verdeling kosten

Astrid13
Topic Starter

verdeling kosten

#1 , 15 okt 2008 11:27

Mijn vriend en ik wonen sedert 2 jaar samen in mijn appartement dat mijn eigendom is (hij zelf heeft geen onroerende goederen).
Hij betaalde tot op heden de helft van mijn lening + andere gemeenschappelijke kosten.
Nu ben ik echter, omdat mijn lening afbetaald was, een renovatielening aangegaan. Zo kan ik mijn badkamer renoveren, zonnepanelen plaatsen en een belastingvoordeel bekomen.
Nu wenst mijn vriend echter niet meer de helft vd lening te betalen.
Hij vindt dat hij wel betaald voor iets waar hij geen voordeel van kan genieten : kan het niet inbrengen in zijn belastingen en krijgt nooit aanspraak op de onroerende goederen.
Maar ja, in principe woont hij dan gratis...
Hoe zouden we dit het beste kunnen oplossen??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 15 okt 2008 12:26

U kan een bewoningsvergoeding vragen/eisen van uw vriend...

Astrid13
Topic Starter

#3 , 27 okt 2008 12:00

Geachte

Ja, aan uw voorstel had ik ook al gedacht. Alleen vind ik daar weinig over terug. Op welke basis kan ik die berekening maken?

Mvg

Astrid

Reclame

Lex

#4 , 27 okt 2008 12:37

Moeilijke vraag! Het is een overeenkomst tussen jullie beiden!
Het moet een beetje in verhouding staan tot de inkomsten en de overige uitgaven.

Ik ken jullie inkomen niet maar voor een (huur)woning betaal je tegenwoordig al snel 5 a 600 euro per maand, een 200-250 euro/maand lijkt me redelijk, rekeninghouden met het feit dat je altijd, dus ook na de aflossing van je lening, een bewoningsvergoeding mag vragen.

Rebel-with-a-cause

#5 , 27 okt 2008 13:43

Dit is een manier om zo'n situatie op te lossen: de partner die geen eigenaar is van een woonst zou, indien die alleen woont, ook een huur/lening moeten betalen.
Dus om de 'kerk in het midden te houden' betaalt die partner dus een halve huur, zie eens rond in de buurt.
Daarnaast zijn er nog de 'vaste kosten'. Aangezien jullie al twee jaar samenwonen is het gemakkelijk daar een overzicht/gemiddelde van te berekenen en die in twee te splitsen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”