Kan zijn ex-vriendin co-ouderschap verbieden door mijn borderline?

SarahDS
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kan zijn ex-vriendin co-ouderschap verbieden door mijn borderline?

#1 , 26 apr 2016 11:42

Beste medemensen,

Ik heb een nieuwe relatie met iemand die op dit moment nog een huis deelt met zijn ex-vriending. Nee, ik ben niet de schuldige van de breuk :-) hun relatie liep stuk omdat zij hem bedrogen heeft en ondertussen een vaste relatie heeft met die persoon.
Ze hebben samen een huis en een kind. Ze is mijn vriend emotioneel zo hard aan het kraken dat hij vorige week zelf moest thuisblijven van zijn werk op doktersbevel.

Ik schets even mijn situatie ter informatie. Ik zelf ben gediagnosticeerd met borderline en ben hiervoor al een paar jaar in behandeling en het laatste jaar heel intensief omdat ik het heel graag en voornamelijk voor mezelf onder controle wil krijgen en onder controle wil houden. Er is geen medicatie voor deze aandoening, wel heel veel therapie.
Veel mensen veroordelen deze aandoening en dat is jullie recht. Ik kan enkel pleiten dat het voor ons nog veel moeilijker is dan voor onze partner of naasten. Onderschat niet wat het is om alles van jezelf en elk stapje dat je zet grondig te analyseren en kijken waar het beter kan.
Borderliners zijn 200% mens en ervaren emoties dubbel zo intens. Als wij graag zien, zetten wij onszelf maar al te graag op de tweede plaats om ervoor te zorgen dat de geliefden helemaal niks tekort komen.
Ik ben momenteel niet werkzaam maar ik ben normaal gezien boekhoudster en headhunters kennen mijn nummer.
Ik heb twee jaar terug een eigen huis gekocht en leef zelfstandig sinds mijn 18de zonder enige financiële moeilijkheden.

Vandaag is zijn ex vriendin dit te weten gekomen en nu beweert ze dat zijn zoontje door mij niet gezien of opgevangen mag worden omwille van mijn aandoening. Ik denk niet dat dit mogelijk is maar twijfel hier toch over.
Ik en mijn vriend willen uiteindelijk heel graag co-ouderschap om de stress voor hem en voor zijn zoontje te minimaliseren en vraag me dan ook af of dit eventueel kan geweigerd worden door mijn psychische aandoening.

Ook heb ik vragen ivm hun huis. Hij zou onmiddellijk bij mij intrekken vanaf het moment dat dit kan maar zij weigert om daar te vertrekken. Ik weet dat zij financieel het huis niet alleen kan overhouden (werkt halftime en kan geen eigen autoverzekering en dergelijke betalen, hij regelde alle financiën) en naar haar vertellen hebben zij en haar vriend wel geïnformeerd bij de bank om het samen over te kopen. Waar of niet waar, allemaal goed maar zij onderneemt geen verdere actie en heeft een heel afwachtende houding maar probeert hem ondertussen wel buiten te pesten. Ze zijn wettelijk samenwonend en ik vraag me af of hij mag en kan vertrekken en hoe het dan met het huis en de lening verder moet. Is zij verplicht eveneens het huis te verlaten wanneer ze de kosten zelf niet kan dragen om daar te blijven wonen? Is wss nog wat complexer en hoop dat iemand hier een inzicht en beetje duidelijkheid, raad en tips kan geven wat we allemaal kunnen doen en hoe we dit best aanpakken.

Alvast heel erg bedankt!!
Groetjes,
Sarah

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#2 , 26 apr 2016 12:28

Wat co-ouderschap betreft: uw aandoening zal niet de facto zorgen dat co-ouderschap niet toegekend wordt. Er zal in de eerste plaats naar het welzijn van het kind gekeken worden. Uw aandoening zal daar een rol in spelen, maar als dit volledig onder controle is en weinig of geen invloed heeft op het welzijn / veiligheid van het kind, zie ik niet in waarom co-ouderschap sowieso niet mogelijk zou zijn. Maar ik denk dat er weinigen hier met zekerheid kunnen zeggen hoe zoiets uiteindelijk afloopt. Hangt allemaal af van details, hoe goed advocaten pleiten, en welke rechter je voor je hebt.

Wat het huis betreft: niemand kan verplicht worden "in onverdeeldheid" te blijven. Indien de ex uw vriend niet kan uitkopen, zal het huis verkocht moeten worden en met die opbrengst eerst en vooral de lening afbetaald worden, en als er dan nog over is, moet dit verdeeld worden tussen uw vriend en zijn ex (afhankelijk van hoeveel procent van de woning ieder bezit. Dit staat vermeld in de aankoopakte, normaal gezien). Als de lening op beide namen staat, zijn beiden verantwoordelijk om deze af te betalen. Indien de ex van uw vriend dit dus niet kan, kan de bank in eerste instantie zich richten tot uw vriend, om de lening verder af te lossen. Of hij daar nog woont of niet, speelt geen rol.

