HELP ze willen mijn water afsluiten

MADCPM
Topic Starter

HELP ze willen mijn water afsluiten

#1 , 21 apr 2006 21:13

ze willen omdat ik mijn jaarafrekening niet ineens kan betalen en willen geen regeling treffen willen ze nu mijn water afsluiten.

maar ik heb begrepen dat ze dat niet mogen ontnemen

wie kan mij helpen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 22 apr 2006 00:07

als je echt problemen hebt om je rekeningen te betalen en niet wil dat ze je water en andere nutsvoorzieningen afsluiten, kan je het beste naar het ocmw van je gemeente gaan. Dit is echt GEEN schande, deze dienst is er om mensen met finaciele problemen te helpen. zij kunnen snel en zonder kosten voor jou je probleem met je waterleveransier oplossen.

Anke
Contacteer: Website

#3 , 22 apr 2006 00:57

(...) omdat ik mijn jaarafrekening niet ineens kan betalen (...)
Stel uw watermaatschappij een redelijk afbetalingsplan voor.

Doe dit per aangetekend schrijven.

Ik ben er zeker van dat hieraan gevolg wordt gegeven.

Reclame

MADCPM
Topic Starter

#4 , 22 apr 2006 10:18

ik heb al zo vaak gebeld maar zij willen geen kant in.
en ik kan het echt niet betalen of lenen.
maar mogen zij mij afsluiten?????
ik heb begrepen dat ze dat nooit mgen

sperwer

#5 , 22 apr 2006 11:07

Onder bepaalde omstandigheden mogen zij wel je water afsluiten.
Je hebt waarschijnlijk ook al een paar aanmaningen gehad tot betalen van je waterrekening.
Daarom dat ik je aanraad om naar het OCMW van je gemeente gaan.
Zij kunnen dan als bemiddelaar voor jou optreden om een afbetalingsplan te bekomen. Een bedrijf heeft nu ??nmaal meer angst voor een grote instelling dan voor een kleine particulier waarvan zij weten dat hij geen geld heeft om hen voor de rechtbank te brengen.

Ieder OCMW heeft ook een jurist in dienst die je helpt van zodra een schuldeiser de wet overtreed.

En je hoeft je echt niet te schamen om van deze dienst gebruik te maken.
Er zijn zelfs mensen met veel geld die van deze dienst gebruik maken.
Zij doen immers veel meer dan mensen leefgeld uitbetalen.
Het is zelfs zo, dat de meeste mensen die door het OCMW worden geholpen geen geld krijgen van deze dienst, maar enkel hulp om afbetalingsplannen te bekomen en/of er leren hoe ze met hun eigen geld moeten omgaan.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 apr 2006 11:16

20 DECEMBER 1996. - Decreet tot regeling van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water.

Te vinden op: http://www.cass.be/wet/wet.htm

Art. 3. Elke abonnee heeft recht op een minimale en ononderbroken levering van elektriciteit, gas en water voor huishoudelijk gebruik om, volgens de geldende levensstandaard, menswaardig te kunnen leven.
De Vlaamse regering bepaalt per sector, na advies van de betreffende sector, de minimaal te leveren elektriciteit, gas en water en stelt de nadere regels vast om deze minimale levering aan te passen aan de geldende levensstandaard.

Art. 6. De distributeur kan de toevoer van de in artikel 3 bepaalde minimale levering van elektriciteit, gas of water enkel afsluiten in de volgende gevallen :
1? bij een onmiddellijke bedreiging voor de veiligheid, zolang deze toestand duurt;
2? bij klaarblijkelijke onwil of fraude van de abonnee, na een overeenkomstig gemotiveerd advies van de lokale adviescommissie, bedoeld in artikel 7.

Er is nog geen uitvoeringsbesluit voor de minimaal te leveren hoeveelheid water.

