Wie zal mij betalen

ymke21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wie zal mij betalen

#1 , 17 mei 2016 11:38

Er riidt iemand tegen mijn buurman zijn wagen die vervolgens op mij rijdt.. maar de eeste wagen die alles heeft veroorzaakt pleegt vluchtmisdrijf. Wie zal mij vergoeden? Ik zelf? Als de schuldige niet gevonden wordt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 17 mei 2016 11:50

Dan word je betaald door het motorwaarborgfons.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Karanog

#3 , 17 mei 2016 14:38

"Niet geïdentificeerd voertuig: het voertuig is gevlucht zonder identificatie. In dat geval worden enkel lichamelijke letsels gedekt."
https://emag.touring-verzekeringen.be/a ... fonds.html

Reclame

scorpioen

#4 , 17 mei 2016 14:39

Als de dader onbekend is gebleven vergoedt het Motorwaarborgfonds enkel de lichamelijke schade, niet de stoffelijke schade.
http://www.fcgb-bgwf.be

Blaatpraat

#5 , 17 mei 2016 15:23

Dus: TS kan maar hopen dat hij een omnium-verzekering heeft, of anders is het volledig uit zijn eigen zakken te betalen, bij gebrek aan een dader.

sloeberken

#6 , 17 mei 2016 15:38

Het Motorwaarborgfonds vergoedt alle lichamelijke schade, zonder maximum. Ook inbegrepen is: het inkomstenverlies door tijdelijke of blijvende invaliditeit, morele schade, esthetische schade...

Naast de lichamelijke schade vergoedt het Motorwaarborgfonds ook alle materiële schade, maar met een maximum van 100.000 euro.

Bij vluchtmisdrijf vergoedt het Motorwaarborgfonds in principe enkel lichamelijke schade, en geen materiële schade. Zo voorkomt het misbruik. Het zou te eenvoudig zijn om bijvoorbeeld met uw auto tegen een paaltje te rijden, en vervolgens te claimen dat de schade veroorzaakt werd door een onbekend voertuig.

Alleen wanneer de lichamelijke letsels zeer ernstig zijn, vergoedt het Motorwaarborgfonds alsnog de materiële schade.

Nadat het Motorwaarborgfonds een vergoeding heeft uitgekeerd, probeert het Motorwaarborgfonds vervolgens om het geld terug te vorderen bij de aansprakelijke partij. Dit kan ernstige financiële gevolgen hebben voor de aansprakelijke bestuurder.

Zal hier de verzekering van de buurman niet moeten tussenkomen.

GB2702

#7 , 17 mei 2016 18:15

Als ik het begrijp is TS met voertuig A aangereden door de Buurman met voertuig B doordat hij is aangereden door onbekend voertuig C.

Moet verzekering voertuig B niet aan voertuig A betalen Waarna verzekering B de kosten moet verhalen aan de verzekering van onbekend voertuig C?

basejumper

#8 , 17 mei 2016 19:45

autoverzekering is een aansprakelijkheidsverzekering. Je kan moeilijk aansprakelijk zijn voor de daden van anderen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

scorpioen

#9 , 17 mei 2016 19:45

Het staat vast dat Buurman geen fout begaan heeft. Wat is de rechtsgrond waarop de schadelijder schadevergoeding van Buurman of zijn verzekering zou kunnen vragen? Volgens mij is hiervoor geen rechtsgrond.

GB2702

#10 , 17 mei 2016 23:49

buurman is tegen voertuig A gereden en schade aangebracht, wel door toedoen van voertuig C. Maar voertuig A heeft toch niets met voertuig C te maken. Verzekering van buurman moet dan toch de uitgekeerde vergoedingen verhalen op de verzekering van voertuig C

mjers

#11 , 18 mei 2016 00:05

buurman is tegen voertuig A gereden en schade aangebracht, wel door toedoen van voertuig C. Maar voertuig A heeft toch niets met voertuig C te maken. Verzekering van buurman moet dan toch de uitgekeerde vergoedingen verhalen op de verzekering van voertuig C
Totaal verkeerde denkwijze. Die buurman is niet aansprakelijk voor de schade dus zal zijn verzekering nooit of te nimmer voertuig A uitkeren.
Voertuig C is verantwoordelijk voor de schade die hij aanricht en alle daaruitvoortkomende schade.

Echter, als men geen dader heeft zal ieder voor de eigen kosten mogen opdraaien. Met dank aan de rechtsstaat!!

sloeberken

#12 , 18 mei 2016 08:47

Met een kettingbotsing is dit toch wel zo, of ben ik verkeerd.

LeenW

#13 , 18 mei 2016 08:53

Echter, als men geen dader heeft zal ieder voor de eigen kosten mogen opdraaien. Met dank aan de rechtsstaat!!
Ok dat dit frustrerend is, maar ik vind het omgekeerde principe van "niemand moet schade vergoeden waar hij niet verantwoordelijk voor is" (inclusief de Staat zelf) belangrijker in de rechtsstaat.

Kettingbotsing zal er van af hangen wie reeds gestopt was voor de hindernis en wie nog reed.

mjers

#14 , 18 mei 2016 12:02

Met een kettingbotsing is dit toch wel zo, of ben ik verkeerd.
neen, de veroorzaker van de botsing betaald alle schade.

Als ik bots op uw auto, en uw auto vliegt daardoor vooruit tegen een andere auto, dan moet uw verzekering toch niet tussenkomen voor de schade te betalen aan de andere auto.
Laatst gewijzigd door mjers op 18 mei 2016 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

mjers

#15 , 18 mei 2016 12:06

Ok dat dit frustrerend is, maar ik vind het omgekeerde principe van "niemand moet schade vergoeden waar hij niet verantwoordelijk voor is" (inclusief de Staat zelf) belangrijker in de rechtsstaat.

Kettingbotsing zal er van af hangen wie reeds gestopt was voor de hindernis en wie nog reed.
Tja, maar het is onredelijk om slachtoffers niet te vergoeden. En ten slotte is de staat verantwoordelijk voor het gedrag van de burgers. Als een vandaal auto's beschadigd dan heeft de staat daar meer aandeel in dan het slachtoffer. Dergelijke personen zijn zelden onbekenden voor het gerecht, en het is de staat die het risico neemt om die personen vrij te laten.

Oké, heel kort door de bocht, maar beter dan onschuldige slachtoffers van vandalisme niet te vergoeden.

Terug naar “Verkeersongevallen”