Schenking en rechten

Verhaeren
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schenking en rechten

#1 , 13 mei 2016 04:59

Hallo allen,

Ik heb 2 weken terug het nieuws gekregen dat ik een schenking kan verwachten.

Nu ikzelf ben getrouwd met scheiding van goederen.

Nu vroeg ik mij af in hoevere mijn echtgenoot daar ook aanspraak op maakt?

Aangezien er in ons huwelijk al enkele spanningen zijn geweest. Juist omtrent geld wil ik het geld van mijn schenking beschermen.

En ik dacht dat het geld gewoon aan mij toekwam maar nu vroeg men om een kopie van mijn identiteitskaart en van de echtgenoot. Daarom dat ik graag wat info had gekregen.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 mei 2016 13:55

Alle schenkingen en erfenissen die men ontvangt, zijn ten persoonlijke titel, tenzij anders aangeduid. Dus dat geld behoort tot uw persoonlijk vermogen. Uw echtgenoot heeft daar geen uitstaans mee. Hou het op een rekening, afgescheiden van de rest. Bewaar het bewijs van de schenking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Verhaeren
Topic Starter

#3 , 20 mei 2016 23:55

Bedankt voor je antwoord.

Maar nu zit ik nog met een vraag.

Ik krijge te horen dat ik ineens 7% kosten moet betalen voor de schenking. Op het te schenken bedrag.

Ik heb dit geld niet liggen. Zijn er andere mogelijkheden?

Vragen aan de schenker of hij dit betaald vind ik vrij moeilijk aangezien ik niet ondankbaar wil overkomen.

Reclame

asperger

#4 , 21 mei 2016 00:06

Gebruik 7 percent van het geschonken bedrag om dat registratierecht te betalen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Verhaeren
Topic Starter

#5 , 22 mei 2016 01:32

Ik kan geen 7 procent van de schenking gebruiken. Omdat deze pas vrijkomt bij overlijden van de schenker.

wolf2

#6 , 22 mei 2016 09:01

Krijg je de blote eigendom nu; of krijg je de volle eigendom bij het overlijden van de schenker?
In het tweede geval moet je nu geen schenkbelasting betalen (maar wel successierecht bij dat overlijden.

Verhaeren
Topic Starter

#7 , 22 mei 2016 13:41

het gaat om een effectenrekening waarbij de schenker het vruchtgebruik van blijft behouden

wem16

#8 , 23 mei 2016 15:37

Beste,
Bij scheiding van goederen komt de schenking enkel en alleen aan u toe. Dus geen enkel probleem.
In praktijk ervaar ik dat de notaris ook de gegevens van de echtgenote vraagt. Deels omdat men dat standaard bij elke schenking doet. Ook deels om bijvoorbeeld 'uit nieuwsgierigheid' onregelmatigheden op te vangen : ge weet maar nooit. In feite dus een paraplusysteem.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”