vruchtgebruik en lage rente

iota
Topic Starter

vruchtgebruik en lage rente

#1 , 01 mei 2016 23:26

De rente is tegenwoordig zodanig laag, dat de jaarlijks aangepaste tabellen voor het omzetten van vruchtgebruik sinds de wet van 2014 het vruchtgebruik op spaargeld volgens mij serieus overwaarderen. Ik ken een geval van een erfenis die al enkele jaren aansleept, zodat bekend is welke rente het spaartegoed de afgelopen jaren heeft opgebracht. Bijna niets, dus. Als men dit extrapoleert naar het aantal jaren waarop het vruchtgebruik wordt berekend, blijkt de werkelijke rente slechts ongeveer 1/4 te bedragen van de waarde die het vruchtgebruik volgens de omzettingstabellen heeft.

Wat hiervan te denken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 mei 2016 17:14

Bij vruchtgebruik wordt met meerdere elementen rekening gehouden. De belangrijkste factor is de verwachte levensduur opbasis van de sterftetabellen. De officiele waarde houdt rekening met die langetermijnrente, en terecht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wanton

#3 , 02 mei 2016 17:17

Lees ook mijn artikel bovenaan ' successie en registratierechten'
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”