Moeder wil zoon niet meer in huis en is hem bij ons komen afzetten

CathNoël
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Moeder wil zoon niet meer in huis en is hem bij ons komen afzetten

#1 , 09 mei 2016 19:30

Ik weet niet goed waar we terecht kunnen met ons probleem, dus ik kom bij jullie ten rade.

De ex-vrouw van mijn partner is vorige week hun zoon bij ons komen afzetten. Er zijn al jaren problemen tussen de zoon en stiefvader, maar nu is blijkbaar de emmer over gelopen, en ze willen hem niet meer in huis ...
De zoon verblijft normaal gezien bij de moeder, en komt om de twee weken het weekend bij ons (2 nachten).

Kan dit zo maar? Hoe zit dat met aansprakelijkheid? Moeten we dit aangeven? Welke stappen moeten/kunnen we nemen?

Het is een complexe situatie, daarom geef ik niet te veel details. Maar moest dit nodig zijn wil ik wel een schets maken.

Alvast bedankt!
Cathérine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 09 mei 2016 20:19

Wat staat er in het vonnis van de familierechtbank omtrent de regeling voor het kind.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

CathNoël
Topic Starter

#3 , 09 mei 2016 20:36

In het vonnis staat dat hij bij de moeder moet verblijven. Om de twee weken van vrijdag avond tot en met zondag avond bij de vader. Vakanties worden week/week gewisseld.
Hij is ten laste bij de moeder en ze ontvangt alimentatie.

Reclame

sloeberken

#4 , 09 mei 2016 20:58

Dan zal je best u advocaat raadplegen. Hoe oud is de zoon.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#5 , 10 mei 2016 01:07

Best aangifte bij politie doen dat de zoon bij u is afgeleverd dit om u in te dekken.
Doe dat eventueel na gesprek met advocaat.
In principe kan dat zo maar niet maar zie ook de opmerkingen van @sloeberken.

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 10 mei 2016 07:01

En niet zomaar alimentatiegeld niet meer betalen.

Indien financieel mogelijk, open een rekening op naam van het kind met jullie als volmachtdrager waarop jullie voorlopig het alimentatiegeld storten.

Verwittig ook school, mét aangifte van bij de politie in de hand, dat u momenteel het gezag over het kind draagt, nadat de mama het kind tegen uw bedoelingen in bij u afgezet heeft. Laat weten dat u hen op de hoogte zal houden wanneer een nieuwe regeling ingaat. School is dan ook op de hoogte dat de facturen best voorlopig naar de papa gestuurd worden, dat het kind mogelijk tijdelijk (extra) gedragsproblemen ivm de nieuwe situatie kan vertonen, ...

CathNoël
Topic Starter

#7 , 10 mei 2016 22:16

Dank jullie wel voor de reacties! We gaan ze zeker ter harte nemen.

Terug naar “Echtscheiding”