgen?

WP002

#10 , 23 apr 2016 00:01

Met een scanner kan je zo'n document perfect namaken, dus dat argument zal niet spelen. Het is niet zoals met geld dat er een watermerk of zo in staat.

Terug naar “Andere”