Als uw vriend het huis verlaat en ook zijn domicilie verzet (naar jouw adres, bijvoorbeeld), mag hij daar niet zomaar meer binnen achteraf. Zelfs al is het huis nog voor de helft van hem, en betaalt hij mee de lening af. Zolang zijn domicilie daar wel nog is, mag hij daar sowieso binnen (stel dat zijn ex de sloten vervangt, dan heeft uw vriend het recht om met een slotenmaker zichzelf terug toegang te verschaffen tot de woning).

Hij komt dus best met zijn ex tot een overeenkomst: ofwel neemt zij en haar vriend de woning over (ze komen dan een som overeen om uw vriend uit te kopen. Hoe dit berekend wordt, is een andere kwestie), of ze komen overeen om de woning te verkopen en wat over is na terugbetaling lening, onderling te verdelen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

SarahDS
Topic Starter

#3 , 26 apr 2016 13:00

Bedankt Tom voor je reactie! Het neemt mijn schrik en schuldgevoel wel niet weg maar ik weet nu ten minste dat er wel hoop is en ik heb genoeg bewijzen en dokters/psychiater verslagen om aan te tonen dat ik alles op alles inzet om te leven met mijn aandoening... je kan er spijtig genoeg niet van genezen... Mocht hij daardoor zijn kind minder zien zal ik een einde aan de relatie maken zodat hij er volledig voor zijn zoontje kan zijn.
Het huis zal sowieso te koop gezet worden vanals het epc attest binnen is. Wij blijven streven om toch met haar een goed contact te proberen onderhouden uit voorzorg voor het kind. Het is en blijft zijn mama. Mijn vriend doet nog alles in het huishouden en blijft haar eveneens financieel ondersteunen door de meeste kosten zelf te betalen. Hij wil geen winst meer op het huis maar voor zijn gezondheid en zijn zoontje's gezondheid en welzijn komt er best spoedige vooruitgang.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 26 apr 2016 13:13

Samen het huis proberen verkopen (uw vriend en zijn ex dan) zal hoogst waarschijnlijk voor beiden financieel interessanter zijn dan wanneer het tot een gedwongen verkoop moet komen (omdat de ex bijvoorbeeld niet wenst te verkopen, of de bank overgaat tot verkoop omdat de lening niet meer tijdig wordt afbetaald). Als de ex van uw vriend dit goed beseft, zal het waarschijnlijk geen probleem zijn om samen te verkopen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

j.demoor

#5 , 28 apr 2016 11:35

“Art.374...§ 2...Bij gebrek aan akkoord, in geval van gezamenlijk ouderlijk gezag, onderzoekt de rechtbank op vraag van minstens één van de ouders bij voorrang de mogelijkheid om de huisvesting van het kind op een gelijkmatige manier tussen de ouders vast te leggen. Ingeval de rechtbank echter van oordeel is dat de gelijkmatig verdeelde huisvesting, niet de meest passende oplossing is, kan zij evenwel beslissen om een ongelijk verdeeld verblijf vast te leggen. De rechtbank oordeelt in ieder geval bij een met bijzondere redenen omkleed vonnis, en rekening houdend met de concrete omstandigheden van de zaak en het belang van de kinderen en de ouders.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Indien jullie een andere omgangsregeling overeenkomen dan dient ze gehomologeerd door de Familierechtbank .Indien jullie die niet overeenkomen dan kan de Familierechtbank ze opleggen bij vonnis.

De ex-vriendin kan niet eenzijdig beslissen dat uw borderline een voldoende reden is om haar ex-vriend zijn omgangsrecht met zijn zoontje te ontzeggen of te beperken.

“Art.1476...§ 2...De wettelijke samenwoning kan worden beëindigd hetzij in onderlinge overeenstemming door de samenwonenden, hetzij eenzijdig door een van de samenwonenden door middel van een schriftelijke verklaring die tegen ontvangstbewijs wordt overhandigd aan de ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bepaald in het volgende lid...De eenzijdige verklaring van de beëindiging wordt overhandigd aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van de woonplaats van beide partijen of, indien de partijen geen woonplaats hebben in dezelfde gemeente, aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de woonplaats van de partij die de verklaring aflegt. De ambtenaar van de burgerlijke stand betekent binnen acht dagen de beëindiging bij gerechtsdeurwaardersexploot aan de andere partij en in voorkomend geval geeft hij er kennis van bij aangetekende brief binnen dezelfde termijn aan de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente van de woonplaats van de andere partij. In elk geval moeten de kosten van de betekening en de kennisgeving vooraf worden betaald door hen die de verklaring afleggen. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt melding van de beëindiging van de wettelijke samenwoning in het bevolkingsregister...”(B.W.).

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd, niettegenstaande enige hiermee strijdige verbodsbepaling of overeenkomst...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”