Wie heeft voorrang

sloeberken
Topic Starter

Wie heeft voorrang

#1 , 13 apr 2016 10:55

Heb dit probleem al aan vele mensen voorgelegd, maar bijna niemand geraakt erover eens wie nu in feite voorrang heeft.

Kan er iemand helpen, ik veronderstel dat 1 voorrang heeft op 2 en 3, omdat hij rechtdoor rijd.

Zie schets: http://awdco.eu/test.jpg
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 13 apr 2016 11:04

Lijkt me toch logisch: 2 heeft voorrang, omdat die aan niemand voorrang moet geven.

Dat je voorrang zou hebben op een "gewoon" kruispunt als je rechtdoor zou willen rijden, zou niet praktisch zijn: op sommige kruispunten zie je pas als iemand rechtdoor wil rijden of linksafslaat als je al op het kruispunt bent... bovendien kan "iedereen" de intentie hebben om rechtdoor te rijden.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2016 11:09

In de veronderstelling dat er geen voorrangsborden staan en dus gewoon voorrang van rechts van toepassing is: Niemand en iedereen. 2 dient voorrang te geven aan 1, 1 dient voorrang te geven aan 3 en 3 dient voorrang te geven aan 2. Dus iedereen heeft voorrang op iemand en dient voorrang te geven aan iemand anders.
Er zijn 2 oplossingen die beide niet ondersteund worden door de wegcode: hoffelijkheid of de wet van de sterkste.

@JPV: wegcode art 19.3 3° eens lezen

Reclame

Milo72

#4 , 13 apr 2016 11:12

Dus iedereen heeft voorrang op iemand en dient voorrang te geven aan iemand anders.
Dit klopt niet. Enkel 3 heeft voorrang op iemand EN dient voorrang te geven aan iemand anders. Dit zou WEL kloppen als er 4 auto's waren, elk uit een verschillende richting.

1 moet voorrang geven aan 3 (voorrang van rechts)
3 moet op zijn beurt voorrang geven aan 2 (voorrang van rechts).

2 dient aan niemand voorrang te verlenen, dus heeft eerst 2 voorrang, dan 3.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

sloeberken
Topic Starter

#5 , 13 apr 2016 11:14

2 komt toch ten opzichte van 1 van links. In deze speciale situatie, zodat het kruispunt niet geblokkeerd word, primeert de regel dat hij als eerste voorrang heeft die rechtdoor rijd op het links afslagent verkeer.

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;

b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;

4° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

Lanox

#6 , 13 apr 2016 11:20

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;

b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.

3° voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;

4° de beweging met matige snelheid uitvoeren;

5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.

Blaatpraat

#7 , 13 apr 2016 11:51

Het antwoord is niet zo simpel: niemand heeft voorrang.

Volgens de ene regels is het: 2-3-1 (voorrang van rechts).
Volgens de andere regels is het 1 - 2 - 3 (voorrang aan rechtdoor, in geval van linksafslaand verkeer).

Ironisch genoeg is deze vraag zo'n 5 jaar geleden al eens gevraagd aan de overheid, en zij wisten toen te zeggen dat dit inderdaad iets is dat niet op te lossen valt met de wegcode.
In die 5 jaar tijd is dit nog niet opgelost...

Maar het enige dat je kunt bevestigen, is dat auto 3 moet wachten.

sloeberken
Topic Starter

#8 , 13 apr 2016 12:00

Volgens de ene regels is het: 2-3-1 (voorrang van rechts).
.

1 heeft voorrang van rechts op 2 toch. zoals je zegt moeilijk op te lossen. Er moet hier toch een verkeersreglement primeren op een ander.
Dan zou ik toch kiezen dat het recht doorgaand verkeer primeert, op links afslagent verkeer als er een ongeval gebeurd.

Lanox

#9 , 13 apr 2016 12:06

Er moet hier toch een verkeersreglement primeren op een ander.
Nee.

Misschien helpt het al om de situatie te bekijken waar er uit elke arm van het kruispunt gelijktijdig een auto komt die links wil afslaan. Hier is enkel de voorrang van rechts regel van toepassing en de toepassing is hetzelfde voor alle 4 de auto's. Ik haal enkel dit voorbeeld aan om te doen inzien dat de wegcode niet zaligmakend is en niet elke mogelijke situatie oplost.

Blaatpraat

#10 , 13 apr 2016 12:09

Dat is het hem net: er primeert er geen.
Artikel 12 en artikel 19 spreken elkaar dus tegen in dit geval.

In praktijk zal het inderdaad eerder 1-2-3 zijn (rechtdoor), maar als 2 ervoor kiest om toch door te rijden, heeft deze adhv artikel 12 ook de wet achter zich.
En voor zover ik kan vinden, zijn er nog geen uitspraken door de rechterlijke macht hierover geweest, om te bepalen welkeen er nu effectief primeert...

Dit forum met exact dezelfde vraag heb ik ook gevonden: http://www.gratisrijbewijsonline-forum. ... hp?t=13787

scorpioen

#11 , 13 apr 2016 15:16

Hangt ervan af welke voertuigen met elkaar in botsing komen.
Als 1 en 2 botsen is 2 in fout.
Als 2 en 3 botsen is 3 in fout.
Als 1 en 3 botsen is 1 in fout.

lohabra

#12 , 13 apr 2016 21:13

Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan een tweede bestuurder, die op zijn beurt weer voorrang moet verlenen aan een derde bestuurder.

Dit is gewoon een patstelling. De wegcode lost dit probleem niet op. Als er een aanrijding gebeurt, is het gewoon te bezien wélke twee bestuurders met elkaar in aanrijding komen (zie posting scorpioen).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Gebruiker21

#13 , 14 apr 2016 09:11

In IT-technische termen, noemen ze dit een dead-lock situatie: Als A op B moet wachten, B op C moet wachten, maar C op zijn beurt op A, dan zal zowel A, B als C blijven wachten (in software wordt er dan een "deadlock" gedetecteerd. Een fout waarbij de software er zelf niet uitgeraakt hoe er verder moet gegaan worden). Verkeersreglement is hier dus de software, en deze situatie is een deadlock. Overheid moet inderdaad de "software" (= verkeersreglement) aanpassen als ze wil verhinderen dat dit soort deadlock situaties ontstaat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Krisvw

#14 , 10 mei 2016 13:36

Eigenlijk zou iedereen zonder kijken zijn voorrang van rechts moeten nemen . Dat de onnozele en stomme regering eindelijk hun verstand gebruikt en die levensgevaarlijke en nutteloze voorrang van rechts afschaft. Zou iedereen willen oproepen klacht in te dienen dat de overheid er wel iets moet aan doen .geloof al lang niet meer in de eerlijke rechtspraak van België. Dus aub steun me .

Een boze en gefrustreerde bestuurder

JPV

#15 , 10 mei 2016 13:42

Eigenlijk zou iedereen zonder kijken zijn voorrang van rechts moeten nemen
dan zou je veel mensen hebben die een inbreuk doen op de verkeerscode:

https://mijnadvocaten.be/verkeersrecht/ ... an-rechts/

Terug naar “Verkeersongevallen”