Afsluiting kan dus wel "bij klaarblijkelijke onwil" van de abonnee. U zal toch bereid moeten zijn uw schuld op een redelijke termijn af te betalen denk ik.

scorpioen

Anke

#7 , 22 apr 2006 20:28

Daarenboven is het zo dat bij niet-betaling binnen bepaalde termijn u gehouden zal worden tot betaling van verwijlintresten te rekenen vanaf vervaldatum, benevens inningskosten, verplaatsingskosten en gebeurlijke gerechtskosten.

Bij uitblijven van betaling kan uw waterdistributeur binnen de wettelijke bepalingen (zie hierboven) de waterleveringen onderbreken. De waterbevoorrading zal pas hervat worden, nadat alle verschuldigde bedragen, met inbegrip van de kosten voor het opnieuw in gebruik stellen van de aankoppeling, betaald zijn.

Zoals reeds gesteld heeft u er dus alle belang bij zo spoedig als mogelijk een afbetalingsplan te bewerkstelligen met uw waterleverancier.

gescheiden vaders

#8 , 22 apr 2006 23:12

madcpm,

over welk bedrag gaat het?

sperwer

#9 , 23 apr 2006 10:05

welk nut heeft het te weten over welk bedrag het gaat?

gescheiden vaders

#10 , 23 apr 2006 10:22

welk nut heeft het te weten over welk bedrag het gaat?
dat lijkt me de vanzelfsprekendheid zelve: als het openstaand bedrag 50 euro is, kunnen we madcpm beter aanraden om uitstel van betaling te vragen dan een afbetalingsplan voor te stellen van 24 keer 2,1 euro.

Lex

#11 , 23 apr 2006 10:54

G.V. ging het hier niet om een JAARAFREKENING?

Dat zal wel meer dan 50 Eur.Ik betaal per trimester al 65 Eur.
Het water is VEEL duurder geworden sedert de belasting op afvalwater is afgeschaft.

sperwer

#12 , 23 apr 2006 11:45

dat lijkt me de vanzelfsprekendheid zelve: als het openstaand bedrag 50 euro is, kunnen we madcpm beter aanraden om uitstel van betaling te vragen dan een afbetalingsplan voor te stellen van 24 keer 2,1 euro.
Stel uw watermaatschappij een redelijk afbetalingsplan voor.

waar is de redelijkheid bij een afbetalingsplan van 2.1?

als er geen voorschotten betaald zijn zal het hier wel om een bedrag van meer dan 150? gaan. wat voor sommige mensen heel veel geld is

Anke

#13 , 23 apr 2006 12:34

madcpm,

over welk bedrag gaat het?

Dit is NIET aan de orde.

gescheiden vaders

#14 , 23 apr 2006 15:53

Dit is NIET aan de orde.
Ben ik echt de enige die vindt dat je niet aan iemand kan aanraden om een afbetalingsplan te vragen als je niet weet over welk bedrag het gaat? Als het bv. 100 euro is kan je volgens mij beter uitstel van betaling vragen.

Opmerking voor wie nog bij papa en mama woont: nogal wat watermaatschappijen werken zonder meters in de huizen, en ze bepalen hun tarief volgens het principe van een vaste vergoeding waarbij het aantal kranen en toiletten de parameters zijn.

Sperwer, voor de zoveelste keer: lees en herlees wat er staat, niet wat je denkt dat er staat. Ik heb helemaal geen afbetalingsplan van 2,10 euro voorgesteld, integendeel: ik heb gezegd dat een a.b.p. van 24 x 2,10 euro belachelijk is.

Anke

#15 , 23 apr 2006 16:02

Ben ik echt de enige die vindt dat je niet aan iemand kan aanraden om een afbetalingsplan te vragen als je niet weet over welk bedrag het gaat? Als het bv. 100 euro is kan je volgens mij beter uitstel van betaling vragen.

Ervaring leert dat dergelijke schulden veel meer vertegenwoordigen dan 100 Euro.

Terug naar “Archief”