Mag ik dit eisen / vragen ?

Resi
Topic Starter

Mag ik dit eisen / vragen ?

#1 , 20 apr 2016 12:09

Hallo,
Mijn vrouw en ik gaan scheiden via een notaris.
Op de meeste vlakken komen we overeen wat betreft de kinderen.
Wij doen co-ouderschap, dus week om week.
Mijn vrouw en ik hebben samen 2 kinderen, 1 kind van 9 jaar en 1 kind van 5 jaar oud.
Mijn vrouw zelf heeft ook nog een dochter van haar eerste huwelijk en die is er 15.

Nu wat ik eigenlijk wil eisen of vragen is;
- is het mogelijk dat ik in het contract / vonnis bij de notaris erin laat zetten dat ik verwacht dat wier de kinderen heeft ook in het weekend effectief thuis blijft, ook s'nachts.
Mijn vrouw is veel jonger dan ik en zij vind uitgaan veel belangrijker dan haar kinderen zelf in mijn mening.
- heeft het nut dat ik telkens klacht neerleg bij politie wanneer de kids in het weekend achterblijven met een oppas en zij uitgaat?
En neen werkgerelateerd hoort niet bij mijn eis / vraag want daar kan je weinig aandoen maar wel aan de afspraken voor je eigen plezier.

Ik ben redelijk naief daarin en ben zelf van oordeel dat wanneer je de kids bij je hebt dat je tijd moet spenderen met hen en je eigen dan op de 2de plaats moet zetten. De week daarop en het weekend daarop heb je je eigen tijd waar kje mee kan doen wat je wil.

Graag had ik jullie mening willen weten en of ik dit ook kan eisen / vragen?

Alvast bedankt.
Groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2016 23:09

Op het ogenblik dat de kinderen bij de andere partij zijn heeft deze het volle ouderlijke gezag en daar hebt u niets mee te maken.
U kan daar dus geen aangifte voor doen - politie zal daar zelfs geen PV voor opstellen. Als de andere partij dat in de voorwaarden wil aanvaarden is hun recht of het weigeren is ook hun recht.
Wat u als eis aan uzelf opleg kan u niet opleggen (gezien wettelijk niet voorzien) aan een ander.

Natuurlijk als de oppas zelf maar 12 jaar is hebt u uiteraard wel een punt.

duma

#3 , 21 apr 2016 09:25

Wat Fransiscus zegt: Tijdens haar tijd hebt u absoluut niets te zeggen over waar de kinderen en bij wie zijn, tenzij er zich extreme situaties voordoen (alleen thuislaten, thuislaten bij iemand die dronken is, ....)

En op een persoonlijke noot: Mijn man en ik gaan wekelijks (en soms 2 keer per week) ergens samen naartoe (sporten, iets drinken, ....) nadat de kinderen in bed zitten. Zij weten dat er een babysit komt en nog nooit is er iets gebeurd. De kinderen hebben geen last van het feit dat iemand er niet is als ze slapen. En ze hebben maar al te graag dat de babysit al komt voor ze in bed moeten, want die speelt maar al te graag dat spelletje met hen. Ook in onze omgeving zijn er meer en meer ouders die een 'datenight' inlassen als de kinderen in bed liggen.

Dus vraag ik mij wel af wat het probleem is: Dat de kinderen slapen en er een voor u vreemde op hen let? Of dat uw ex plezier maakt?

U zegt dat je maar plezier moet maken in de week dat de kinderen er niet zijn. Maar wat moeten niet-gescheiden ouders dan doen? Nooit plezier maken samen? Want die kinderen zijn er altijd ... Het is niet omdat je zelf plezier maakt, dat je je kinderen daarom tekort doet, verre van.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2016 11:44

En op een persoonlijke noot: Mijn man en ik gaan wekelijks (en soms 2 keer per week) ergens samen naartoe (sporten, iets drinken, ....) nadat de kinderen in bed zitten. Zij weten dat er een babysit komt en nog nooit is er iets gebeurd. De kinderen hebben geen last van het feit dat iemand er niet is als ze slapen. En ze hebben maar al te graag dat de babysit al komt voor ze in bed moeten, want die speelt maar al te graag dat spelletje met hen. Ook in onze omgeving zijn er meer en meer ouders die een 'datenight' inlassen als de kinderen in bed liggen.
Dit kan ik enkel bijtreden. Ook wij gaan af en toe wel eens eten zonder de kinderen en laten dan een babysite komen. De kinderen vinden dit super, want bij de babysit mogen ze net iets meer dan bij ons. Bij ons is het één verhaaltje voor het slapengaan, de babysit kunnen ze makkelijk overhalen om er drie te lezen ;).

Uiteraard is er een verschil tussen samen eens gaan eten, naar de cinema, een avondje uit, of iedere avond naar de Carré tot een kot in de nacht, en de volgende dag amper voor de kinderen kunnen zorgen. In die zin begrijp ik de topic starter zijn bezorgdheid wel. Maar dit a priori laten opnemen in een overeenkomst? Ik denk niet dat dit een optie is. Als het welzijn van de kinderen in het gedrang komt door het gedrag van de moeder, zal dit op dat moment zelf moeten aangepakt worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Resi
Topic Starter

#5 , 25 apr 2016 14:35

Aan alle mensen die gereageerd hebben alvast enorm bedankt voor jullie mening.
Achteraf gezien vind ik het ook wel best onzinnig om mijn eis / vraag in een vonnis te zetten.
Zoals ook aangegeven, de tijd dat we niet gescheiden waren hebben we merendeels ook een oppas gebruikt wanneer we toch eens weggingen.
Ik moet toegeven dat ik deze vraag / eis misschien eerder in een vlaag van heb gezet in plaats van eerst eens nuchter na te denken over mijn onzinnig gedoe.
Het valt me enorm zwaar om te moeten scheiden maar denk nu achteraf gezien dat het beter is voor ons beiden.
Nogmaals bedankt iedereen voor jullie mening en mij te laten inzien dat ik volledig verkeerd ben.
Groeten.

Terug naar “Echtscheiding”